Gå til innhold

Føre strøm tilbake på nettet?

Anbefalte innlegg

Hvis man produserer strøm hjemme, enten via solseller, vindkraft og lignende.. Er det da lovlig å føre noe av overskuddsstrømmen tilbake på nettet? Går måleren i sikringsskapet feil vei da? Slik at man slipper å betale for noe av kraften man har kjøpt fra før?

Har lest at dette er vanlig i noen andre land..

(Utstyret får jeg greit tak i...)

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok NVE eller Olje og energidepartementet som kan svare på denslags. Du må bl.a ha konsesjon for å få lov til å bygge et privat kraftverk. Men det finnes allerede enkelte private kraftverk i Norge (de fleste er små vannkraftverk), og såvidt jeg husker kan de selge overskuddet. Men jeg tviler sterkt på om man får like godt betalt for produsert strøm som det man må betale for å motta strøm, derfor er det lite trolig at du bare kan trekke fra på strømregninga.

Ved å søke med privat-kraftverk på Google fant jeg bl.a følgende:

http://www.sirdolen.no/index.php?page=vis_artikkel&ArtID=519

http://www.byggaktuelt.no/content.asp?ContentId=2724

http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll/ar...1021/ABONNEMENT

Lenke til kommentar

Den målestokken du snakker om vil nok ikke dekke så mye mere en ditt kraftforbruk men om du kobler det direkte opp mot sikringsskapet kan du få måleren til å stoppe opp.

Gamle 3~ målere kan begynne å gå baklengs mens elektroniske målere og 1~ målere med skive vil aldri gå baklengs.

Tror heller ikke E-verket vil like dette oppsettet så lenge installasjonen din er tilkoblet deres nett med ditt kraftverk i drift samtidig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du kan ha et system som bruker solcelle el. vindmølle til å lade batterier slik at du tar egenprodusert strøm når det er tilgjengelig.

Blir det for lite suppleres det med strøm fra vanlig nett. Disse systemene koster imidlertid godt over 100 tusen, og gjerne mer om det skal bli noe effektivt. Tror det heter Phoenix.

Så må man i tilleg regne batterier (Amerikanske Concorde er best) og solceller. Et 305 At. batteri koster vel 4-5 tusen, solceller er enda dyrere, gjerne 8000 kr for et 120 watt.

For å dekke en vanlig husholdnings strømforbruk kommer det til å koste uhorvelig mye penger, du må ha en gigantisk batteribank, og dekke, hvertfall hele taket med solceller.

Det de har gjort i andre land, er å gi skattelette dersom en innstalerer et solcellepanel eller vindmølle. Det har også ført til at det er svært vanskelig å få tak i solcellepanel (hvertfall de med litt størelse på, 120 watt og slikt.)

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Energien i sollys er i praksis ca. 1kW pr. kvadratmeter fra klar himmel. Virkningsgraden i et panel er fra 5 til 30 prosent, typisk rundt 10 prosent. Dvs. 2 kvadratmeter burde holde for en OK maskin. Butikker som fører solcellepanelr til hyttebruk har paneler i denne dimensjonen, men de er ikke billige.

Om en kalkulator har et panel på 1 kvadratcentimeter, er effekten 1000W/10000/10=10 mW.

Til sammenligning kan en lage seg en vindmølle på 1 kW av reservedeler og diverse skrap til en billig penge. Nettet er fullt av beskrivelser av slike prosjekter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis man produserer strøm hjemme, enten via solseller, vindkraft og lignende.. Er det da lovlig å føre noe av overskuddsstrømmen tilbake på nettet? Går måleren i sikringsskapet feil vei da? Slik at man slipper å betale for noe av kraften man har kjøpt fra før?

Har lest at dette er vanlig i noen andre land..

(Utstyret får jeg greit tak i...)

:roll:

8704847[/snapback]

Eg leste i Bergens Tidende for ei stund sidan om ein familie som hadde dekka taket sitt med solcellepanel, og som fekk att pengar på straumrekninga dersom dei forbrukte mindre enn dei produserte. Dette skjedde då berre midt på sumaren om det var fint vær. Eg veit at det finst system for å kobla straumen til vanleg nettstraum, utan noko behov for batteri, men ein transformator og litt triksing.

Eg ville ha teke kontakt med din lokale straumleverandør og evt. ein stor leverandør av EL-installasjonstenester (YIT eller liknande).

Det er i alle fall det som er min plan for hausten, har eit stort tak sju etasjar over gateplan i bergen som bør kunne utnyttast betre enn til hollandsk takstein. :-)

mvh

Hans G

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror man skal se bort fra solcellepaneler i denne diskusjonen. De klarer rett å slett ikke å levere nok energi. Hvis man ikke dekker hele taket med 120 W paneler da...

Men hvis man bor rett ved en bekk, kan man jo selv lage en ganske bra løsning ved å bygge en vannkraftgenerator selv. Det finnes egne forum hvor folk driver å bygger slike selv. Det du behøver er magneter, epoxy, finerplater og ledning :D Vel, kanskje litt mere, men det er ingen uoverkommelig oppgave.

Et lite vindkraftverk kan også levere mye strøm.

Fordelen ved å levere direkte til nettet er at du ikke behøver å kjøpe dyre batterier. ..og at "batteriene" aldri blir fulle. Hvis man har egene batterier, slutter jo anlegget å lade disse når de er fulle, slik at man ikke får utnyttet all den energien man kan produsere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...