Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hvordan er økonomien blant ungdom?

PctsX

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har klart å spare opp til 17 000 kr på 8 mnd. Og da jobber jeg 2 timer hver dag med timelønn på 125 kr.. + at jeg jobber ekstra når det er ferier osv.. Skjønner fortsatt ikke hvordan man kan spare opp til 80 000 kr..

9162929[/snapback]

Om du da bor hjemme så du har minimalt med utgifter, så vil du tjene rundt 60 000 (før skatt). Da er det bare dårlige evner til å spare som gjør at du kun har igjen 17 000. Har du en del utgifter til husvære og mat så endrer vel saken seg en god del.
Lenke til kommentar
Jeg har klart å spare opp til 17 000 kr på 8 mnd. Og da jobber jeg 2 timer hver dag med timelønn på 125 kr.. + at jeg jobber ekstra når det er ferier osv.. Skjønner fortsatt ikke hvordan man kan spare opp til 80 000 kr..

9162929[/snapback]

Om du da bor hjemme så du har minimalt med utgifter, så vil du tjene rundt 60 000 (før skatt). Da er det bare dårlige evner til å spare som gjør at du kun har igjen 17 000. Har du en del utgifter til husvære og mat så endrer vel saken seg en god del.

9163436[/snapback]

Kan ikke si at jeg har dårlig spareevne, bruker et par hundre kr i mnd. ellers sparer jeg alt. Det at jeg har 17 000 og ikke 30 000, som jeg hadde hatt hvis ikke jeg har brukt noe er at jeg har reist til Polen og Tyskland med klassen, USA med moren min, Kristiansand med noen andre venner. Kjøpt mobil og ny pc. Mobilen var 2 år gammel og pc'en snart 5 år.

Lenke til kommentar
Jobber du 30 dager i måneden i 8 måneder og du tjener 250 kr dagen, vil du sitte igjen med 60 000. Bruker du et par hundre måneden sitter du igjen med 58 400. Hvor får du tallet 30 000 fra?

9165307[/snapback]

Fra lønningsslippen? Står alltid hvor mye lønn jeg har tjent hittil i år, aka sommerpenger grunnlag. Tjente 115 kr før juni, så kanskje det er derfor. Men kan fortsatt ikke se hvordan jeg kan ha tjent 60 000 kr på 8 mnd. Kanskje en grunn er at jeg ikke har fått lønninga for juli ennå.. Men fortsatt, kommer ikke til å ha tjent 60 000 kr tilsammen, får rundt 10 000 kr denne mnd.

Lenke til kommentar
hvordan er økonomien blant ungdom idag?

8704597[/snapback]

Ganske så dårlig.. :( Begynner å studere til høsten, stipend dekker ikke leiliheten : / Bor sammen med typen da, men han har ikke verdens største lønning.. Så blir knagert, blir nok noen måneder der man lever på vann og brød.

Har tidligere bodd 1år på hybel, 2år med xn.. alltid hatt dårlig råd.. man får for lite stipend i forhold til husleien i tromsø : / Vell og merke sløste xn min veldig.. han fikk 15-20 000 i måneden, jeg betalte 3000 av den totale 6000kr husleien... Å de resterende pengene mine gikk til mat, mens han kjøpte..hvem vet hva :hrm:

Litt mindre penger nå, men ingen som sprenger budsjettet med vilje i værtfall :p

Jeg bor i såkaldt ungdomsbolig, leien er på 5100, strøm til A-konto 500, kabel-tv 170, internett 400... : / Om man hadde hatt bil så hadde parkering kostet 100..

Etter min mening, er det alt for dyrt for en 54 kvm leilighet -_- Men billigste alternativet vi fannt oO

Lenke til kommentar
Du må jo nesten skjønne at jeg ikke har jobbet 7 ganger i uka.. Er jo ikke lov å jobbe mer enn 3 helgedager sammenhengende om man jobber daglig?

Vet ikke sikkert, men tviler litt på at reglene er slik om man bare jobber to timer om dagen.

Lenke til kommentar
Du må jo nesten skjønne at jeg ikke har jobbet 7 ganger i uka.. Er jo ikke lov å jobbe mer enn 3 helgedager sammenhengende om man jobber daglig?

Vet ikke sikkert, men tviler litt på at reglene er slik om man bare jobber to timer om dagen.

9169494[/snapback]

Merk at jeg fylte 15 år i juni..

13 år

Når du har fylt 13 år kan du ta lettere arbeid, som for eksempel lett kontorarbeid, lett budtjeneste, lett rydde- og pakkearbeid, ombæring og salg av aviser, bibliotekarbeid, arbeid på bevertningssteder, opprydnings- og vedlikeholdsarbeid i parker og lignende. Men før du har fylt 15 år kan du ikke jobbe mellom kl 20.00 og 06.00.

Når du har fylt 13 år kan du jobbe opp til 7 timer i døgnet på undervisningsfrie dager og 25 timer i uka i undervisningsfrie uker. Går du på skolen den dagen eller uka du jobber, skal din arbeidstid ikke overstige 2 timer i døgnet og 12 timer i uka.

15 år

Er du over 15 år kan du ta jobber som “ikke kan være til skade for helse, utvikling eller skolegang”, for eksempel butikk- og kontorarbeid.

Under 18 år

Er du mellom 15 og 18 år og ikke skolepliktig skal du ha en arbeidsfri periode på minst 8 timer som omfatter tiden mellom kl 23.00 og kl 06.00. Arbeid mellom kl 21.00 og kl 23.00 er nattarbeid og er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid. Denne regelen har noen få unntak. Avisbud kan begynne kl 04.00 om morgenen etter å ha fylt 15 år. Når du har fylt 15 år kan du jobbe skift mellom kl 06.00 og kl 24.00, i ikke-industriell virksomhet. Rengjøringsarbeid kan utføres fram til kl 24.00. Det samme gjelder for lett arbeid som er spesielt nevnt i forskriftene til Arbeidsmiljøloven.

Arbeidstakere under 18 år skal alltid ha fri minst 12 timer mellom hver arbeidsperiode.

Lenke til kommentar
"Hver dag" :shrug:

9169164[/snapback]

9169198[/snapback]

Det er forskjell mellom liv og lære også da... Jeg har da jobbet langt mer enn syv dager i strekk tidligere...

Lenke til kommentar
Jeg har jobbet i 16 dager i strekk nå, hvor en dag inneholdt 16 timer...

Kommer purken på døra i morgen da...

9175023[/snapback]

Nei. Arbeidsgiver kan derimot få pålegg om at det ikke skjer igjen, og du vil få beskjed om å ikke ta på deg slikt frivillig.

Det er derimot ingenting mot mengden arbeid jeg har gjort denne måneden. Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...