Gå til innhold

Overklocking av Asus Striker Extreme, E6600

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt på overklocking.

Har ikke så mye peil enda, men vis dere hjelper meg så skal jeg nok klare det : P

Hardware:

HK: Asus Striker Extreme.

CPU: Intel E6600

RAM: OCZ DDR2 2048MB Reaper Heat Pipe Conduit(PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15) (kjører bare på 400Mhz : S)

GPU: Gainward GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, PCI-Express, "BP8800GTS-640M-TV-DD"

Jeg vil bare overklocke CPU`n.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye peil enda, men vis dere hjelper meg så skal jeg nok klare det : P

Hardware:

RAM: OCZ DDR2 2048MB Reaper Heat Pipe Conduit(PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15)  (kjører bare på 400Mhz : S)

8705153[/snapback]

Har du kjøpt striker extreme og 8500 ram uten å kunne klokke. Det hørtes jo ut som en selvmotsigelse da disse primært er overpriset og rettes mot entusiast overklokkere som må ha det beste for å få ut de siste mhzene. Se på tråden til andre asus kort her på forumet og prøv å finn lignende instillinger på ditt kort. Asus pleier å ha ganske like bioser på sine kort. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hardware:

RAM: OCZ DDR2 2048MB Reaper Heat Pipe Conduit(PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15)   (kjører bare på 400Mhz : S)

8705153[/snapback]

Har du kjøpt striker extreme og 8500 ram uten å kunne klokke. Det hørtes jo ut som en selvmotsigelse da disse primært er overpriset og rettes mot entusiast overklokkere som må ha det beste for å få ut de siste mhzene. Se på tråden til andre asus kort her på forumet og prøv å finn lignende instillinger på ditt kort. Asus pleier å ha ganske like bioser på sine kort. Lykke til :thumbup:

8705639[/snapback]

Ja men kan noen av dere legge noe ut her?

Synes det ikke er så veldig smart og klokke med programmer.

Har testa noen programmer men synes ikke det er noe.

Lenke til kommentar

Ja runt det eva2000 ligger på her er greit.

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...ighlight=qx6700

Se på min faq mye info som er bra og vite om 680i

http://vip.asus.com/forum/view.aspx?id=200...SLanguage=en-us

Skaff deg everest for og få korrekt vcore og temp lesing.

Skal du ha 1.3v vcore sett ca1.4v i bios les av i everest.

http://www.lavalys.com/

Pc probe for korrekt memory volt lesing.

i bios 1.975v ca 2.0v les av pc probe.

Stabilitest link my faq

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

Litt off-topic først:

det synes at det har vært konfirmasjon, siden en haug nye folk spør om overklokking, mange med ganske like systemer av typen high-end, og komponenter rettet mot klokking.. Er selv konfirmant, men riggen min ble kjøpt for en stund siden, men mange i klassen min kjøper de sinnsyke riggene med quad-core og hele hopprenne, uten behov eller kunnskap til å bruke eller drive det. En venn av meg har kjøpt seg liknende system som jeg har, og skal få en voksen mann til å sette den sammen, og en 1år eldre fyr til å klokke den for seg, sykt synes jeg..

Så on-topic:

Du finner massevis av guider til asus-kortet, sikkert noen til ditt kort også, men grunnlaget for overklokking er likt på de fleste nye Asus kort.. Det kan hende det blir vanskelig å finne nybegynnerguider (step-by-step o.l.) til ditt kort, siden Striker Extreme er rettet mot de erfarne, og ekstreme overklokkerne...

TuppenX2

Lenke til kommentar

Har nå klokka CPU`n til 3.Ghz, men multiplierer er sperra :S

Skjønenr ikke helt det, jeg er ganskje ny innen overklocking, og synes jeg egentlig har kommet lagt fordi jeg har jo alt klart og klocke til 3Ghz stabilt. (Max load 50-55 grader - helt normal 30-35 grader)

EDIT: Skrivefeil :p

Endret av PoWerRaZer
Lenke til kommentar

Helt grei klokk det, ihvertfall hvis du er relativt ny innenfor klokking. Jeg sitter å tester 680i på klokking jeg også nå (foxconn), og jeg syns det var vanskeligere å klokke med dette kortet enn mitt forrige, det var så mye man kunne stille på :cool:

Jeg har nå klart å makse rammen, og har multipleren på 6, hadde jeg hatt den på 9 ville cpuspeed blitt ca 3.8 GHz. På dette hovedkortet jeg har nå virker det som det beste er å kjøre på linked mellom cpu og minne. Har du på dette?

Minnet ditt vil klare mye mer, og med litt bedre kjøling skal prosessoren trolig klare hvertfall 3.4Ghz.

Hvilken kjøling har du?

Lenke til kommentar
Helt grei klokk det, ihvertfall hvis du er relativt ny innenfor klokking. Jeg sitter å tester 680i på klokking jeg også nå (foxconn), og jeg syns det var vanskeligere å klokke med dette kortet enn mitt forrige, det var så mye man kunne stille på :cool:

Jeg har nå klart å makse rammen, og har multipleren på 6, hadde jeg hatt den på 9 ville cpuspeed blitt ca 3.8 GHz. På dette hovedkortet jeg har nå virker det som det beste er å kjøre på linked mellom cpu og minne. Har du på dette?

Minnet ditt vil klare mye mer, og med litt bedre kjøling skal prosessoren trolig klare hvertfall 3.4Ghz.

Hvilken kjøling har du?

8712595[/snapback]

Jeg kjører Unlinked.

Jeg har Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler : )

Men hvordan får jeg endra på "multipleren" min?

den er helt låst fast:S

Lenke til kommentar
jeg har faktisk samme problem med min prosessor, så jeg brukte speedstep til dette.

Men du kan uansett ikke stille multipler høyere på E6600 enn 9

8716590[/snapback]

Hmm, hvordan skal jeg få den høyere da? :S

Den står på 9, men jeg vil ikke kjøre mere enn 1333 Mhz på Hovedkortet.

Da tror jeg at jeg stopper på 3Ghz.

Lenke til kommentar

Hardware:

RAM: OCZ DDR2 2048MB Reaper Heat Pipe Conduit(PC2-8500 2x1024MB 1066MHz. (5.5.5.15)  (kjører bare på 400Mhz : S)

8705153[/snapback]

Skal vi nå sjå her da. *Sjekke gloogle*. Oi :D Tok ett minutt,

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=127331

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
AI Tuning: Manual

Nvidia GPU Ex: Disabled

LinkBoost: Disabled

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

x FSB - Memory Raio: N/A

FSB (QDR), Mhz: 1600 (means 400FSB)

Actual FSB (QDR), Mhz: 1600

MEM (DDR), Mhz: 800 (means 400mhz speeds)

Actual MEM (DDR), Mhz: 880.2

Vcore Voltage: 1.525 set (1.42v bios/1.41v windows idle/1.39v windows load)

Memory Voltage: 2.100v

1.2v HT Voltage: 1.3v

NB Core Voltage: 1.4v

SB Core Voltage: 1.55v

CPU VTT Voltage: 1.4v

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

tCL (CAS Latency): 4

tRCD: 4

tRP: 4

tRAS: 12

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

Men vær forsiktig, for xtremesystems folka veit hva de holder på med og bruker ofte ekstrem-kjøling. Så ta det forsiktig og sakte opp og du trenger ikke å sette samme settings som dette. Kanskje noe lavere enn dette, men det finner du ut av når du setter deg inn i dette.

Lenke til kommentar

Jeg sitter med akkurat det de samme innstillingene og jeg klarer 3.6 fint, eneste er at SB er på auto. Men å komme over 400 er vanskeligt, ihvertfall med en høy multi. Eneste er at ifra 350fsb til 400fsb så øker tempen noe utrolig. Jeg klarer 3.15 ghz med alt på auto å da har jeg en load temp på 35 grader mens på 3.6 må jeg stille corevilt manuelt til 1.525, å da ligger den på 50 grader. Høyere fsb på 9 multi er vanskeligt, med 1.6 volt på coren klarer jeg 3.8 men da restarter den seg under load.

Skal jeg sammenligne dette kortet med Evga sitt så klarte jeg 3.6 med alt på auto, å da lå tempen på 35-36 grader load. Vet ikke hvorfor asus sitt kort er så vrient.

Trådstarter, klarer du å innstalere TAT? jeg kalrer ikke det etter jeg byttet til Striker kortet.

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Jeg sitter med akkurat det de samme innstillingene og jeg klarer 3.6 fint, neste er at SB er på auto. Men å komme over 400 er vanskeligt, ihvertfall med en høy multi. Eneste er at ifra 350fsb til 400fsb så øker tempen noe utrolig. Jeg klarer 3.15 ghz med alt på auto å da har jeg en load temp på 35 grader mens på 3.6 må jeg stille corevilt manuelt til 1.525, å da ligger den på 50 grader. Høyere fsb på 9 multi er vanskeligt, med 1.6 volt på coren klarer jeg 3.8 men da restarter den seg under load.

Skal jeg sammenligne dette kortet med Evga sitt så klarte jeg 3.6 med alt på auto, å da lå tempen på 35-36 grader load. Vet ikke hvorfor asus sitt kort er så vrient.

Trådstarter, klarer du å innstalere TAT? jeg kalrer ikke det etter jeg byttet til Striker kortet.

8717094[/snapback]

Nå står PC``n min på 3.2Ghz, Load temp er 55 grader sirka.

Er det fordi jeg har tatt på forlite kjølepasta?

Lenke til kommentar
Jeg sitter med akkurat det de samme innstillingene og jeg klarer 3.6 fint, neste er at SB er på auto. Men å komme over 400 er vanskeligt, ihvertfall med en høy multi. Eneste er at ifra 350fsb til 400fsb så øker tempen noe utrolig. Jeg klarer 3.15 ghz med alt på auto å da har jeg en load temp på 35 grader mens på 3.6 må jeg stille corevilt manuelt til 1.525, å da ligger den på 50 grader. Høyere fsb på 9 multi er vanskeligt, med 1.6 volt på coren klarer jeg 3.8 men da restarter den seg under load.

8717094[/snapback]

Nå står PC``n min på 3.2Ghz, Load temp er 55 grader sirka.

Er det fordi jeg har tatt på forlite kjølepasta?

8717642[/snapback]

Orginal kjøler?

Lenke til kommentar
nei, bruker Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler

8718194[/snapback]

Vel, hvis dette er på maks RPM så kan det være i greneland. Jeg hadde storebroren 9700 å da fikk jeg rundt 50 grader load på 3.6 Ghz, vil nå si at 55 grader load er normalt.

Endret av Bahamut
Lenke til kommentar
Det kommer helt ann på hvor mye volt cpuen din trenger når den skal klokkes

8718487[/snapback]

Jepp, det er spenningen som øker temperaturen mest.

8718605[/snapback]

Ja det vet jeg, men hvor mye er minste jeg kan sette den på?

sånn at den blir stabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...