Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skjært sylinderen eller ?


Anbefalte innlegg

Ja da var det vel min tur :p

 

jeg var å kjørte i dag , å så var jeg en smule uoppmerksom på en fartsdump så jeg lempet inn bremsene å i det hører jeg som et lite poff fra motoren , å da lager sykkelen fitterare lyde , så jeg stopper å hopper av å ser om bremsekalippen hadde løsna eller lignende , neida den var på plass den, så jeg starter igjen , å da hører jeg fra motoren , * Drrrr* og lyden øker i det jeg går opp på turtall . men sykkelen går like godt opp på turtall og holder seg godt igang på tomgang.

 

http://www.youtube.com/watch?v=8o_0FwadFn0 en film

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, den har ikke skjært seg. Du har mest sannsynlig slått løs noe eksteriørt på mopeden.

 

En motor skjærer seg som oftest pga. en kombinasjon av slitasje og for høy temperatur. Varmen gjør at sylinderen utvider seg og dersom stempelet får for mye avstand inn til sylinderveggen kan det skråstille seg og kile seg fast, det er det vi mener med at "motoren skjærer seg". Når det skjer stopper motoren momentant (ikke bare at detn slutter å gå, den låser seg fast) og du vil normalt ikke klare å dra motoren rundt igjen. Hvis det løsner med en gang (kan skje) vil du merke vesentlig dårligere kompresjon og ytelse etterpå. (hvis den starter i det heletatt)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

så du mener at sylinderen ikke er skjært ? vist du ser på filmen så er jo den lyden som føller med helt i det sekundet jeg gasse opp , eneste annen jeg kunne tenke var at eventuelt veiv lagerene var gåend.

 

edit : vist det bare er en liten ripe i sylinder veggene så funker da motoren fortsatt , bare ikke like bra da vettu , så jeg ser du er 14 år ja.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Det blir ikke en liten ripe hvis den skjærer seg, da står den fullstendig fast, evt. blir det dype sår i sylinderen og liten sannsynlighet for at den går igjen. (stempelet vil være kraftig deformert)

 

Ellers er det ingenting du kan gjøre med bremsene eller en fartsdump som kan få sylinderen til å skjære seg eller ødelegge veivlageret.

 

Jeg får ikke sett filmen, men hvis det du sier er riktig er det 100% sikkert at den ikke har skjæt seg.

Lenke til kommentar

Poenget er hvordan den lille ripa kommer.

 

Sylinderen sikkert ikke skjært, da merker man jo forskjell på ytelsen også, sålenge det ikke er små saker da.

Har du noengang hørt dårlige/ødelagte veivlagre ?

 

Antagelig en del som er løs ja, jeg kan ikke høre den filen du la med iallefall.

Skru av kåpene og sjekk da vel, sikkert noe som ligger intill eller noe slikt..

Mtp. potta går vel veldig rart på den nye gpr-en ?

Sannsynligheten for at en sylinder kan starte igjen etter skjæring, uten at man vet omfanget er vel heller vansklig å regne ut.

 

Alle mine sylindre har startet og gått greit, greit og greit ,de har da starta og gått hjem med saftige riper.

 

Eneste er da varmskjæring som setter ting ut av spill.

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Skjert den der? Starter med en gang og greier.

 

Viss du skulle hatt en sikkelig ripe i sylinderen ville også fått dårligere kompresjon og motoren ville vert vanskeligere og starte og du ville som sagt merket det på ytelelsene til motoren.

Skal love deg at det hadde vert helt anledes viss den hadde vert skjert. :p

 

Du har vel ikke mye erfaringer med motorer du?

Lenke til kommentar
Skjert den der? Starter med en gang og greier.

 

Viss du skulle hatt en sikkelig ripe i sylinderen ville også fått dårligere kompresjon og motoren ville vert vanskeligere og starte og du ville som sagt merket det på ytelelsene til motoren.

Skal love deg at det hadde vert helt anledes viss den hadde vert skjert. :p

 

Du har vel ikke mye erfaringer med motorer du?

8700682[/snapback]

 

Nei har ikke så alt for mye erfaring akkurat . men hva er den helsikkes lyden , det hørest ut som den kommer fra sylinderen , så da er det vel bare veiven som kan lage lyden , å er det noe gærnt med den er jeg passe screwd når det kommer til å fikse noe der.

Lenke til kommentar

Det mest sansynlige er at noe er slått løs og ligger inntil motoren og gnisser, evt. at du har slått inn noe som tar borti svinghjulet (høres ut som en kvinende lyd for meg).

 

Det er ikke veivlageret utifra hverken lyden på opptaket eller hendelsesførløpet.

 

Kjører man så hardt på en fartsdump at man slår i stykker veiv eller sylinder har man mye større problemer med helsa enn sykkelen etterpå :p

Lenke til kommentar
Det mest sansynlige er at noe er slått løs og ligger inntil motoren og gnisser, evt. at du har slått inn noe som tar borti svinghjulet (høres ut som en kvinende lyd for meg).

 

Det er ikke veivlageret utifra hverken lyden på opptaket eller hendelsesførløpet.

 

Kjører man så hardt på en fartsdump at man slår i stykker veiv eller sylinder har man mye større problemer med helsa enn sykkelen etterpå :p

8704043[/snapback]

 

Ja men det som jeg hører som kansje ikkje viser så godt på filmen er det at jeg liksom hører et lite donk hvær gang stempele beveger på seg . å det er jeg 98% sikker på kommer fra sylinderen.

Lenke til kommentar

Det der er ikke veivlagra.

 

Istede for å legge ut et lydbånd der Snellingen ikke kunne hørt noe, kan du ikek skru av kåpene og se ?

Da tar du en lang metall klump, legg inntil motor, så kan det hende du hører mye bedre også.

 

Det med at lyden øker når turtallet øker kan ha noe med at vibrasjonene øker , jo mer turtallet øker og at noe ligger intill.

 

Skru og se, trenger ikke være vitenskapsmann for å få av kåper.

 

Stemplet går ikke i toppen heller.

 

Du kjører på en dompel fort; Hva kan skje ? Ingenting med motor, da det er heller umulig at veiv, sylinder, stempel, clutch skal få skader av det, isåfall er det en av de kjente derbi produksjonsfeilene ( noen klage via PM ? )

 

Du har vel antagelig skrudd på effektpotta selv antar jeg ?

Endret av Hurt
Lenke til kommentar

Kåpene skal av i morgen uansett så skal se hva jeg får gjort da . Men vist det er noe inni motoren som er løst da er vel jeg med mine skru ferdigheter passe screwd (haha) . så satser på at jeg får det på garantien da.

 

men med den fantastiske derbi forhandleren tok det 1 månder å skaffe simringer til demperen , så gud vet hvor lenge han har tenkt å bruke nå .

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Ok. Neida, bare sjekk hvor lyden kommer fra, er lite poeng i å skru på maskin din alikvel, selv om man er utdannet garasje-mekker ^^ - Sålenge man har garantien.

8704582[/snapback]

Vel, garantien har han jo forsåvidt kvitta seg med. Men du kan jo sette på orginalanlegget og håpe på at forhandleren ikke er helt håpløs. :) Finner du ikke noe utenom å skru opp deler av motoren og omegn, er det nok best å levere den et sted. De tar vel ikke så mange hundrelappa for å se på det og eventuelt fikse det. :)

Lenke til kommentar
skal et verksted prøve å finne ut hva som er feil uten å vite det, for så å fikse det snakker vi nok gjerne om 1000 lapper ;) og om jeg monterer på orginal anlegget kan de ikke merke noe uansett.

8704603[/snapback]

Vel, de er jo mekanikere og kan sånt, så de merker det nok hvis det er så at trimmen har vært med å forårsaka skaden. Men de fleste folk er vel greie, så det går nok bra. :)

Delene måtte du jo betalt for samme om de gjør det eller om du hadde gjørt det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...