Gå til innhold

Lance Armstrong også dopet?

^fmj

Anbefalte innlegg

Har selv tenkt mye på om Lance var dopet, det som i det siste har slått meg er hvordan man som ren kan vinne Touren 7 ganger, 22 individuelle etappe seiere, 11 tempo etapper når så mange av sammenlagt rytterne er dopet. Dette lukter iallefall merkelig fugl.. Han gjorde jo som han ville under Tour de France. Dog så er det en sterk prestasjon uansett om han var dopet eller ikke da alle andre var det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I den perioden vi snakker om, dvs fra tidlig 90-tall til rundt 2002/2003 tror jeg det var svært få toppsyklister som hadde helt ren samvittighet. EPO, blodoverføringer, intravenøs tilførsel av næring mellom etapper og andre stimuli, ble nok brukt av relativt mange. Syklister utenom de som er i fokus i dag, som mistanken henger tungt over er (delvis bekreftet i flere tilfeller):

•  
  • Marco Pantani

• Jose Maria Jimenes

• Alex Zuelle

• Pavel Tonkov

• Laurent Dufaux

• Virenque

• m.fl.

Så la oss være så ærlige å si at det er 50 % sjanse for at enhver som kom topp 10 i Giro, touren eller Vuelta i denne perioden hadde fått i seg noe som ikke var helt legalt. Selv om det også betyr at jeg også mistenker min store helt, Miguel Indurain.

8712888[/snapback]

Laurent Dufaux og Virenque var vel involvert i Festina-skandalen. Tror begge to tilsto at de hadde brukt illegale preparater.

Lance Armstrong... Tja... Historien om en som får testikkelkreft og kommer tilbake og vinner 7 tour de france er helt utrolig, og det er fristende å tro at han ikke har valgt den smale sti. En del av de som var i støtteapparatet rundt Armstrong har vel sagt at han brukte doping, men Lance har vært veldig aktiv i å angripe de som kommer med anklager. Noe han selvsagt hadde gjort om han var skyldig eller ikke.

Personlig tror jeg han har brukt doping, i likhet med de fleste som var på toppen i de store rittene i perioden du nevner. Men jeg tror ikke det er over ennå, Basso, Ullrich og Landis er eksempler på det. De siste årene har vært en lang sykkel-såpeopera, trist for en sport som er utrolig fascinerende.

Lenke til kommentar

Er nok ikke over enda nei, men heldigvis har ting blitt bedre. Det er vel sannsynlig at de avsløringene som ble gjort i fjor, ikke ville blitt gjort for 10 år siden.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Lance har vært dopet.

En som har vært i toppen så lenge og i nyere tid har jo vært testet i tide og utide og mer enn så og si alle andre. Hvis de ikke har greid å finne doping i kroppen hans (hvis han var dopet) så må de ha gjort en utrolig dårlig jobb. (hvis ikke Lance har sitt hemmelige doping som ikke kan spores eller noe da)

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke Lance har vært dopet.

En som har vært i toppen så lenge og i nyere tid har jo vært testet i tide og utide og mer enn så og si alle andre. Hvis de ikke har greid å finne doping i kroppen hans (hvis han var dopet) så må de ha gjort en utrolig dårlig jobb. (hvis ikke Lance har sitt hemmelige doping som ikke kan spores eller noe da)

8727560[/snapback]

Det er enda preparater man kan bruke uten å bli tatt / lite sannsynlig å bli tatt. Heldigvis har testene for blant annet EPO, blitt bedre i de senere år.

Off season doping er jo også noe mange bedriver, rene når de starter å sykle ritt.

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til rutinene for testing av syklister, men jeg vil tro det er ganske likt som andre idretter.

Er jo ganske normalt at de bare dukker opp og tar stikkprøver uten forvarsel. Er man helt i toppen vil jo både disse stikkprøvene + alt det andre skje hyppigere.

Hvis det er en som har vært i toppen i 7 år og bedrever doping uten å blir tatt så er det jo ganske utrolig. Beskyldningene mot han har jo aldri hatt noe konkret å vise til heller annet en ord mot ord.

Lenke til kommentar
Kjenner ikke til rutinene for testing av syklister, men jeg vil tro det er ganske likt som andre idretter.

Er jo ganske normalt at de bare dukker opp og tar stikkprøver uten forvarsel. Er man helt i toppen vil jo både disse stikkprøvene + alt det andre skje hyppigere.

8727647[/snapback]

Store forskjeller fra land til land og fra forbund til forbund. USA er vel en av verstingene innen anti-doping arbeid så vidt jeg har skjønt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...