Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hvordan er økonomien blant ungdom?

PctsX

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Tviler ikke ett sekund på at samtlige av de "store" gutta har stått i situasjoner der de enten vinner, eller blir gjeldslaver resten av livet.

9102567[/snapback]

Tja. Akkurat det er jeg ikke så sikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mange av "ikke forretningsmennene" som tenker på mye annet enn jobben når de ikek jobber. Beckham trener 3-4 timer hver dag og drar hjem til massasje og sex-villig kone.

Jeg sier ikke at alle jobber lite for høy lønn, men mange gjør det. Samtlige utanlandske fotballspillere som spiller på høyt nivå er overbetalt.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Beckham trener 3-4 timer hver dag og drar hjem til massasje og sex-villig kone.

9102665[/snapback]

Beckham har så uhorvelig mye større press på seg enn eksempelvis en banksjef eller direktør. Dessuten så vil det for alltid være umulig for ham å gå på gaten uten å bli gjenkjent.

Lenke til kommentar
Beckham trener 3-4 timer hver dag og drar hjem til massasje og sex-villig kone.

9102665[/snapback]

Beckham har så uhorvelig mye større press på seg enn eksempelvis en banksjef eller direktør. Dessuten så vil det for alltid være umulig for ham å gå på gaten uten å bli gjenkjent.

9102734[/snapback]

Det var kun et eksempel. Alle andre spillerne som delgtar i CL f.eks er overbetalt, etter min mening.

Lenke til kommentar
Jeg syns vel at jeg har grei økonomi.. Har 18 000 kr liggende på kontoen og er selv 15 år.. Får 125 kr i timen, så det blir rundt 5000 kr om jeg jobber 2 timer hver dag. g er flink til å spare..

Også har jeg et spørsmål: Hvis jeg har 20 000 kr liggende på konto over året, må jeg betale formueskatt for det da? Da er frikortet mitt brukt opp også..

Og når jeg har brukt opp frikortet og betaler 50% i skatt, får jeg tilbake penger i slutten av året da?

9098448[/snapback]

OK, økonomilæreren din gjorde en dårlig jobb! Formue har ingenting med skattekortet å gjøre. Vi snakker en prosent eller deromrking, og du må ha en del mer enn 20k for at den skal slå inn.

Når du brukter opp frikortet, som du kaller det, betaler du 50 %. Dette er for å veie opp for den skatten du ikke betalte på de første 40k du tjente, men som nå må betales. Du skal ikke jobbe lenge med 50 % skatt før du får noe igjen NÅR SKATTEN er klar. Det er ikke i slutten av året.

9099257[/snapback]

Så hvor mye skatt må jeg betale i året hvis jeg tjener 60 000 kr dette året? Har lite lyst å betale rest skatt, så bare ber arbeidsgiveren min trekke meg et par tusen i skatt når jeg har fått skattekortet mitt (som jeg allerede har bestilt)

Og hvordan ser økonomien min bra ut? Er 125 kr i timen mye for en 15 åring?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

Men du er femten, og de har derfor ikke lov til å putte det samme ansvaret på deg. Jeg vet dette, fordi jeg selv forsøker å lede et team på jobb, og jeg har vel to eller tre ansatte under 18. Disse har en rekke oppgaver de ikke kan utføre, pga alder. Jeg kan ikke sette ansvarsfulle oppdrag til dem, og de kan heller ikke gjøre en dritt som kan "skade" dem.

Derfor får du dårligere betalt enn de som er over atten.

Lenke til kommentar
Men du er femten, og de har derfor ikke lov til å putte det samme ansvaret på deg. Jeg vet dette, fordi jeg selv forsøker å lede et team på jobb, og jeg har vel to eller tre ansatte under 18. Disse har en rekke oppgaver de ikke kan utføre, pga alder. Jeg kan ikke sette ansvarsfulle oppdrag til dem, og de kan heller ikke gjøre en dritt som kan "skade" dem.

Derfor får du dårligere betalt enn de som er over atten.

9104367[/snapback]

Jeg får lønning som en "under 18 åring"

I noen tilfeller må jeg gjøre noe kun 18-åringer får lov til. Da syns jeg at jeg burde få 18 års betaling i de tilfellene.

Lenke til kommentar

Altså så tjener du vel nesten like mye som de som tjener 110 med at du ikke betaler noe skatt (om du tjener under frigrensen) De som tjener f.eks over 200 000 kr i året må betale 36% skatt.. Mens du betaler ingenting.

La si at de tjener 100 kr, og 36 kr av dette må gå til skatt, da sitter de igjen med bare 64 kr. Mens du får 80 kr, og betaler null skatt.

Lenke til kommentar

Jeg får lønning som en "under 18 åring"

I noen tilfeller må jeg gjøre noe kun 18-åringer får lov til. Da syns jeg at jeg burde få 18 års betaling i de tilfellene.

9104389[/snapback]

Ja, men da gjør du noe ulovlig. Det får du da ikke betaling for. Du kan nekte å utføre dette arbeidet, selvom faren er at skiftleder ikke blir fryktelig glad.

Jeg kan godt sette en 17 åring til å gjøre noe han ikke har lov til, det skjer stadig vekk. Men fordi det ikke er det han gjør til vanlig, må jeg sende ham på enklere ting. Dette er også dårligere betalt...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hvor du vil; Det er ofte de som tjener mest som gjør minst.

9098489[/snapback]

Det stemmer overhodet ikke. Jeg kan love deg at de som har mest penger her i landet jobber så mye at du ikke aner det. Da snakker vi ikke 40-50 timers arbeidsuker men heller sikkert oppimot 70 og mer.

Blystad begynner for alvor seile opp som en av norgesrikeste menn og tjente ifjor hele 4.000.000.000 ja 4 milliarder norske kroner. Han jobber mye!

Folk som Olav Thon, Stein Erik Hagen, Kjell Inge Røkke, John Fredriksen er også noen av de som er rikest i norge, dette er også de som jobber jobber og atter jobber. Så den kommentaren du kommer med der er bare tøv og tull og medfører ikke riktighet.

9100757[/snapback]

Så en som tjener noen milliarder mer enn en annen jobber en mrd ganger mer...

Han har ikke akkurat en møkkajobb...

9102453[/snapback]

Det er vel ikke akkurat det som han prøve å fremstille her. Vi kan lage ett eksempel. Når du jobber (nå vet jeg ikke om du jobber eller ikke) så går du evt til arbeids plassen og utfører det arbeidet du har blitt satt til å gjøre/ha ansvar for, når klokken er 3, 4 eller 5 så går du hjem og tenker på helt andre ting. Disse karene som blir nevnt over har knapt den situasjonen der de går hjem fra jobb, fordi når de kommer hjem fra jobben 3, 4 eller 5, så er de nødt til å forsette med arbeidet, og kanskje det ut hele dagen.

Det som også har noe og si her, er at disse personen også har satset alt. Tviler ikke ett sekund på at samtlige av de "store" gutta har stått i situasjoner der de enten vinner, eller blir gjeldslaver resten av livet.

Så forskjellen i mine øyne er at disse folkene virkelig satser alt, og har vært heldig å vinne. De fleste av oss lever i tryggheten og holder oss til vanelig lønn.

9102567[/snapback]

Kan jo nevne at Blystad var i minus 200millioner da raidet mot Kosmos gikk andundas i 1987. Det er en kombinasjon av mye jobbing og teft som gjør at de tjener så latterlig mye og kan peke og le av en becks som ikke engang er i nærheten tjene så mye som f.eks Blystad, J.F. Disse menneskene er på jobb konstant. Folk som Fredriksen jobber dag og natt, de jobber så mye at det ikke er sant....

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Altså så tjener du vel nesten like mye som de som tjener 110 med at du ikke betaler noe skatt (om du tjener under frigrensen) De som tjener f.eks over 200 000 kr i året må betale 36% skatt.. Mens du betaler ingenting.

La si at de tjener 100 kr, og 36 kr av dette må gå til skatt, da sitter de igjen med bare 64 kr. Mens du får 80 kr, og betaler null skatt.

9104466[/snapback]

Dersom de jobber like mye tjener selvsagt de med 110 kr/timen mer enn de med 86 kr/timen, også etter skatt. Jeg ser ikke helt hvor du vil hen med innlegget ditt.
Lenke til kommentar
Det blir nok noen tusen på meg i skatt i år...
Uff av meg, stakkars liten. Det blir nok noen hundre tusener i skatt på meg.
Jeg bryter ikke loven, bare tøyer den litt. :)

Du får høre med en advokat. Men jeg gir f. Poenget er at selvom du "tøyer" loven, er ikke det noe bedriften kan eller vil gjøre, og du blir derfor ikke enn fullverdig ansatt.

Jeg har f.eks ikke lov til å selge tobakk til noen, altså ta betaling for tobakk, men det er noe jeg gjør hver gang jeg jobber, fordi jeg hele tiden jobber med noen som har lov.

9104520[/snapback]

Fint, ta opp lovligheten av det med en jurist. Det er irrelevant for det jeg prøver å fortelle deg.
Lenke til kommentar
Det blir nok noen tusen på meg i skatt i år...
Uff av meg, stakkars liten. Det blir nok noen hundre tusener i skatt på meg.

Idd :ermm: ... Betaler vel ikke så mye skatt på det jeg selv tjener, men på formueskatt blir det en del... Hater norge for akkurat det :thumbdown:

Endret av YvesSaintLaurent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...