wawa Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hei alle sammen. Jeg vurderer om jeg skal prøve på å bli advokat i England (London), men kan stort sett ingen ting om hvordan man går fram for å oppnå dette og om det i det hele tatt er realistisk for en norsk statsborger. Så lurte på om det er noen her på forumet som kan gi råd eller vet om noen/kjenner noen nordmenn som faktisk har gjort (eller prøvd) dette (om de eksisterer altså). Jeg er god i engelsk, men hender jo likevel at jeg ikke husker et ord eller husker feil ord og det er vel neppe noe pluss i en rettssal eller en god egenskap på CVen man gir til en arbeidsgiver i London... Så lurer på om det generelt sett er realistisk å satse på å bli advokat på i London for en nordmann i utgangspunktet. Enhver info relatert til det å bli advokat i utlandet settes veldig pris på! Lenke til kommentar
Thoz Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Vil tro det er et godt utgangspunkt å studere law i england. Mener jeg leste et sted om en norsk dame som ble advokat i England, så det går nok an. Jeg tenkte litt på dette en gang jeg også, men husker ikke helt hva jeg kom frem til. Jeg vil uansett anbefale deg å ta kontakt med www.studyacrossthepond.com De hjelper deg med alt du lurer på. De hjalp meg til å søke medisin nå i høst. Nå skal jeg ikke det likevel da, men jeg er veldig fornøyd med hjelpen jeg fikk. Ellers tror jeg nok du behersker engelsk ganske godt etter å ha studert law ved et engelsk universitet i x antall år, vil tro rundt 5. Lenke til kommentar
Baba2 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Men mener du at du vil studere Law i England og komme tilbake til Norge for å bli advokat? Hvis det er det du ønsker så tror jeg det kan bli problematisk. Fordi det du lærer i England er jo basert på det Engelske lovverket og ikke det Norske. Hvis du kommer til Norge etter å ha blitt ferdig utdannet så vil jeg tro det er vanskelig å få jobb som advokat, rett og slett fordi det du har lært er ikke det samme som en advokat som er utdannet i Norge har lært. Men jeg vet ikke om det er mulig å gå på "kurs" for å lære deg det Norske lovverket og gjøre om "sertifikatet" til ett Norskt et. Lenke til kommentar
wawa Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Takker for svar. Jeg husker jeg snakket med en dame som var advokat i England og hun sa at etter å ha tatt bachelor-grad må du komme inn på et "kurs" eller "jobb" eller hva det nå var noen år for å opptjene tittelen advokat - men bare liksom halvparten av law-kandidatene får denne muligheten - og hvis du ikke får den, vel, da sliter du! Det oppmuntrer lite. Kan egentlig engelsk veldig godt nå allerede, men likevel, skal du argumentere en sak i en rettssal er det viktig å ALLTID skjønne NØYAKTIG hva som blir sagt og være kjent med "inside"-knowledge og måter å uttrykke seg i det samfunnet man befinner seg i. Men uansett er ikke det egentlig problemet så lenge man ikke er garantert i det hele tatt å få bli advokat! Hva er vitsen å prøve hvis sjansene for å lykkes er i mot deg? Jeg vil IKKE ende opp i noe middelmådig yrke hvis jeg tar LLB, men ikke lykkes i å bli advokat. Da ville jeg heller valgt noe annet i utgangspunktet. Angående siste kommentar, jeg vil heller bo i et sivilisert, interessant, intelligent og sprudlende samfunn enn i Norge. Det er derfor jeg tenker på å studere i London. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Takker for svar. Jeg husker jeg snakket med en dame som var advokat i England og hun sa at etter å ha tatt bachelor-grad må du komme inn på et "kurs" eller "jobb" eller hva det nå var noen år for å opptjene tittelen advokat - men bare liksom halvparten av law-kandidatene får denne muligheten - og hvis du ikke får den, vel, da sliter du! 8714651[/snapback] Er det så rart? Det er jo veldig likt som det er i Norge. Etter at du er ferdig utdannet jurist må du ta fullmektigtiden et sted for å få tittelen som advokat. Dersom du har dårlige karakterer er det jo ingen som vil ha deg. Det gjelder jo forsåvidt for alle utdanninger. Det kan jo være stressende til tider, men jeg finner det også motiverende å sitte på en forelesning og se rundt meg å tenke at jeg må gjøre det bedre enn 90 % av de andre som sitter der dersom jeg har lyst på en virkelig god jobb. Det oppmuntrer til å sitte en time ekstra på lesesalen, f.eks. Det er et spennende prosjekt du har forran deg og du får ha lykke til. Jeg syns jeg har nok å gjøre nå. Jeg kan ikke tenke meg til hvordan det må være å måtte lese hele pensum på engelsk. Lykke til, i alle fall. Endret 27. mai 2007 av Plomma2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå