Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er på åpent trådløst nett - lovlig?

Anbefalte innlegg

Sitter på gol camping. Er på skjefen eller eigarens åpne nettverk. Me sit ein gjeng ute på eit bord, kva kan han gjere? Har han/me nokon rettighetar? For allt eg veit er det lov å surfe på andre sine åpne nettverk? Har eg rett ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er åpent og usikra, er det eierens ansvar. Han kan ikkje anklage dere for noe, annet enn pent å be dere la være - som da blir en vurderingssak for dere, som ikkje er tvungen til å la være, helt til han sikrer nettverket.

Lenke til kommentar

Teknisk sett lovlig er det nok ikke å bruke en annen manns trådløse nettverk uten å ha bedt om lov, men det sagt så har ingen i norge noengang blitt dømt for noe slikt (eller en gang fått bot/forelegg så langt jeg kjenner til).

Dette blir litt sånn sundt bondevett vurdering. Så lenge du ikke bruker nettet til ulovlige aktiviteter og ikke bruker det til ting som vil overlaste kapasiteten (typ torrents f.eks) slik at du ødelegger for ham, så er det jo i praksis ikke et problem noen av partene...

Det finnes kort og godt ikke klare lover rundt dette, og ei heller noen relevante presedenter, så ingen kan gi deg et klart ja/nei svar på dette desverre :)

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Retorisk spørsmål: Er det mer lov gå inn i en annens hus når det ikke er låst?

8706236[/snapback]

..eller kjøre seg en tur med naboens ulåste bil?

Ikkje la oss begynne på denne diskusjonen igjen, den fører ingensteds, siden dette er snakk om noe som ligger i gråsonen, både moralsk og etter loven. Dog mener jeg ganske bestemt at det ble laget en lov som sier at usikra trådløse nettverk er eierens ansvar, noe som tilsier at det ikkje er ulovlig å bruke et åpent trådløst nettverk som ikkje er ditt eget.

Lenke til kommentar

En kamerat av meg tok seg inn på et usikret nettverk til en butikk (mobildata), han senere tok å meldte fra til dem da alt var peep åpent. De svarte med å informere politiet. Han svarte med at det var som å gå inn en butikk og kikke på varene og gå igjen, siden han ikke hadde gjort annet enn å gå inn på nettet... Mer skjedde ikke

http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article780911.ece

Det skal også sies at denne bandittbutikken er nå konkurs og var ledet av en gjeng ukompetente folk :p

Lenke til kommentar
En kamerat av meg tok seg inn på et usikret nettverk til en butikk (mobildata), han senere tok å meldte fra til dem da alt var peep åpent. De svarte med å informere politiet. Han svarte med at det var som å gå inn en butikk og kikke på varene og gå igjen, siden han ikke hadde gjort annet enn å gå inn på nettet... Mer skjedde ikke

http://www.austagderblad.no/lokale_nyheter/article780911.ece

Det skal også sies at denne bandittbutikken er nå konkurs og var ledet av en gjeng ukompetente folk :p

8706838[/snapback]

Vet du hvem som jobbet der? Var det en som het Preben?

Lenke til kommentar
Retorisk spørsmål: Er det mer lov gå inn i en annens hus når det ikke er låst?

8706236[/snapback]

Husk at et åpent nettverk sender ut "innbydelser", så sammenlikningen må bli:

"Er det lov til å gå inn i en annen sitt hus hvis jeg får innbydelse?"

Lenke til kommentar

Står klart at brukeren har fullt ansvar får sikkring av nett (trådlaust) so det er lov so lenge det er ope men viss du bryter sperra då er det noke heilt anna.

Det står i vilkår når du bestille internett frå levrandøren viss noke gidd og lesse alle sidene :D

Eigaren av nette har alt ansvar

Endret av Neddo
Lenke til kommentar
Det står i vilkår når du bestille internett frå levrandøren viss noke gidd og lesse alle sidene  :D

Eigaren av nette har alt ansvar

8707183[/snapback]

Trur ikkje det er så mange som gidd å lese alle sidene.. Mange gjer egentleg faen, koblar opp internetten å det blir me det.

Endret av katet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...