kjetil2002 Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Jeg har ommøblert litt på diverse disker og i den forbindelse så fikk jeg problem med en disk. Når den ble koplet til fant ikke BIOS en eneste av de andre diskene. Etterhvert så begynte den å fungere som primary slave. Etter dette begynte en annen HD å føkke opp. Det var helt umulig å finne noen disk så lenge denne var koplet til. Det gikk heller ikke an å kople den til i en annen PC. Diskene er i utgangspunktet innstallert med diverse diskmanagere fordi hovedkortet er såpass gammelt at BIOS ikke automatisk finner diskene. Jeg hører noen små tikkelyder fra disken når PC starter opp, men ikke noe lys. Er disken død? Er det noen muligheter/verktøy for å finne ut hva som henger på IDE-kontrolleren? I den "nye" PC'en som jeg tester problemdisken med, har jeg 1 disk fra før av. (primary master) Når jeg setter problemdisken som primary slave, så henger PC'en i lang tid og BIOS finner ingen disk. Når jeg setter problemdisken som secondary master, så henger PC'en men etter en stund finner BIOS primary master. Problemdisken blir aldri detektert. Jeg har viktige data på disken og vil absolutt ikke miste dem men IBAS blir for dyrt. Er det noen som kan hjelpe meg med noen råd? Jeg skulle så gjerne hatt en siste backup av disken. (3GByte) :o Lenke til kommentar
tag1 Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Hvis du bruker 80 pins kabel, så vær klar over at disken må settes på riktig tilkopling . Monterte selv en ny disk idag og byttet om på kontaktene. Resultat den gamle forsvant. Kun den nye ble funnet. Ved å bytte om på kontaktene var alt iorden. Lenke til kommentar
kjetil2002 Skrevet 31. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2002 Hvis du bruker 80 pins kabel, så vær klar over at disken må settes på riktig tilkopling . Monterte selv en ny disk idag og byttet om på kontaktene. Resultat den gamle forsvant. Kun den nye ble funnet. Ved å bytte om på kontaktene var alt iorden. Nå har jeg vridd og vrengt på kabler i hele dag :wink: Dessuten har jeg også forsøkt disken med kabel som jeg vet fungerer. Jeg bruker 40-pins kabler. Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Det kunne jo tenkes at det er diskmanagerene som har skapt problemer etter at du har flyttet om på diskene, men siden ikke en gang BIOS finner disken tror jeg det er disken som er "død". BIOSen kommer jo inn før noen diskmanagere lastes, og skal finne den fysiske disken uavhengig av diskmanagere etc. Et typisk tegn når disker holder på å "dø" er at de ikke detekteres av BIOS, eller at BIOS finner disken av og til. Det andre typiske tegnet er uvanlige klikkelyder. Lydene kan ha noe med at disken gjentatte ganger prøver å kalibrere seg selv, eller at lese/skrive-hodet har hengt seg opp og ikke kommer løs. Ut fra det du beskriver høres det ut som disken må regnes som død. Da du ikke får kontakt med disken i det hele tatt på noen maskin må det kanskje noen ektreme tiltak til for å redde ut innholdet. Har hørt om to ting man kan prøve som siste utvei. Det ene er å kjøle/fryse ned disken først (ca. 1 time i fryseren), sette disken rett fra fryseren og i maskinen, og å kopiere over data (før disken får varmet seg opp igjen) dersom man får kontakt med den nå. Har ikke forsøkt dette selv, men dette fungerte for min bror etter at hans disk døde med samme symptomer som din disk. Har ingen anelse om denne nedkjølingen ellers kan gi disken noen varige men. Det andre tiltaket jeg har hørt om er å gi disken et kraftig kakk, eller rett og slett slippe den i gulvet fra 1 meters høyde. Hensikten med det er vel å slå løst lese-hodet dersom det har kilt seg fast. Dette er selvfølgelig et drastisk tiltak som kan skade disken, og bør derfor være det siste du prøver. Dersom innholdet er meget viktig kan du selvfølgelig sende den inn til firmaer som kan ta ut selve platene og lese dem av, men det koster sikkert en del. Ellers har jeg ingen gode råd, bortsett fra å ta backup litt oftere - alle hardisker dør før eller senere, og erfaringen er at det gjerne er før. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 kjetil2002: Får du den ikke opp når den står alene uten de andre diskene tilkobblet? Har du prøvd med cabel select (cs) Har du sett etter at alle strøm kontaktene er kobblet til og at de er feilfrie? Men for å være ærlig så virker det som disken er reist til de evige jaktmarker, Altså død for å si det på norsk? Lenke til kommentar
kjetil2002 Skrevet 31. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2002 Hei Wiker Takk for gode tips. Jeg vet egentlig ikke hva som kan ha skjedd. Problemet begynte jo med en helt annen disk. (Den fikk jeg også delvis ødelagt i natt da jeg fikk et uventet strømbrudd når jeg var midt oppe i en konvertering av filsystemet og 11GByte av totalt 20GByte gikk tapt. Heldigvis hadde jeg backup av "nesten alt" på den disken) Når 2 disker har hatt de samme symptomene (DVS at BIOS ikke finner dem og at de lager "krøll" for andre disker når de er koplet via samme IDE-kontroller, så får jeg misstanke om at det kan være noe annet som er galt med dem. Begge maskinene har gamle hovedkort med gammel BIOS, så det kan vel hende at disken ikke blir funnet fordi den er for stor? Derfor er diskmanager benyttet. Problemdisken er en Seagate ST33232A. I ettertid har jeg også forsøkt å stille jumper slik at disken kun skal bli oppfattet som en 2.1GByte disk for at BIOS skal detektere den, men uten noe positivt resultat. (Jumper som begrenser/(omgjør) disken til 4092 cyl.) Disken er opprinnelig på 3227 MByte. (6253 cyl) Siden maskinen henger under oppstart når jeg har koplet disken til, så kan det vel tyde på at det er noe "liv" i disken? Når jeg setter disken som slave og bruker den samme IDE-kontrolleren som jeg har en annen disk (master) tilkoplet, så finner ikke BIOS noen av diskene. Hva kan være årsaken til dette? Jeg vil forsøke litt til med "litt mindre drastiske" løsninger før jeg går over på dine alternativer. Hva ville du forsøkt først? En "tur" i fryseren eller et fall på 1 meter? Når den "detter" i bakken, er det da best å la den dette ned på et helt hardt underlag slik at kun kraft i x-retningen fører til at platen løsner? I spesifikasjonene, står det at disken klarer -40 til 60 grader celcius. Lenke til kommentar
kjetil2002 Skrevet 31. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2002 kjetil2002: Får du den ikke opp når den står alene uten de andre diskene tilkobblet? Har du prøvd med cabel select (cs) Har du sett etter at alle strøm kontaktene er kobblet til og at de er feilfrie? Men for å være ærlig så virker det som disken er reist til de evige jaktmarker, Altså død for å si det på norsk? Jeg har forsøkt alt som du beskriver, men er litt usikker på bruken av diskmanager. Jeg er ikke sikker på hvilken diskmanager som er blitt brukt på denne før jeg byttet om på posisjoner. Det er mulig at det var "DiscWizard. Nå benytter jeg Ontrack diskmanager. PS: PC'ene (hovedkortene) er fra 1996 så BIOS detekterer ikke store disker så lett. Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Her er en PDF (728KB) som beskriver de drastiske tiltakene: http://www.midwayisd.org/PDFs/help/200ways.pdf Disse tiltakene har også vært nevnt på forumet hos: http://www.storagereview.com/ (http://forums.storagereview.net/viewforum.php?f=2) Ta en titt i dette forumet, kan hende du kommer over noe. Tror vel frysing vil være det første å prøve da det sansynligvis ikke vil gi varig skade på disken. Selv om en disk er større enn hva BIOS kan håndtere så skal BIOS likevel (tror jeg) kunne se disken selv om den ikke vil kunne se hele diskområdet. Hovedkort fra 1996 bør vel kunne håndtere disker opp til 8GB (eller var det 12GB, husker ikke helt disse grensene). Det at maskinen ser ut til å henge litt under oppstart kan jo være at disken prøver å komme i gang men ikke greier det. Selv om det høres ut som du har prøvd det meste bør du kanskje gå skikelig grundig og systematisk til verks. Ta ut alle diskene fra maskinen. Sett inn en og en disk alene for å se om BIOS ser den. Prøv også å sjekke hver disk alene i den andre PCen. Bør også prøve hver disk i en nyere PC dersom du har tilgang til det. Den ommøbeleringen, hva var det egentlig du gjorde? Er er mulig å sette diskene slik du hadde dem før - hva skjer da? Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Når du sier at BIOS ikke finner disken, mener du når du går inn i BIOS for å sette opp diskene, eller mener du det som listes opp på skjermen hver gang man starter maskinen? Ikke for å være uforskammet, men måtte bare spørre? Lenke til kommentar
kjetil2002 Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Hei igjen Wiker. Takk for tips og informasjon. Nå ligger disken på bunnen av fryseren. Jeg regner med det er rundt -30 grader Celcius der. Når det gjelder BIOS, så blir verken disken listet opp under oppstarten (Henger veldig lenge når det er dens tur til å "bli oppdaget") Selvfølgelig så finner jeg da heller ikke disk i BIOS-oppsettet. Når det gjelder ommøbleringen, så forsøkte jeg å bytte om 2 disker for rydde litt i kabinettet slik at jeg skulle få på plass enda en SCSI-disk. ___________________________________________________________ Etter 1.5 timer på bunnen av fryseren, fikk jeg ikke noe forbedret resultat av disken. Den hang fortsatt. Jeg forsøkte å starte PC med disk både horisontalt og vertikalt som både master og 'cable select' uten at det hjalp. Den siste gangen hang ikke PC'en. (Da kom det opp 'none' på primary master med det samme) Jeg håpte på at alt var 'nesten som det skulle' og en evt. diskmanager kunne da finne disken, men nei. Etter forsøket med frysing, forsøkte jeg litt forsiktig dunking på 3 av sidene uten at det hjalp noe særlig. Deretter forsøkte jeg mer desperate metoder. Jeg lot disken falle 1.7 meter ned på gulvet (med teppe) Heller ikke dette så ut til å fungere. Jeg vurderer å åpne disken for å evt. se hvordan platene har det. Ibas blir for dyrt for meg. Er det noen som har noen flere forslag? Selvfølgelig er det litt sent å tenke på backup nå. :oops: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå