Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ikke skrevet under kontrakt, oppsigelsestid?


nahojdat

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb for øyeblikket en "fast" jobb jeg skal slutte i.

 

Pga diverse surr fra ledelse så har jeg aldri skrevet under på kontrakt (de klarte å få sendt den til meg ETTER jeg nylig truet med å si opp på dagen, derfor ingen underskrift fra min side).

Jeg har hatt denne jobben i rett under et år.

 

Hvordan er reglene for dette?

Kan jeg slutte på dagen om jeg vil når jeg ikke har skrevet under på kontrakt (og dermed etter min tolkning IKKE godkjent krav)? (noe firmaet mener jeg ikke kan).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pga diverse surr fra ledelse så har jeg aldri skrevet under på kontrakt (de klarte å få sendt den til meg ETTER jeg nylig truet med å si opp på dagen, derfor ingen underskrift fra min side).

Jeg har hatt denne jobben i rett under et år.

Hvordan er reglene for dette?

Kan jeg slutte på dagen om jeg vil når jeg ikke har skrevet under på kontrakt (og dermed etter min tolkning IKKE godkjent krav)? (noe firmaet mener jeg ikke kan).

8701417[/snapback]

"§ 15-3. Oppsigelsesfrister

(1) Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak."

 

Slik jeg ser det gjelder det en måneds frist. Om du har skrevet under på en arbeidsavtale eller ikke, blir vel neppe avgjørende, all den tid du reellt sett har vært ansatt.

 

På den andre siden - hva skal de gjøre om du bare sier takk for deg og drar? Saksøke deg? Er de virkelig interessert i å ha en ansatt, som bare lengter etter å komme seg vekk asap?

 

Husk at du har krav på feriepenger utbetalt når du slutter. ;)

Lenke til kommentar
Virker veldig rart at jeg skal være bundet av oppsigelsestid når dette er en av tingene som er definert i arbeidskontrakt som jeg ikke har godtatt..

Hvorfor har du da jobbet der i et år?

 

Slik er det vanligvis IKKE når arbeidsgivere VIL si opp noen som ikke har kontrakt.

8703457[/snapback]

Selv om man ikke har kontrakt, gjelder naturligvis oppsigelsestiden. Arbeidsgivere kan ikke lure seg unna ved å ikke gi kontrakt..

Lenke til kommentar
Hvorfor har du da jobbet der i et år?

Om du leser første post så skriver jeg at arbeidsgiver surret mye og har ikke klart å gi meg kontrakt før nylig når jeg truet med å slutte.

 

Planen var å jobbe videre men pga dårlige arbeidsforhold etterhvert og rett og slett for mye ekstrajobbing (påtvunget) så ble det til slutt nok.

 

Selv om man ikke har kontrakt, gjelder naturligvis oppsigelsestiden. Arbeidsgivere kan ikke lure seg unna ved å ikke gi kontrakt..

Men likevel er dette noe arbeidsgivere gjør hele tiden (også i firmaet jeg jobber i).

Lenke til kommentar
Hvorfor har du da jobbet der i et år?

Om du leser første post så skriver jeg at arbeidsgiver surret mye og har ikke klart å gi meg kontrakt før nylig når jeg truet med å slutte.

Planen var å jobbe videre men pga dårlige arbeidsforhold etterhvert og rett og slett for mye ekstrajobbing (påtvunget) så ble det til slutt nok.

Vel, du hadde vel ikke trengt å vente et helt år? Men, er det snakk om ulovlig mye ekstrajobbing, kanskje? Det kan jo kanskje være en grunn til å slutte på dagen?

 

Problemene starter jo hvis de f.eks. nekter å utbetale skyldig lønn.. Det blir et helvetes mas å ordne opp i. Kan du ikke bare slacke max ut oppsigelsestiden? Eller er det en annen jobb som venter?

 

Selv om man ikke har kontrakt, gjelder naturligvis oppsigelsestiden. Arbeidsgivere kan ikke lure seg unna ved å ikke gi kontrakt..

Men likevel er dette noe arbeidsgivere gjør hele tiden (også i firmaet jeg jobber i).

8703967[/snapback]

Det er isåfall ulovlig..

Lenke til kommentar

Det er altså snakk om distrubisjon (bare så det er nevnt)

 

Jeg hadde jo ingen planer om å slutte for et år siden, og maste mange ganger om kontrakten (som firmaet aldri klarte å få tilsendt meg før jeg truet med å slutte).

 

Om det er ulovlig ekstrajobbing aner jeg ingenting om, men jobben er 6 av 7 netter i uken, men det er ikke alltid like mange timer (3 dager = 7 timer, 3 dager = 3 timer) og 3 av dagene må man jobbe i tillegg 1-3 timer om dagen.

Vi har ingen vikarer (pga firmaet ikke klarer å oppdrive noen), så aldri fridager om man vil.

Lenke til kommentar
Har fått det for meg at det er ulovlig å jobbe et sted mer enn en mnd uten skikkelig kontrakt? Om det stemmer så kan jo du bare si at dersom du får si opp på dagen, så setter du strek over det.

 

Det er vel ikke ulovlig, med mindre reglene er endret i det siste. Det som skjer hvis det egentlig er snakk om et vikariat, det er at arbeidstaker opparbeider seg fulle rettigheter som fast ansatt, dersom det ikke finnes noen kontrakt.

 

Ellers så behøver en kontrakt eller en avtale i sin alminnelighet ikke å være skriftlig. Når man aksepterer å gå på jobb en periode og arbeidsgiver tilsvarende utbetaler lønn, så foreligger det et avtaleforhold, som gir rettigheter og plikter, selv om det ikke foreligger noen skrevet kontrakt.

 

Arbeidsgiver har jo ikke noen mulighet for å hente en arbeidstaker som ikke vil på jobb. I teorien så kan han vel saksøke arbeidstaker for tapt produksjon eller inntekt, men vil ikke tro at dette er særlig vanlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...