-Jungeldyret Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Heisann, jeg spiller en del Warcraft 3, og det hadde vært fint å kunne create custom-games så jeg lettere kan spille sammen venner. Familien har internett og router igjennom jobben til pappa, og det jeg lurer på er om det er noen sikkerhetsbrudd, eller at det blir lettere å hacke nettverket eller lignende hvis jeg åpner de portene til Warcraft 3? Vil ikke åpne noe porter eller lignende hvis det går utover sikkerheten mot jobben til pappa. Har en Zyxel ZyAIR B-2000 router, og jeg kjører med kabel. Lenke til kommentar
nree Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Selvfølgelig vil dette bli "åpne dører" til hackere, derimot vist du har prosesser kjørende på portene eller portene ikke er f.eks 23 (telnet) ol. skal det være noe problematisk å komme seg inn. Hvilken prosess som kjører på porten har jo også mye å si, men du kan også få en firewall til å beskytte de åpnede portene. Ellers tviler jeg på at noen gidder å "hacke" et hjemmenettverk Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Så det betyr at jeg ikke bør åpne porter? Lenke til kommentar
jocke Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Dersom din far har bredbånd gjennom jobben, kan du med stor sannsynlighet gå ut ifra at dette er en såkalt VPN-løsning, som ikkje gjør det mulig å åpne porter helt uten videre. Det må da åpnes porter i deres router, samt i nettverkssystemene på jobben til faren din, noe som da innebærer en større sikkerhetsrisiko - da hovedsaklig mtp jobben. Men det er ikkje værre enn å prøve å åpne porter i deres router, og teste med en av følgende sider http://www.canyouseeme.org/ http://www.t1shopper.com/tools/port-scanner/ http://www.auditmypc.com/freescan/portsearch.asp Sier en av disse sidene at porten er åpen, kan du med stor sannsynlighet gå ut ifra at det fungerer. Dog, dersom det ikkje fungerer, og dere har VPN til jobben, må du nesten finne ut av portene, skrive dem ned, samt beskrive hva disse portene er til, og hva det skal brukes til. Få deretter din far til å levere denne til IT-administratoren på jobben hans, så kan det hende de åpner portene. Endret 26. mai 2007 av jocke Lenke til kommentar
-Jungeldyret Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Takk for et seriøst svar jocke. Det du skrev skjønte jeg ikke stort av, kan veldig lite om nettverk, routere osv. Men greia er at pappa har passordet til routeren, så jeg kan åpne den i nettleseren min. Kan jeg da bare prøve å følge guiden på portforward.com? Hvis det er sånn at jobben har blokkert dette, så er det eneste som kommer til å skje at det likevel ikke funker? Jeg høres sikkert totalt hysterisk og panisk ut, men vil bare ikke risikere å få skyld for at jeg har gjort galt mot jobben hans eller noe lignende. EDIT: Jeg tror det er noe slags brannmur eller noe også, for hvis man skal koble seg opp til routeren trådløst, må man ha noe passordsaker... Endret 26. mai 2007 av xerminx Lenke til kommentar
jocke Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Om du åpner porter i din router, tviler jeg neppe på at du vil få noe kjeft. Værste som skjer, er som du sier, at det ikkje fungerer. Prøv, og så ser du. Dersom det ikkje fungerer, er det ikkje værre enn å spørre din far om han vet hva slags løsning på internett dere har. Om han ikkje vet, kan han spørre på jobb. Viser det seg at dere ikkje har noen VPN-løsning, har du nok gjort noe feil med portåpninga. Om det viser seg at dere har VPN-løsning, må du nesten gjøre som jeg foreslo i min forrige post, at du spør IT-folka på jobben til faren din. Og for å forklare enkelt hva VPN er, dersom du lurte på det. VPN gjør det mulig å koble deg på andre nettverk, og få tilgang til tjenester der. I ditt tilfelle, har det seg slik at mange bedrifter har inngått avtale med forskjellige bredbåndsleverandører, og leverer derfor internett med VPN innlagt mot bedriften's nettverk. Dette innebærer kort og godt at du egentlig kobler nettverksledningen til PC'en din i bedriftens nettverk, og går ut mot internett via deres servere. Det hjelper derfor lite om du åpner porter i din egen router, da internett går igjennom flere servere/routere som du ikkje har kontroll over. edit; EDIT: Jeg tror det er noe slags brannmur eller noe også, for hvis man skal koble seg opp til routeren trådløst, må man ha noe passordsaker... 8706114[/snapback] Kan nok hende at det er brannmur i routeren deres, men NAT/portforwarding overstyrer som regel dette. At det er passord på det trådløse har ingenting med portforwarding/vpn/etc å gjøre, det har kun med at det trådløse nettverket er sikret med WEP/WAP/ol. edit2; Åpne porter i din egen router vil neppe trigge røde lys hos IT-administratorene på jobben, men dersom du er heeeeeelt panisk på dette med å få kjeft, er det ikkje værre enn å spørre faren din på forhånd. Om han ikkje vet, kan han bare spørre på jobben. Endret 26. mai 2007 av jocke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå