black_sheep Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Hei, Fikk nettopp fyken (30 min siden) via SMS fra sjefen. Sto ikke noe om det var med øyeblikkelig virkning eller fra når. Jeg har vært ekstraansatt, altså en gang i uken + en dag i helga hver uke. I kontrakten jeg har står det en månedes oppsigelsestid. Litt rart å bli avsatt med SMS eller hva? Hva skal jeg slå i bordet med når butikken åpner igjen etter pinse? Litt småforvirra jeg nå Thanks.. Endret 25. mai 2007 av black_sheep Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Står det 1 mnd. så er det jo en mnd. Du har krav på lønn i en måned til, om du jobber eller ikke får bli opp til sjefen. Det er også kanskje useriøst å sende oppsigelse per sms. Skal være skriftelig, men sms kan vel neppe kvalifisere til skriftelig i lovens forstand.. Jeg ville hørt med sjefen hva han mener, så sier du at du kan jobbe i en mnd. (ut juni). Dersom han sier at du ikke skal jobbe, sier at det er greit, men at du skal ha lønn uansett. Og husk å få feriepenger når du slutter. Det glemmer han sikkert til nesteår! Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Står det 1 mnd. så er det jo en mnd. Du har krav på lønn i en måned til, om du jobber eller ikke får bli opp til sjefen.Det er også kanskje useriøst å sende oppsigelse per sms. Skal være skriftelig, men sms kan vel neppe kvalifisere til skriftelig i lovens forstand.. Jeg ville hørt med sjefen hva han mener, så sier du at du kan jobbe i en mnd. (ut juni). Dersom han sier at du ikke skal jobbe, sier at det er greit, men at du skal ha lønn uansett. Og husk å få feriepenger når du slutter. Det glemmer han sikkert til nesteår! 8701349[/snapback] Okei, syntes også det var veeeldig useriøs måte å gjøre det på. Men ja! Du mener krav på feriepenger av det jeg har tjent hittil i år da? Takk for svar Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 synes jeg hørte om et program du kan sende mld til en mtlf fra internett der du bare taster inn frasender nummer...kan være noen kødder med deg da! En dårlig spøk,men det der hørtes veeldig useriøst ut Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) har du arbeidskontrakt da? 8701649[/snapback] Jepp BacardiKillah: Ja tenkte på det... men det finner jeg fort ut av til tirsdagen.. Endret 25. mai 2007 av black_sheep Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Du mener krav på feriepenger av det jeg har tjent hittil i år da? 8701431[/snapback] Ja. Når du slutter har du krav på å få opptjente feriepenger utbetalt. Kan tenkes sjefen sier du får de neste år og at du må skatte av dem hvis du tar dem nå. Men du har krav på å få de når du slutter OG det med skatten går ut på det samme til slutt uansett. Også bør du få med deg feriepengene fra i fjor i samme slengen (hvis du jobbet der i 2006) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Hvordan var ordlyden i meldingen? Ser teksten ut til å være i fra sjefen din? Det hørtes svært useriøst ut å sende oppsigelse pr sms, men eg føler det oser av frykt for konfrontasjon. Og selv ikke de merkeligste sjefer eg har vært borti opp igjennom årene hadde gjort noe slikt. Men som andre sier så har du oppsigelsestid som reguleres enten av kontrakten din, eller arbeidsmiljøloven(og det finnes to, en gammel og en oppdatert, som avhenger litt av når du ble ansatt). Ut over det så spiller jo årsak en stor rolle, evnt kan du hevde at det er en usaklig oppsigelse, hvor lenge du har jobbet der og hvilken situasjon firmaet er i(arbeidsmengde og økonomisk). Feriepenger skal du ha utbetalt ved siste normale lønnsutbetaling, og du skal da ha opptjent lønn + ikke utbetalte feriepenger fra i fjor og i år. Enkelte praktiserer også å avtale å vente med årets feriepenger til neste år av skattemessige årsaker(som egentlig bare er tull) men eg er usikker på lovligheten av dette. Men uansett så er ikke dette noe eg ville satse på med useriøse arbeidsgivere da man fort risikerer å ikke få noen ting. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Ordlyden var ikke noe negativt ladet ihvertfall. "kom nedom å spis med oss på tirsdag.." stod det på slutten..! Men jeg skal ihvertfall ha lønn for en mnd. til da når det står oppsigelsestid 1. mnd i kontrakten min, pluss feriepenger for opptjent i år og fjorårets. Blir jo noen kroner, men sinnsykt surt. Grunnen til at jeg måtte gå var pga. de var ansatt en lærling. Har jobba der i snart 2 år. Økonomiske problem har aldri vært tilfellet der heller (hvis sjefen ikke har skjult noe da) Men uansett, så syns jeg selv ihvertfall at det er litt tynt grunnlag å be meg gå fordi han har ansatt en annen lærling Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 hvis du har fått satt opp arbeidstider fremover så kan han ikke slette disse, du har krav på å jobbe de oppsatte tidene. du kan derimot ikke kreve lønn hvis du ikke har oppsatte arbeidstider da du er ekstrahjelp (i følge første posten din). du har også krav på å få oppsigelsen skriftlig, og du kan be om begrunnelse om du ønsker det. oppsigelsen skal også være forankret i lovverket, så kan kan ikke bare gi deg fyken fordi han har lyst. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 En sjef som gir deg sparken via SMS, er i såfall ekstremt idiot. Lenke til kommentar
andrekh Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 prøv å skaff den en annen jobb isåfall;) går man frivelig har man hvertfall en god referanse. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
headbullen Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Sjefen din av den tullete varienten ? Kan være han mente det som en dårlig spøk? Ettersom han også inviterte deg på mat ?! Forøvrig med utbetaling av lønn for den siste månedene (oppsigelse tiden) kan være vanskelig, ettersom du er ekstrahjelp. Han kan da bare påstå at du ikke har hatt oppsatte timer/arbeidstimer den månedene du går ut. Jeg ville tatt opp telefonrøret forøvrig med en gang, og hørt med han hvorfor det kom så brått. Virker som du ikke har hatt noe ide om at dette skulle skje? Absolutt ikke akseptabelt å få oppsigelse via SMS. Da er han ikke mye av en mann. Hvordan har du vært med tanke på oppmøte/sykdom, har du vært flink å møtt presist osv ? Pass på iallefall, vær høffelig og hyggelig... Ikke begynn å es deg opp foran sjefen din, og sleng kommentarer og ord som gir deg en dårlig referanse. Har du mistet jobben, så har du mistet jobben... Så lenge du ikke har hatt noe fast stilling (fulltids jobb) så er det en vanskelig sak. Ord mot ord. Endret 26. mai 2007 av headbullen Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Er du ekstraansatt uten faste timer, spiller det liten rolleom du har én måneds oppsigelsestid eller ikke. Da blir du bare ikke satt opp til jobbing den måneden Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 "kom nedom å spis med oss på tirsdag.." De fleste sjefer jeg har vært borti skriver ihvertfall rett (*"å spis"), hvis ikke det var en personlig leif fra din side? Har du fått noen form for begrunnelse? Er vel krav på slikt(?) Lenke til kommentar
bjornegil Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Har man en arbeidskontrakt så må arbeidgiver holde seg til den i henhold til Arbeidsmiljøloven. Og sms er ikke en godkjent oppsigelses linje å gå.. Mongo SJEF Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Har du fått noen form for begrunnelse? Er vel krav på slikt(?) Han må ha en gyldig grunn for å sparke deg, ja. Lenke til kommentar
black_sheep Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 Hvordan gikk det? 8794655[/snapback] Det var en jæ*** dårlig spøk fra 2 av de som jobber der.. De sendte sånn sms fra nettet som noen her prata om. Meningen var at de skulle si ifra når de kom hjem, men det "glemte" de, så de dro hele spøken over helga og jeg fikk ikke beskjed om at det var tull før til uka. Da hadde jeg allerede prata med en annen kollega og han hadde også reagert kraftig på meldinga jeg fikk.. Skulle ta det opp med sjefen osv. Uansett så ble jo det ikke nødvendig. Syns den var litt i drøyeste laget altså Sorry for at jeg ikke har sagt dette tidligere folkens, vært opptatt med eksamensrushet og sånn.. Men tusent takk for all hjelp og forslag da PS: Skal slutte til sommeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå