MrL Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hei trenger litt hjelp til sannsynlighet. Skal lage en oppgave og løse den ved hjelp av opplysninger. Oppgaven: Røde kors omsettning: 1991: 450 mill 1992: 500 mill 1993: 650 mill Økningen er: 1991-92: 50 mill. 1992-93: 150 mill. Gjennomsnittlig økning: 66 mill. Hva er sannsynligheten for at økningen da vil bli 66 mill fra 1993 til 1994 ? Har selv funnet ut at det er 88 % sjangse, regne måte: 50 + 150 + 66 delt på 3 = 88(%). Dette var noe jeg bare prøvde,og vet ikke om det er rett måte. Synes det stemte ganske bra siden i 1994 omsatte de for et sted mellom 690-700 mill, vet ikke selv nøyaktig. Men hva er det riktige svaret her? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hm, jeg tror det er vanskelig å regne ut en sannsynelighet uten å faktisk vite hvilke faktorer som påvirker omsettning. Måten du komer frem til 88% ser ikke ut til å være annet enn et gjennomsnitt av tre tall. Lenke til kommentar
superninja Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 50 mill er 1/3 av 150 mill. 150 mill er 1/3 av 450 mill.. Veldig enkelt tenkt, veit ikkje om det er riktig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg tror ikke du får noe fornuftig sansynlighet ut i fra det der. Før det første har du en feil i regnestykket ditt. Økningen fra 91 til 93 er på totalt 200 mill. Det vil si i gjennomsnitt 100 mill per år. Ikke 66 mill. 91-93 er to år, ikke tre. For det andre så vil sannsynligheten for å treffe det angitte tallet (på kronestykket) være tilnærmet null. Men setter man opp et område så kan man regne standardavviket på økning per år og anslå hvor stor sannsynligheten for at økningen skal komme innenfor et gitt intervall. F.eks hvor stor sansynligheten er for at neste års økning blir på mellom 50 og 150 millioner. Men dessverre er det en alt for simpelt å bare se på tallene, grafene og regne ut sansynlighet på det. En ekte bedrift vil aldri kunne beregnes slik fordi en sterk økning følges som regel av en nedgang eller i det minste en lavere økning året etter. Trendsvingninger, landets økonomi, rentenivå, boligpriser, klima og strømpriser og en hel rekke andre faktorer vil påvirke kjøpelysten for de varene firmaet selger og dermed økonomien i firmaet. Det er rett og slett alt for lite info for å anslå noe fornuftig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå