Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

hvordan er økonomien blant ungdom?

PctsX

Anbefalte innlegg

Men hva slags jobb er det denne fyrer gjør ? Enten er det veldig få innen bransjen, ellers så burde faren lære seg hvordan man driver ett firma...

Det har neppe så veldig mye med forretningssans når fedre ansetter sønner til unormalt høy lønn. Det kan sees på som forskudd på arv man må jobbe litt for, og i tillegg er det nok også en bieffekt av regel nr 5: http://www.psychologytoday.com/articles/pt...0622-000002.xml

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og noen av oss jobber 250 timer i måneden greit.

Dessuten synes jeg ingen skal legge seg opp i hvordan en privat business ønsker å utbetale lønn. Om lønnen er for høy, hva så? Så lenge det ikke er tilsvarende ansatte som sønnen, som føler seg forbigått, ser jeg ingen problemer med dette.

Lenke til kommentar
Og noen av oss jobber 250 timer i måneden greit.

Dessuten synes jeg ingen skal legge seg opp i hvordan en privat business ønsker å utbetale lønn. Om lønnen er for høy, hva så? Så lenge det ikke er tilsvarende ansatte som sønnen, som føler seg forbigått, ser jeg ingen problemer med dette.

9097356[/snapback]

Folk er sjalu på andre som aknskje gjør mindre, men får mer betalt...

(Joda, jeg skildrer meg selv)

Lenke til kommentar

9097360[/snapback]

Det kommer lite godt ut av misunnelsen som rår i den norske arbeiderklassen, hverken personlig eller for samfunnet som en helhet. Kan godt skrive en begrunnelse om du vil, men ikke nå i kveld.
Lenke til kommentar

Jeg syns vel at jeg har grei økonomi.. Har 18 000 kr liggende på kontoen og er selv 15 år.. Får 125 kr i timen, så det blir rundt 5000 kr om jeg jobber 2 timer hver dag. g er flink til å spare..

Også har jeg et spørsmål: Hvis jeg har 20 000 kr liggende på konto over året, må jeg betale formueskatt for det da? Da er frikortet mitt brukt opp også..

Og når jeg har brukt opp frikortet og betaler 50% i skatt, får jeg tilbake penger i slutten av året da?

Endret av Uylum2
Lenke til kommentar

9097360[/snapback]

Det kommer lite godt ut av misunnelsen som rår i den norske arbeiderklassen, hverken personlig eller for samfunnet som en helhet. Kan godt skrive en begrunnelse om du vil, men ikke nå i kveld.

9097994[/snapback]

Jeg skjønner hvor du vil; Det er ofte de som tjener mest som gjør minst.

En polakk som jobber i norge på en eller annen arbeidsplass jobber mye mer enn en mangemillionær i Amerika...

Men jeg er fornøyd. Det er ikke så mange på min alder som har den samme muligheten som jeg har fått...

Skulle bare tatt vare på konfirmasjonspengene, og all lønna mi så hade jeg sittet med godt over 50k på konto.

Lenke til kommentar
Jeg syns vel at jeg har grei økonomi.. Har 18 000 kr liggende på kontoen og er selv 15 år.. Får 125 kr i timen, så det blir rundt 5000 kr om jeg jobber 2 timer hver dag. g er flink til å spare..

Også har jeg et spørsmål: Hvis jeg har 20 000 kr liggende på konto over året, må jeg betale formueskatt for det da? Da er frikortet mitt brukt opp også..

Og når jeg har brukt opp frikortet og betaler 50% i skatt, får jeg tilbake penger i slutten av året da?

9098448[/snapback]

OK, økonomilæreren din gjorde en dårlig jobb! Formue har ingenting med skattekortet å gjøre. Vi snakker en prosent eller deromrking, og du må ha en del mer enn 20k for at den skal slå inn.

Når du brukter opp frikortet, som du kaller det, betaler du 50 %. Dette er for å veie opp for den skatten du ikke betalte på de første 40k du tjente, men som nå må betales. Du skal ikke jobbe lenge med 50 % skatt før du får noe igjen NÅR SKATTEN er klar. Det er ikke i slutten av året.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke det at jeg er missunelig på fyren som tjener 30k på 16 dager, det er bare det at jeg er nyskjerrig på hvilket yrke han har valgt. Mr.Olsen, ble også litt nyskjerrig på hvilket yrke du jobber innen ? (Siden du nevnte at du var heldig, og få på din alder som har samme mulighet?)

Så også at noen nevnte Polakk Vs Millionær i amerika her. Det blir kanskje litt feil å sammenligne. Er man millionær, så har man i det fleste tilfeller jobbet ekstremt mye (Kan også være lykke) for å oppnå dette, og det krever mye arbeid for å holde seg der.

Lenke til kommentar

Har bra jeg synes jeg. Jeg får 500,- i måneden og hvis jeg skal ut på noe så betaler for det meste foreldrene mine det. :p

Nå får jeg også valgfritt programmvare opptil 10 000,- pga. bra standpunktkarakterer. :D

Får ganske mye ettersom bror min har fått en del støtte etter han flyttet hjemmefra. Bil, mobil og annet.

Endret av Groening
Lenke til kommentar

Har hatt "jobb" i nesten 2 år, tjener ikke så mye men jobber ikke så mye heller. Har jobbet ganske mye i det siste.

Selve økonomien er faktisk ganske bra, har veldig mye på en sparekonto pluss rundt 5-6000 på en konto dr jeg bruker penger hele tiden.

Lenke til kommentar

9098489[/snapback]

Å jasså?

9100107[/snapback]

Du har hort for mye paa Kristin Halvorsen. 37,5 timersuken er ikke eksisterende. De eneste jeg kan tenke på som kanskje klarer en slik uke må være fabrikkarbeidere som jobber fastsatte skift. Tull og tøys, Mr. Olsen.

Lenke til kommentar

9098489[/snapback]

Det stemmer overhodet ikke. Jeg kan love deg at de som har mest penger her i landet jobber så mye at du ikke aner det. Da snakker vi ikke 40-50 timers arbeidsuker men heller sikkert oppimot 70 og mer.

Blystad begynner for alvor seile opp som en av norgesrikeste menn og tjente ifjor hele 4.000.000.000 ja 4 milliarder norske kroner. Han jobber mye!

Folk som Olav Thon, Stein Erik Hagen, Kjell Inge Røkke, John Fredriksen er også noen av de som er rikest i norge, dette er også de som jobber jobber og atter jobber. Så den kommentaren du kommer med der er bare tøv og tull og medfører ikke riktighet.

Endret av brutti
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Du har hort for mye paa Kristin Halvorsen. 37,5 timersuken er ikke eksisterende. De eneste jeg kan tenke på som kanskje klarer en slik uke må være fabrikkarbeidere som jobber fastsatte skift. Tull og tøys, Mr. Olsen.

9100523[/snapback]

Jeg jobbet 37,5 timer i uken i nesten ett år og jeg hadde nok ikke tatt jobben om arbeidsuken var lengre.

Lenke til kommentar
Har bra jeg synes jeg. Jeg får 500,- i måneden og hvis jeg skal ut på noe så betaler for det meste foreldrene mine det. :p

Nå får jeg også valgfritt programmvare opptil 10 000,- pga. bra standpunktkarakterer. :D

Får ganske mye ettersom bror min har fått en del støtte etter han flyttet hjemmefra. Bil, mobil og annet.

9099726[/snapback]

jeg tror foreldrene dine gjør deg en bjørnetjeneste av å gi deg noe for at du gjør noe som hjelper deg senere. Om jeg hadde skulle fått 10k for en standpunkt karakter hadde jeg måtte fått 6 i snitt på universitetet.

Jeg syns man skal få gode karakterer for seg selv, ikke for å få belønning for det.

men 10k er vel ganske ok allikevell...

:)

Lenke til kommentar

9098489[/snapback]

Det stemmer overhodet ikke. Jeg kan love deg at de som har mest penger her i landet jobber så mye at du ikke aner det. Da snakker vi ikke 40-50 timers arbeidsuker men heller sikkert oppimot 70 og mer.

Blystad begynner for alvor seile opp som en av norgesrikeste menn og tjente ifjor hele 4.000.000.000 ja 4 milliarder norske kroner. Han jobber mye!

Folk som Olav Thon, Stein Erik Hagen, Kjell Inge Røkke, John Fredriksen er også noen av de som er rikest i norge, dette er også de som jobber jobber og atter jobber. Så den kommentaren du kommer med der er bare tøv og tull og medfører ikke riktighet.

9100757[/snapback]

Så en som tjener noen milliarder mer enn en annen jobber en mrd ganger mer...

Han har ikke akkurat en møkkajobb...

Lenke til kommentar

9098489[/snapback]

9100757[/snapback]

Så en som tjener noen milliarder mer enn en annen jobber en mrd ganger mer...

Han har ikke akkurat en møkkajobb...

9102453[/snapback]

Det er vel ikke akkurat det som han prøve å fremstille her. Vi kan lage ett eksempel. Når du jobber (nå vet jeg ikke om du jobber eller ikke) så går du evt til arbeids plassen og utfører det arbeidet du har blitt satt til å gjøre/ha ansvar for, når klokken er 3, 4 eller 5 så går du hjem og tenker på helt andre ting. Disse karene som blir nevnt over har knapt den situasjonen der de går hjem fra jobb, fordi når de kommer hjem fra jobben 3, 4 eller 5, så er de nødt til å forsette med arbeidet, og kanskje det ut hele dagen.

Det som også har noe og si her, er at disse personen også har satset alt. Tviler ikke ett sekund på at samtlige av de "store" gutta har stått i situasjoner der de enten vinner, eller blir gjeldslaver resten av livet.

Så forskjellen i mine øyne er at disse folkene virkelig satser alt, og har vært heldig å vinne. De fleste av oss lever i tryggheten og holder oss til vanelig lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...