Gå til innhold

Dette må vel være ulovlig reklame?

Anbefalte innlegg

Så denne reklamen øverst på hw.no sin forside og tenkte at dette var en meget bra pris på en 1080p TV. Men som så mye annet var det for godt til å være sant. Kommer man inn på produktsiden står det at skjermoppløsningen er 1024 x 768.

Dette er etter min vurdering ganske langt fra 1920 x 1200.

Er det riktig at de kan sette 1080p merket på TV-er som kun kan behandle signalet, ikke vise det?

Reklamen:

post-9270-1180174249_thumb.jpg

Produktinfo:

post-9270-1180174306_thumb.jpg

Endret av Spinner109
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1080p er et format. At de oppgir 1080p for TV antar jeg bare betyr at TVen støtter dette formatet, selv om ikke visningen skjer i samme oppløsning som formatet. Dette står jo i spesifikasjonene. Hadde derimot ikke spesifikasjonene oppgitt av oppløsningen var noe annet hadde det nok vært ulovlig reklame.

Men jeg skal være enig dette er misledende for de som ikke har den tekniske innsikten til å se forskjellen mellom formatet TVen kan tolke, og oppløsningen TVen har.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Som skag1 sier, så kan vel de fleste være enig med at MasterIT (I dette tilfellet) balanserer på en tynn linje mellom hva som er lovlig og hva som ikke er lovlig. For mange som kjøper HDTV, så er oppløsningen viktig, gjerne fordi de har liten peiling, så de tror at jo høyere oppløsning, jo bedre TV, uten å tenke på bildekvalitet etc. I tillegg har vi de litt mer erfarne brukerne som også vil ha 1080p, gjerne for å koble den mot en HTPC eller en annen PC etc. Uansett, jeg ville sendt klagebrev til MasterIT, for jeg sytnes dette er rett og slett sleipt.

Lenke til kommentar
Det der er 100% villedende, og ulovlig reklame. Enkelt og greit.

8707814[/snapback]

Helt enig, enten spekuleres det i at kundene ikke sjekker eller så er det i beste fall en grov trykkfeil.

TV'r som klarer å nedskalere 1080p er som regel merket FullHD Ready. Reklamen slik den er vist her mer enn indikerer at skjermen har mulighet for å vise 1080p.

Send klage til forbrukerrådet, de digger sånt ;)

Lenke til kommentar

Nei, ikke forbrukerrådet. Forbrukerombudet. To helt forskjellige ting - rådet tar seg av reklamasjonssaker i etterkant av kjøp, ombudet markedsføring, salgsvilkår og slike ting.

Ombudet har tilogmed utøvende makt, og kan gi bøter, forbudsvedtak og slikt :).

Lenke til kommentar

Så det er viktigere for deg å vite at du har rett enn å hindre noen i å bli lurt? Suveren innstilling! ;)

Litt synd at ikke hw.no velger å fjerne annonsen, den ligger fortsatt ute.

Forøvrig: basert på den typen markedsføring, tilbakemeldinger i dette forumet og en lang rekke andre, samt evnen (den manglende) til å formulere seg på et rimelig korrekt norsk på nettsidene, vil jeg anbefale alle å holde seg langt unna denne butikken i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar
Forøvrig: basert på den typen markedsføring, tilbakemeldinger i dette forumet og en lang rekke andre, samt evnen (den manglende) til å formulere seg på et rimelig korrekt norsk på nettsidene, vil jeg anbefale alle å holde seg langt unna denne butikken i overskuelig fremtid.

8720499[/snapback]

Som jeg skulle sagt det selv. Hold dere unna denne butikken, uansett hvor gode priser det skulle være!

Lenke til kommentar

Rett plass å klage på slik markedsføring er denne siden hos forbrukerombudet. Klikk på "formell klage" og fyll ut skjemaet.

Enkelt og greit. Du har en sterk sak da dette er svært villedende etter min mening. TVen kan jo slett ikke vise 1080P, men viser nok en så høyoppløst videokilde som 768P. Som vanlig på plasma så er pixlene ikke kvadratiske men er 60% bredere enn de er høye. Dermed blir oppløsninga i bredden faktisk dårligere enn det 720P-video gir.

768 er bare 71% av 1080

1024 er bare 53% av 1920

Full HD er 1920x1080 = 2,07 megapixler, mens 1024x768 bare er 0,79 megapixler.

Reklamen gir inntrykk av 1920x1080, men man får altså godt under halv oppløsning av det reklamen gir inntrykk av.

Klag i vei! Forbrukerombudet er behjelpelige og rettferdige. De gjør en svært god jobb for oss. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...