Gå til innhold

Hjelp med fjerning og påføring av nytt bunnstoff

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt meg en 17 foters landstedt-båt i plast. Skal legge på nytt bunnstoff, eneste problemet er at jeg aldri har gjort dette før, og spør derfor dere. Hva skal jeg gjøre og hva må jeg passe på :hmm:? Fint om noen kunne forklare i detalj hva jeg skal gjøre og hvilke kjemikaler o.l jeg bør bruke, det ville ha vært til stor hjelp :) !

A.E

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dete er sikkert ikke det gunstigste men slik har vi gjort det og det har blitt veldig bra:

Vipper først båten over på siden(alså slik at den ligger på siden)

Så er det bare å begynne å skrape bort det gamle

Når det er gjort er det bare å pusse bort restene og til det blir glatt(da blir det minst motstand i vannet+ at ekkoloddet virker mye bedre i høy fart,om du har noe slikt).

Så er det lurt å vaske så du får bort allt støv og dritt. Videre er det litt avhengig av hva slags produkt du velger(noe jeg ikke skal begi meg inn på)

Er som oftest en primer som skal på før selve bunnstoffet.

Men vær litt oppmerksom på bunnstoff, enkelte må båten på vannet i løpet av 8-10 timer om det skal fungere optimalt. Men dette var for en del år siden, så forhåpentlig er det ikke slik hastverk lenger.

Har også pleid å male en tynn(ca 5 cm) stripe for for å markere bunnstoff og skrogfargen, men er nok ikke alle som syntes det er noe særlig(er bare for utseendet sin del)

Sikkert andre som har bedre tips, men her har du grove trekk i hvertfall

Lenke til kommentar
Dete er sikkert ikke det gunstigste men slik har vi gjort det og det har blitt veldig bra:

Vipper først båten over på siden(alså slik at den ligger på siden)

Så er det bare å begynne å skrape bort det gamle

Når det er gjort er det bare å pusse bort restene og til det blir glatt(da blir det minst motstand i vannet+ at ekkoloddet virker mye bedre i høy fart,om du har noe slikt).

Så er det lurt å vaske så du får bort allt støv og dritt. Videre er det litt avhengig av hva slags produkt du velger(noe jeg ikke skal begi meg inn på)

Er som oftest en primer som skal på før selve bunnstoffet.

Men vær litt oppmerksom på bunnstoff, enkelte må båten på vannet i løpet av 8-10 timer om det skal fungere optimalt. Men dette var for en del år siden, så forhåpentlig er det ikke slik hastverk lenger.

Har også pleid å male en tynn(ca 5 cm) stripe for for å markere bunnstoff og skrogfargen, men er nok ikke alle som syntes det er noe særlig(er bare for utseendet sin del)

Sikkert andre som har bedre tips, men her har du grove trekk i hvertfall

8701907[/snapback]

Takker for svar :thumbup: Men når du skrapa bort det gamle bunnstoffet, brukte du løsemidler eller noe lignende eller bare gikk du rett på og skrapa?

Lenke til kommentar
Skal du fjerne alt det gamle bunnstoffet?

I så tilfelle, ville jeg brukt enten hempel bunnstofffjerner, eller så er det også en del andre alternativer som jeg ikke husker navnet på nå....

8702141[/snapback]

Ja, tror jeg gjør det. Gammel båt, så har ikke peiling på når det ble lagt på nytt bunnstoff sist. Har hørt at det går ann og bruke vamlig malingsfjerner og, stemmer det?

Men når jeg har fått fjernet bunnstoffet, skal jeg da på med primer også nytt bunnstoff over der igjen?

Endret av eriksen_243
Lenke til kommentar

Ok, da blir det vel noe spesialgreier da. Men som i forrige posten, hva skal jeg så gjøre? Må jeg bruke primer og bunnstoff fra samme produsent? Trenger jeg primer i det hele tatt, jeg skal bruke "mykt" bunnstoff.

Endret av eriksen_243
Lenke til kommentar

Vi gikk løs med bare skrape, ingen kjemikaljer. En he...... jobb, men det ble bra. Når det gjelder bunnstoff og primer bør du forhøre deg der du handler, er så mye forskjellig å velge i. Noe går om hverandre og andre ikke. Siste året vi hadde båten brukte vi den fra Biltema, Båten har aldri grodd så lite enda vann temperaturen var ganske høy denne sommeren. Så det dyre er ikke alltid det beste. Man må nesten bare prøve seg fram. Nå har vi båten på henger, så nå bryr vi oss ikke om stoffing, bare kosen nå :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...