Parafan Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hei. Jeg er 22 år gammel gutt som ser etter å få meg et bolig lån, jeg er ikke ut etter hele kjøps summen ettersom mine foreldre, som har nå fått en finansierings bevis på rundt 1,6-1,7Millioner, så sikter vi på en leilighet på rundt 2-2,1. Mitt spørsmål er, så ung som jeg er, er det en mulighet for at jeg kan få 300-400 000 i boliglån, så jeg kan støtte min familie med å kjøpe den leiligheten? Jeg er forøvrig i mellom studiene, og har endel år igjenn. Men viste til på selvangivelsen ifjor at jeg tjente 80 000 mens jeg studerte, og kan godt vise til at jeg kan fylle opp hva som er max for oss studenter i år. ca 116 000, (med tanke på å ikke miste stipende) Jeg sitter fra før med 80 000 i studie lån da, som kommer til å øke med åra. Etter hva jeg har lest, og det som har blitt sagt av andre, så kan ikke lån og stipend komme med i utregningen av vurdering av boliglån. Men kan de bruke "denne gjelda" mot meg? Den er jo rentefri så lenge jeg studerer? og jeg skal jo ikke betale på denne før jeg er ferdig...om kanskje 5 år? Jeg vet også at tommelfinger regelen på lan er inntekt x 3 = ergo, 116 000*3 = ca 350 000. Tenker å ta meg en prat med banken til neste uke. Er det en god sjangse for at jeg kan alene få 350 000 i bolig lån? Hva mer er det som må til? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Slik jeg ser det tviler jeg sterkt på at du vil få lån. 116000 er brutto, så må du trekke fra skatt for å se hva du kan betjene av lån. Skal foreldrene betale avdragene de 1,7 millionene, eller skal du det? Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Slik jeg ser det tviler jeg sterkt på at du vil få lån. 116000 er brutto, så må du trekke fra skatt for å se hva du kan betjene av lån. Skal foreldrene betale avdragene de 1,7 millionene, eller skal du det? 8702400[/snapback] Blir ikke alle lån beregnet av brutto da? Går de seriøst etter netto? Sist jeg var i møte med Banken, spurte verken han meg eller foreldrene mine om "NETTO" lønn sist. Han noterte seg alt som var brutto. Ut ifra ideen så vil det på en måte være foreldrene mine som betaler avdragene på 1,7M. Men jeg tror avdragene på et lån på 350 000 kan vel ikke være stort pr. mnd? Men jeg aner ikke hva renta vil bli på et bolig lån så lavt... Tror uansett jeg kan klare det, det kommer til å være en leilighet hvor jeg får litt leie inntekter i tilleg. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Jeg forstår ikke helt problemstillingen. Hva er betingelsene for finansieringsbeviset til foreldrene dine? Tar de sikkerhet i egen bolig, eller er den basert på deres lønnsinntekt (evt. en kombinasjon)? Hvis du ønsker f.eks. 400k i lån (1. prioritet) og resten av beløpet (la oss si 1,6 mill.) håndterer foreldrene dine, så kan jeg ikke skjønne hvorfor banken ikke skal gi deg lån. Det vil være risikofritt for banken å låne deg disse pengene. Hvis du ikke klarer å betjene lånet så kan de selge leiligheten, og så vil foreldrene dine måtte ta tapet. 8702618[/snapback] De tar sikkerhet i huset til foreldrene mine antar jeg, og foreldrene mines inntekt. Så ja, en kombinasjon. Men altså, etter kjøp av evt. leilighet, vil ikke "den leiligheta" bli tatt i betraktning som sikkerhet og? La oss si jeg ønsker 350k. Hørtes litt mer sannsynlig ut. Vel, jeg skjønner ikke det heller... men nå har jeg ikke samme bank som foreldrene mine. Og finansierings beviset er laget uten meg i det regnestykket. Har bare tenkt ut dette som en ide at jeg kan bevise at vi kan sammen kjøpe en litt større leilighet enn det vi får for 1,6M... Lenke til kommentar
sbstn Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) . Endret 2. februar 2009 av sbstn Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Så foreldrene dine skal betjene hele lånet på 1,6 mill.? Mao., hvis dere kjøper en leilighet for 1,6 mill. så får du bo gratis? Slik jeg ser det vil du ikke ha noen problemer med å få 350k (eller 450k for den saks skyld) i lån. Spesielt ikke hvis du får leieinntekter i tillegg. Få et lån hvor du kun betaler renter. La oss anta 7 % rente så beløper det seg til 24.500 kr per år. Hvis du trekker fra skattefordel er du nede i underkant av 18k. Det bør ikke være spesielt vanskelig å betjene... Merk: Det har stor betydning hvilket av de to lånene som har førsteprioritet, samt hvor stor prosentandel av lånet som har sikkerhet i leiligheten dere skal kjøpe. Hvis begge lånene tar 100% sikkerhet i leiligheten så kan det bli problematisk... 8702867[/snapback] Heh, nei viss det blir en leilighet på 1,6M så vil jo jeg betale min andel, mao. det jeg har råd til. 4-5000 pr mnd. Men det er jo min mening. Vet ikke hva slags kalkulasjoner banken gjør. Men du sier noe der, hvilken av de to lånene som har førsteprioritet. Det kan jeg egentlig ikke noe om. Det er vel sannsynlig at begge bankene vil ha det? Er det ikke? Så du mener det blir en kræsj mellom bankene, og hvem av bankene skal ha sikkerhet? Jeg er ikke helt med... Hva om jeg fikk et lånebevis på 350 000 fra min bank, og kan da overbevise mine foreldres bank om å gi oss 350K ekstra på deres bevis/lån, så vi beholder boliglåna i en og samme bank. er det en bedre løsning? Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Hvis du skal betale 5k i måneden for å betjene lånet på 1,6 mill. så blir det verre. Da skjønner jeg ikke hva du mente med å hjelpe til økonomisk, som du skrev i første post. Hvis leiligheten er verdt 2 mill. kr., så kan banken være villig til å låne ut inntil 2 mill. kr. mot sikkerhet i leiligheten. Hvis lånet blir misligholdt så vil banken tvangsselge leiligheten. Jo høyere prosentandel av verdien på leiligheten banken låner ut, dess høyere risiko påtar banken seg (2 mill. kr. = 100%) ettersom banken kan lide et økonomisk tap dersom boligprisene synker. Hvilket lån som har førsteprioritet avgjør hvilken bank som får pengene først tilbake dersom ting går skeis. Dersom deler av lånet er tatt opp med sikkerhet i en annen bolig, så reduseres bankens risiko betraktelig. 8703099[/snapback] Nei jeg snakket ut i fra min egen lomme, i tilleg til at mine foreldre skal betale, og evt en ekstra leieboer. Så kommer vi godt opp i 14-15k pr mnd. Jeg er usikker på hva man må ha for et boliglån på ca 2,1 mill.kr.? ca 4,5-5% rente nå? Og en max rente på 7%? Men de ser jo ikke på hvor betalingsdyktig vi kan være for å gi oss lån. De går vel ut i fra inntekt + gjeld fra før. Men uansett, banken vil ha redusert risiko? så da er det best at deler av lånet er tatt opp med sikkerhet i annet eiendom enn bare leiligheta vi evt. kjøper? ergo, de foretrekker ikke at en annen bank har sikkerhet i samme leiligheta? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Slik jeg ser det tviler jeg sterkt på at du vil få lån. 116000 er brutto, så må du trekke fra skatt for å se hva du kan betjene av lån. Skal foreldrene betale avdragene de 1,7 millionene, eller skal du det? 8702400[/snapback] Blir ikke alle lån beregnet av brutto da? Går de seriøst etter netto? Sist jeg var i møte med Banken, spurte verken han meg eller foreldrene mine om "NETTO" lønn sist. Han noterte seg alt som var brutto. Ut ifra ideen så vil det på en måte være foreldrene mine som betaler avdragene på 1,7M. Men jeg tror avdragene på et lån på 350 000 kan vel ikke være stort pr. mnd? Men jeg aner ikke hva renta vil bli på et bolig lån så lavt... Tror uansett jeg kan klare det, det kommer til å være en leilighet hvor jeg får litt leie inntekter i tilleg. 8702762[/snapback] Altså; du skal betale avdragene etter hva du har netto etter skatt. Du kan flere millioner i inntekt, men banken vil slite om du betaler så mye i skatt at du knapt har noe å leve for etter avdrag (om du ser eksemplet). Det er riktig at de beregner etter brutto, men betalingsevnen din begrenses ytterligere av skatten du skal betale, normale utgifter, bo utgifter og andre ting. Så hvis du har ca 116 i inntekt så sitter du igjen med rundt 80'-90' i året som skal fordeles over avdrag og alt annet. Mitt utgangspunkt er at jeg ville vært skeptisk. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Slik jeg ser det tviler jeg sterkt på at du vil få lån. 116000 er brutto, så må du trekke fra skatt for å se hva du kan betjene av lån. Skal foreldrene betale avdragene de 1,7 millionene, eller skal du det? 8702400[/snapback] Blir ikke alle lån beregnet av brutto da? Går de seriøst etter netto? Sist jeg var i møte med Banken, spurte verken han meg eller foreldrene mine om "NETTO" lønn sist. Han noterte seg alt som var brutto. Ut ifra ideen så vil det på en måte være foreldrene mine som betaler avdragene på 1,7M. Men jeg tror avdragene på et lån på 350 000 kan vel ikke være stort pr. mnd? Men jeg aner ikke hva renta vil bli på et bolig lån så lavt... Tror uansett jeg kan klare det, det kommer til å være en leilighet hvor jeg får litt leie inntekter i tilleg. 8702762[/snapback] Altså; du skal betale avdragene etter hva du har netto etter skatt. Du kan flere millioner i inntekt, men banken vil slite om du betaler så mye i skatt at du knapt har noe å leve for etter avdrag (om du ser eksemplet). Det er riktig at de beregner etter brutto, men betalingsevnen din begrenses ytterligere av skatten du skal betale, normale utgifter, bo utgifter og andre ting. Så hvis du har ca 116 i inntekt så sitter du igjen med rundt 80'-90' i året som skal fordeles over avdrag og alt annet. Mitt utgangspunkt er at jeg ville vært skeptisk. 8706268[/snapback] Jeg nevnte vel jeg hadde full stipend i tilleg? Det vil si jeg har råd til et forbruk på nærmere 190-196K (brutto) i året. Tror man betaler rundt 18% skatt eller noe for å tjene rundt 115K i året. Jeg vet at stipend/lån ikke blir tatt i betraktning til gi boliglån, men det sier fremdeles litt om hvordan jeg skal betjene mine ellers normale utgifter. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Men studielånet skal du tilbakebetale og da. Så der har du og utgifter. Stipendet ditt er heller ikke noe sikker inntekt i mine øyne ettersom det krever at du består alle fag du går opp i. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Men studielånet skal du tilbakebetale og da. Så der har du og utgifter. Stipendet ditt er heller ikke noe sikker inntekt i mine øyne ettersom det krever at du består alle fag du går opp i. 8706827[/snapback] Sant. Men dette er jo et lån alle tar med seg, omtrent. Og det "samme" studielånet vil jeg få likevel om jeg fortsetter å studere og leie, eller evt få kjøpt. Og seffølgelig om jeg ikke består, eller at jeg som planlagt blir ferdig med studiene -kan jeg fremdeles sitte igjenn uten jobb. Som kanskje mange allerede har gjort før meg? Ingenting er jo sikkert for noen som tar opp et lån? Uansett dette er litt utenom spørsmåle mitt. Jeg bare lurer på hva som må til. Teknisk sett har jeg egentlig alt klart, så lenge jeg studerer og får studielån og samt klarer å jobbe meg opp ca 116k hvert år. Om jeg så da skaffer en kausjonist innen familien for de 350K så må jo det være sikkerhet nok for banken? Trossalt det er jo bare 350K? jeg skjønner ikke hvordan de kan være så pessimistiske viss de ikke godtar den. Hvor mye kan jeg forvente meg at tilbake betaling på lånet av 350k blir? med ca 5-7% bolig rente? evt andre avdrag? Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 venter på flere gode svar:-) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Kan du ikke bare spørre banken da? Det er uansett de som bestemmer. Og får du ikke det svaret du ønsker hos banken, så går du til en annen bank. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Kan du ikke bare spørre banken da? Det er uansett de som bestemmer. Og får du ikke det svaret du ønsker hos banken, så går du til en annen bank. 8737897[/snapback] Fikk høre idag at jeg var mer enn god nok for 350K-500K i banken min, eneste problemet var at de ikke ville være 2. prioritert. Som forventet. Dermed fungerer det ikke å ha 2 banker med sikkerhet/pant på samme leilighet. (Pga de tar i betraktning og utregning at en leilighet kan/kunne ramle i pris med verstefall 300K) Og ettersom foreldrene mine har NORDEA, og den banken betaler meste parten av lånet (1,6-1,7M), får de 1.proritet. Så min eneste mulighet var at dette måtte skje innen en og samme bank. Så da er jo sjangsen at jeg glemmer min bank, og går til mine foreldres i NORDEA også? Eller at vi alle går til min? Finnes det andre "pant" muligheter? Kausjonist ordninger? (Uansett anbefalte låne rådgivern meg det ikke, fordi at jeg ville kaste bort min eneste sjangse på "første hjems lån" på en så liten sum som 350K, med tanke på når jeg blir eldre og trenger en større og dyrere bolig?) Hva syns dere om det? Jeg tenker jo selv, at hey, dette er jo egentlig min første bolig, men likevel at ettersom jeg ikke har stor nok inntekt kan jeg ikke falle under som hovedeier, og dermed ikke få hele lånebeløpet på "første hjems lån" Som rådgivern sa, så var en kanskje fin ide for akkurat nå, men ikke lønnsomt i fremtiden med tanke på min neste bolig? Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) 1. Førstehjemslån er i ett ord. 2. Kan ikke foreldrene dine ta opp lån med pant i sin egen bolig, og du ta din del i leiligheten? Hvis foreldrene allerede har lån på sin bolig, så er det sikkert mulig å øke lånet litt, ettersom boligprisene har steget de siste årene. At dere tar pant for 1 mill i hver av boligene. Endret 30. mai 2007 av Dovrebanen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå