Gå til innhold

Kjøling i X-fasong

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm. Kan ikke være mye av luften fra vifta som passerer gjennom kjøleribbene der.... :hmm:

8704895[/snapback]

En del luft vil nok stikke av i sprekka i midten og ut forran og bak på bildet. Det blir sikkert en lett sak å maskere disse "hullene" slik at all lufta går gjennom ribbene.

8705106[/snapback]

Det jeg tenkte og, men derfor lurer jeg på hvorfor ikke Schythe har valgt å ta med f.eks. to "plastlokk" med en enkel festemekanisme, for en bedre luftflyt. Jeg regner med det ville hatt en del å si.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
Gleder meg til å se noen tester av denne.

8706749[/snapback]

Her er testen Kama Cross fra VR-Zone

8707094[/snapback]

Litt få bilder synes jeg da. Håper på flere tester rundt forbi på nettet snart.

Lenke til kommentar
hardrock_ram: Det finnes flere typer heatpipes. Noen av de bruker tyngdekraft for å frakte væska tilbake til det varme stedet, mens andre bruker en veke for å trekke væska tilbake. Metoden med veke påvirkes ikke noe særlig av hvilken retning tyngdekrafta virker. Det er kapillæreffekten som trekker i væska.

8706288[/snapback]

Og så finnes det en siste type som mesteparten av hovedkortprodusenter og endel andre luringer bruker som er et tomt kobberrør.... :hrm:

8706885[/snapback]

Hvordan fant du ut dette, og hvilke prosuenter/modeller gjelder dette? Kappa du roeret paa doede/gammle kort eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

8707094[/snapback]

Den ble jeg ikke så mye klokere av. Så vidt jeg kan se oppgir ikke testen hva slags prosessor de bruker å teste med og hvor mye varme denne produserer, samt at de heller ikke sier hvor mye romtemperaturen er under testen.

8707398[/snapback]

La også merke til dette. Det er nesten ikke noe poeng i å poste en test uten å oppgi disse tingene.

Lenke til kommentar

Og så finnes det en siste type som mesteparten av hovedkortprodusenter og endel andre luringer bruker som er et tomt kobberrør....  :hrm:

8706885[/snapback]

Hvordan fant du ut dette, og hvilke prosuenter/modeller gjelder dette? Kappa du roeret paa doede/gammle kort eller?

8707420[/snapback]

Mener det ligger en tråd og to på XS som omtaler dette problemet.

Lenke til kommentar

8707094[/snapback]

Den ble jeg ikke så mye klokere av. Så vidt jeg kan se oppgir ikke testen hva slags prosessor de bruker å teste med og hvor mye varme denne produserer, samt at de heller ikke sier hvor mye romtemperaturen er under testen.

8707398[/snapback]

[scythe Kama Cross Heatsink Review]

Page Title: Bench Setup and Contenders

Category: Processors

Type: News

Posted By: floppy

Date: April 4, 2007, 2:54 am

Source: Scythe

Actions: Print Article Email Del.icio.us Digg

Setup

Contenders for the throne

Benchmarks

All Benchmarks were conducted at ambient temperatures of approximately 26 degree celsius. Load temperatures was obtained running 4x instant of Prime 95, 2x small FFT and 2x large FFT for 30minutes.

Test Setup:

*

Intel Pentium XE 955 (3.46Ghz, Dual Core Engineering Sample, 130W TDP)

*

Asus P5WD2-E Premium Rev 1.01

*

Cosair XMS8000UL 512MB x2

*

Nvidia 7800GTX 512MB graphic card

*

Silverstone ST65ZF

Lenke til kommentar

Spiller mindre rolle.  Varmen forplanter seg i godset til rørene uansett hvilken vei de peker.  Når den ene enden av heatpipes blir kjølt vil varmen søke denne retningen.

De fleste skjermkortkjølere med heatpipes henger jo opp ned..

8705594[/snapback]

Da har du misforstått virkemåten til varmerørene. Hva wikipedia sier.

Heat_Pipe_Mechanism.png

8706288[/snapback]

Jamen, for pokker! :blush:

Jeg var litt rask/slurvete i min tekniske beskrivelse. Men som tegningen din sier, og jeg mente: Varmen flytter seg til den enden med lavere temperatur.

Jeg vet jo om gasser som kjølemedium. Vanlige kjøleskap f.eks.

Endret av SuperChris
Lenke til kommentar

Kunne det ikke vært en mulighet å montert to mindre vifter helt inntil hver av kjøleribbene? Det er kanskje ikke så lett å se formen på de, men så lenge de er mer eller mindre firkantete bør det kunne funke fint.

Lenke til kommentar

Det tenkte jeg også på, men det blir for trangt i nederkant tror jeg. Viftene er jo 2,5 cm tykke. Hvis viftene derimot satt på undersiden av ribbene, kunne det kanskje vært plass til to 12 cm-vifter. Men slik denne kjøleren er nå er den uinteressant for meg. Jeg fortsetter da heller å bruke min Thermaltake Big Typhoon. Den er mer effektiv (tror jeg) og støyer bare 16 dB også - i praksis umulig å høre, dersom jeg ikke legger øret så langt inntil at det er fare for å kutte øreflippen! :)

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
the Kama Cross will not perform with a fan spinning at low speeds.

Please do note that results using the defualt 100mm fan on the Scythe Kama Cross is not recorded as the heatsink could barely keep the Presler XE 955 stable at load.

Dette sier vel det meste om denne kjøleren..

http://www.vr-zone.com/?i=4876&s=1

8712371[/snapback]

Hmm, ikke så bra scythe har jo tidligere vært flinke med low-flow-designs på kjøleribbene, med relativt godt mellomrom mellom ribbene o.l. Ser jo ikke spesielt lav ut denn her heller, så den virker ikke som den passer bedre i små kabinett en feks en Ninja eller liknende.

AtW

Lenke til kommentar

en ting jeg lurer litt på når det gjelder heatpipes; hvor effektivt blir det når rørene står vannrett ut isteden for loddrett. siden poenget er jo at dampen skal stige oppover?

Trodde også det en stund. Men etter å ha sett en test av denne kjøleren, hvor de testet den montert begge veier (den ene veien blir da med heatpipes pekende nedover), og det ikke var noen forskjell, har jeg fått inntrykk av at det ikke har særlig mye å si. Kan ikke helt forklare hvordan da, siden man jo skulle tro at heatpipes bare funket ene veien.

http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&articID=557

8705430[/snapback]

Hmm, det er jo slik at heatpipes er et lukket system. Altså vil varmen fra prosessoren skape et "trykk" som vil føre varmen gjennom rørene uavhengig av hvilken vei rørene er plassert. Videre vil luften kjøles når den passerer gjennom "radiatorene", eller kjøleribbene. Dette skaper en form for undertrykk slik at luften i det lukkede kjølesystemet vil sirkulere, og altså avkjøle prosessoren.

Lenke til kommentar

Ser ut som et elendig design spørr du meg. Hvis du drar en firkant runt hele kjøleren ser du at den tar veldig stor plass i forrold til effektivt kjøleareal (kjøleribbene), i tillegg ser det ut som airflow er dårlig uten at jeg kan si det sikkert selvsagt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Noe av poenget med designet er vel at chipsett, hovedkort og eventuelle heatpipes (på HK) også skal bli kjølt ned. Veldig bra hvis du ikke er lysten på å bruke de små viftene som ofte følger med for å kjøle slike ting.

Lenke til kommentar
Hvorfor har Skyche så sære navn på kjølerne sine?

Scythe er et japansk firma.

En katana er et japansk sverd.

En samurai er en japansk soldat.

En ninja er en japansk.. ninja. :ph34r:

En kama er et japansk.. ljå-våpen. Omtrent det samme som en scythe.

Mine er navnet på et par japanske byer.

Kamakaze er hva amerikanerene kalte japanske selvmordsflyvere i WWII.

En shogun er en japansk general.

Heatlane og infinity ser jeg ikke helt hvordan passer inn i dette derimot.

De kaller rett og slett alle kjølerne sine etter japanske ord kjent i resten av verden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...