Gå til innhold

Er dette akseptable overclock og temps på luft?

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha tilbakemld på overklokkingen min.

Først litt om systemet mitt:

Alt er pakket inn i et Lian Li kabinett (watercooling kabinettet) Jeg har 2x120mm vifter som blåser luft inn, en i topp og en i front. I tillegg har jeg en 80mm i front som blåser inn. Alle disse går på 5v. For utsug av luft har jeg en 120mm bak som går på 12v. Vil karakterisere systemet mitt som stillegående.

Hardwaren min er som følger:

Asus P5N-E Sli (650i)

E6600@3,4Ghz på ca 1,35v

Xfx 8800Gts 320Mb (Kjerne klokket til 600Mhz. Minne er ikke overklokket)

2Gb Corsair minne Cl5 (ikkeklokket)

Zalman 9700 Cpu kjøler (lunter på 5v)

Temps er som følger:

Cpu: ca 37c idle og 48 Load.

Gpu: ca 58c idle og 75c load.

Northbridge holder ca 47c idle og kan komme opp mot 60 load. volt på Nortbridge er satt til det minste.

Har kun kjørt 3dmark06 for å sjekke ytelse og fikk en score på 10.003. Er dette bra i forhold til oppsettet?

Vil også gjerne ha innspill på videre overklokking. Jeg har hatt Cpu på 3,6Ghz med 1,5v i bios (blir målt til 1,4v i Windows) men dette var ikke helt stabilt. Jeg er litt skeptisk til å pøse på med volt på Cpu....hvor mye er anbefalt maks her...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil gjerne ha tilbakemld på overklokkingen min.

Først litt om systemet mitt:

Alt er pakket inn i et Lian Li kabinett (watercooling kabinettet) Jeg har 2x120mm vifter som blåser luft inn, en i topp og en i front. I tillegg har jeg en 80mm i front som blåser inn. Alle disse går på 5v. For utsug av luft har jeg en 120mm bak som går på 12v. Vil karakterisere systemet mitt som stillegående.

Hardwaren min er som følger:

Asus P5N-E Sli (650i)

E6600@3,4Ghz på ca 1,35v

Xfx 8800Gts 320Mb (Kjerne klokket til 600Mhz. Minne er ikke overklokket)

2Gb Corsair minne Cl5 (ikkeklokket)

Zalman 9700 Cpu kjøler (lunter på 5v)

Temps er som følger:

Cpu: ca 37c idle og 48 Load.

Gpu: ca 58c idle og 75c load.

Northbridge holder ca 47c idle og kan komme opp mot 60 load. volt på Nortbridge er satt til det minste.

Har kun kjørt 3dmark06 for å sjekke ytelse og fikk en score på 10.003. Er dette bra i forhold til oppsettet?

Vil også gjerne ha innspill på videre overklokking. Jeg har hatt Cpu på 3,6Ghz med 1,5v i bios (blir målt til 1,4v i Windows) men dette var ikke helt stabilt. Jeg er litt skeptisk til å pøse på med volt på Cpu....hvor mye er anbefalt maks her...?

8705041[/snapback]

Det er jo helt greie temperaturer og overklokk det der ja. Du kan sikkert gi 1.45V til cpu som 24/7.

Lenke til kommentar
Akseptabelt? Det der er nok et par hakk over akseptabelt Nice job! :thumbup:

8708997[/snapback]

akk for det :)

Har inntrykk av at jeg har fått en brukbar overklokkingsvennlig cpu. Har nå hatt den stabilt på 3,6Ghz, men måtte da sette volten på 1,55. Syns temp blei litt vel høy da, ca 52c på idle og 56-58 på load. Kunne jo kjørt opp viftene litt men er ikke så glad i støy...

Det som overrasker meg mest er overklokkingsvennligheten til hovedkortet. Etter jeg flashet til siste betabios, 0604 trur jeg den het, så løsnet alt :)

På skjermkortet har det også løsnet. Jeg har ikke prøved å tyne det. Kjørte gpu på 600Mhz og minnet på ca 1900Mhs...kjørte som en drøm uten at temp kom over 80c. Men gidder ikke tyne kortet skjermkortet med overkokking da det kjører alle spill på fullt på stock. Får heller begynne å overklokke når det kommer spill som trenger litt mere kraft.

Noen som vet hva Crysis kommer til å kreve av skjermkortet? Da Far Cry er et av mine favorittspill gjennon tidene så har jeg store forventninger til dette spillet :love:

Lenke til kommentar
Skjermkortet var kanskje litt vel varmt, det går an, men kunne godt vært 10 grader kjøligere.

8713366[/snapback]

Har lest litt rundt på forumet om 8800 serien. Det er mange som ligger på over 70c idle og opp mot 90c load, så jeg har slått meg til ro med temperaturene jeg har på kortet. Vurderte å kjøpe Thermaltake sin kjøler til dette skjermkortet, men det tar visst stor plass og ikke sikkert at det vil gi bedre temps. Hadde kjøleren av og brukte Ac5, fikk temp ned 3-4c...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...