Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Del dine tips og råd til norskeksamen for VKII

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta med ei feit ordbok, skriv helt inntil margen, vanskelig å se. De blar ikke igjennom hele boka, men de går gjennom enkelte sider, og kjører kjapt gjennom. Problemet er jo at det ser ut som om du stirrer i ordboka konstant, selv om det ikke ser rart ut for andre føler du deg svært utsatt :p Man blir bra paranoid av å jukse på prøver...

Lenke til kommentar

Litt teit å oppfordre til juks.. Men når jeg tok privatisteksamen, så skrev jeg deler av pensum på lårene mine, og gikk på et par ganger når jeg følte for å kikke litt på det jeg hadde skrevet.

Vurderer å skrive oppsett/stikkord for analyse av dikt osv, og kanskje en oversikt over litterære perioder og sånn da.

Grei måte å jukse på hvis du ikke vil skrive i ordboken. Er umulig å bli tatt også, ingen lærere kommer til å be deg trekke ned buksa for å se på lårene dine.

Bare et lite tips hvis du er helt desperat;)

Lenke til kommentar
Jeg tipper det blir analyse av et dikt av Rolf Jacobsen.

8722937[/snapback]

Jeg er 90 % sikker på at vi enten får en diktanalyse av Rolf Jacobsen og/eller en artikkel-oppgave om 1907-reformen.

8722994[/snapback]

Hvilket dikt av Rolf Jacobsen tror dere at det er mest sannsynelig at vi kommer til å få? :idea:

Lenke til kommentar
Hvilket dikt av Rolf Jacobsen tror dere at det er mest sannsynelig at vi kommer til å få? :idea:

8724015[/snapback]

Tipper "Byens Metafysikk"? Har ikke vært borti han så mye..Noen som finner en analyse av den?

Endret av Deosl
Lenke til kommentar
Trenger du strengt talt en analyse av et dikt? Kan du ikke bare gjøre deg opp en egen mening og begrunne meningen du har?

8724175[/snapback]

Det er foskjell på Tolking og Analyse min venn.

8724265[/snapback]

Kunne vel satt inn tolkning/analyse i teksten min over, hadde du vært glad da? Tolkning er fremdeles subjektivt.

Lenke til kommentar

Hva er det å si om 1907-reformen folkens? At vi fikk harde konsonanter isteden for myke eller bløde konsonanter... at vi kvittet oss med det danske skriftspråk

Ble liksom ikkje 4 sider ut av det :p

Endret av Janti3000
Lenke til kommentar

Dere er helter hele gjengen. Jeg hadde ikke tenkt å øve et sekund, egentlig har jeg hatt griseflaks alle fagdager.

Det er litt småkjipt å komme der og finne ut at du ikke har peiling på Wergeland og co.

Foresten, hva skjer hvis jeg blir sykemeldt i morgen¿ Jeg har hatt en jævlig halsbetennelse i to dager og kommer garantert ikke til å bli frisk til i morgen. Må jeg vente til etter sommeren med å ta en ny eksamen¿

Lenke til kommentar

Ah, denne tråden var ikke dum! Og for de som ikke kan ta eksamen i morgen, snakket læreren vår om at man har en mulighet til å ta den rett før sommerferien. I verste fall må man ta privatisteksamen senere da.

Lenke til kommentar

Her er en oversikt over temaene på tidligere eksamen fra høsten 2003 og fram til 2006. Som dere ser er det tolkning og andre ikke rene fagoppgaver på alle sammen.

Grunnen til at jeg tror 1940 --> er mest aktuelt er fordi det begynte med islandske ættesagaer, dermed 1859-70, så 70- og 80-åra, og så lit. mellom ca. 1900-40.

Men jeg syntes det er vanskelig så jeg håper på en tolkningsoppgave liknende den vi fikk på heldagsprøva i norsk. Fikk fem der og den samme oppgava ble gitt på eksamen våren 2006. "Kampen om klisjeane".

Lykke til alle sammen!

post-32423-1180378959_thumb.jpg

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...