Gå til innhold

Fengsler i Norge

Anbefalte innlegg

Jeg mener at de norske fengslene er altfor "fine". Jeg synes det er helt på bærtur at dømte får nærmest bo i en fin leilighet og ha tv og diverse. I USA har de et mye strengere system, det synes jeg de burde ha i Norge og.

Hva mener dere?

Endret av Majia90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener at de norske fengslene er altfor "fine". Jeg synes det er helt på bærtur at dømte får nærmest bo i en fin leilighet og ha tv og diverse. I USA har de et mye strengere system, det synes jeg de burde ha i Norge og.

Hva mener dere?

8699128[/snapback]

Hei

Om fengsler er fine eller stygge..

Vi er et samfunn i utvikling,der vi ser på alt fra barnehage,skole,vidergående skoler etc. samfunnet er komplex sammen satt.Små justeringer kan få store konsekvenser i fremtiden..

Vi er fortsatt primitive primater,som har lett for å bruke muskler,slå straffe etc. ønske dødstraff for noen etc.

Men norge har jobbet hardt med å forby at folk bruker fysisk makt over for personer ,fysisk Avstraffelse.Noe vi td. kjenner fra noen 10 år tilbake i skolen.Der lærere kunne banke eleven...

Vi utvikler oss hele tiden.Men det er stadig noen som henger igjen,med en lav terskel ..ikke klare å se løysninger,må bare slå!

Fengselstraff skal vere en frihetsberøvelse,uten fysisk straff.Personer skal få muligeht til å rehablitere seg,og komme tilbake til samfunnet og fungere sammen med andre.

At mange har lyst å slå,drepe,personer som har gjordt noe galt er et bevis på at dem egenglig ikke er noe bedre,en de som har gjordt noe galt.

Det er 2 poeng med å fengsle noen,straffe og tilbake fører personer til normalen.

At vi har "sluttet" å banke å slå barna våre.. har det resultert i dårlegere oppdragelse? Nei,flere bruker hodet mere og unngår konflikter med å argumentere, forklare ,oppklare etc.

Er ikke dette mye bedre?

Når folk har håp,har dem det beste utgangspunkt til å bli gode samfunnsborgere.

Gå ikke rundt å ver misunnelig på de som må sitte på "hotellrom" under avsoning.

La oss vere stolte av denne utviklingen,og håpe at desse "hotellene" går konkurs med tiden( vi ikke har bruk for dem)

Hilsen

DK

Lenke til kommentar
Det er 2 poeng med å fengsle noen,straffe og tilbake fører personer til normalen.

8699492[/snapback]

Nei, det er flere hensikter.

For det første skal det være en straff.

Den ene hensikten med dette er å apellere til folks "rettferdighetsfølelse", ved at den som utførte en "negativ handling" også skal lide for det, i likhet med den som handlingen gikk ut over. Den andre hensikten med straff er avskrekkelse, eller prevensjon. Dersom du vet du kan havne i fengsel, så skal det i følge teorien, være lavere sjanse for at du gjør noe ulovlig. Straffen skal også være slik at dersom du har sittet i fengsel, så skal du oppføre det pent etterpå, så du slipper å ta et nytt besøk.

For det andre skal det være en trygghet for samfunnet.

Ved at folk settes i fengsel, holdes de samtidig borte fra resten av samfunnet. Dette i seg selv gir en trygghet, fordi den kriminelle personen ikke går fri til å utføre mer kriminalitet.

For det tredje skal det være en rehabilitering av den kriminelle.

Det er ikke ønskelig at folk skal sitte i fengsel på livstid for enhver kriminell handling. Samtidig er det heller ikke ønskelig at den kriminelle fortsetter å være kriminell etter å ha sittet sin tid i fengsel. Derfor ønsker man å bruke ressurser på rehabilitering, slik at den kriminelle i teorien skal ha gode muligheter for å fungere som en vanlig person i samfunnet, etter endt straff.

Her http://www.daria.no/skole/?tekst=6619 fant jeg en litt mer utfyllende tekst, det ser ut som en slags skoleoppgave.

At norske fengsler er så veldig luksus vet jeg ikke. Jeg er vel egentlig ikke veldig opptatt av den biten lengre. For meg er det viktigere at åpenbart vanekriminelle, for eksempel voldtektsmenn med flere voldtekter bak sag, holdes vekk fra samfunnet, altså oss lovlydig. Jeg tror heller ikke det er veldig mye dyrere å tilby en innsatt TV på rommet, enn å ikke gjøre det, i den store sammenhengen.

Lenke til kommentar

Altså nå mente ikke jeg at dømte skulle få fysisk avstraffelse. Det jeg mente er at jeg synes dømte lever i bedre vilkår enn de burde. Når en person får bo i en leilighet med, ja la oss ta tv som eksempel, da synes jeg det blir for drøyt. En person skal straffes, ikke nyte goder. De har tross alt begått en forbrytelse og da bør de straffes. Men så er det nå forskjell på drap og stjeling.

Lenke til kommentar
De har tross alt begått en forbrytelse og da bør de straffes.

8703255[/snapback]

Det klassiske spørsmålet blir da: Hvorfor?

;)

8703363[/snapback]

Hvorfor de skal straffes? Fordi de har begått en kriminell handling?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Muligens at jeg misforstod spørsmålet ditt

8703545[/snapback]

Men hvorfor vil du at de skal straffes? Eller, hvorfor skal reaksjonen fra samfunnet mot kriminelle handlinger være straff? Hva er de underliggende begrunnelsene som gjør at du synes det du synes? (Er det f.eks. noe av det jeg har gått gjennom ovenfor?)

Lenke til kommentar

Vi kan vel si at alle som havner i fengsel slipper ut igjen, da er det en fordel om fengselet har en positiv virkning på vedkommende, slik at vedkommende kan returnere til samfunnet og leve et "anstendig" liv. Litt uheldig å velge USA som sammenlikning, synes ikke det går så veldig bra der. Jeg vil ikke si for mye om hva jeg synes om fengslene i Norge, da jeg aldri har sittet inne og det blir for dumt å tro at det er "luksus" å sitte fengslet i Norge. Det er faktisk noen som tilbringer 23 timer dagen aleine i fengselet. Om ikke det er hardt så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Altså nå mente ikke jeg at dømte skulle få fysisk avstraffelse. Det jeg mente er at jeg synes dømte lever i bedre vilkår enn de burde. Når en person får bo i en leilighet med, ja la oss ta tv som eksempel, da synes jeg det blir for drøyt. En person skal straffes, ikke nyte goder. De har tross alt begått en forbrytelse og da bør de straffes. Men så er det nå forskjell på drap og stjeling.

8703255[/snapback]

Ei fengselscelle er ikke ei leilighet. Det er ei seng, en pult, en dass og en vask. Å sitte der dag ut og dag inn er ikke å nyte goder, det er å sitte i fengsel. At de innsatte kanskje har en liten tv og ei datamaskin uten Internet skulle bare mangle. Det er viktig å holde seg oppdatert, også for innsatte i fengsel. Ei datamaskin kan brukes til mye som den innsatte kan ha godt av.

Og dessuten, hva godt gjør det å ta fra de innsatte disse "godene"? Det vil i hvert fall ikke virke positivt på dem.

Lenke til kommentar

Var en person som fortalte om fengselet han satt i, skjedde visst selvmord innimellom, de fleste var utlendinger. Utlendinger som ikke er vant til vår kultur og som ikke klarte den isolasjonen det fengselet hadde. Jeg vet ikke hvor sant dette er da, er bare en manns ord.

Lenke til kommentar

ja jøss... om man ikke kan mekanisere den biten litt da :) ser ikke for meg det som et problem.. men vi er plaget med en del søppel langs veiene... hva med fotlenker og vakter? så får de gå å plukke søppel? nedvergende sier du ? nah... don't do the crime, if you can't do the time... er for billigt å være i fengsel i norge.. i tillegg slipper jo man ut på permisjon og greier... :\

Lenke til kommentar

Syns ikke du skal uttale deg for skråsikkert om hvordan det er å sitte i fengsel. Du har noen ganske frie fengsler der de plasserer de som har begått de minst alvorlig forbrytelsene, også har du de som sitter nærmest isolert. Jeg har hørt folk har fortalt det var helt kurant i fengsel (som oftest var de inne i noen få mnder) også har jeg fått høre fra noen som sa det var de verste årene i sitt liv (sittet i flere år for alvorlige forbrytelser).

Lenke til kommentar

Hva mener dere?

8699128[/snapback]

Ta en utfordring om å kun sitte på rommet ditt en måned nå i sommer.

I fra 07.00 til 15.00 kan du oppholde deg i stuen og drive et eller annet meningsfullt arbeid som palle snekring, brodering eller lignende.

Etterpå spiser du middag.

Fra 16.00 til 17.00 har du anledning til å gå i hagen.

Deretter går du på rommet, og sitter der til du sovner, før neste dag er lik.

Du har selvsagt ikke tilgang på internett, eller mobil. Du kan kommunisere med omverden i en ti-minutters telefonsamtale en gang i uken.

Isolasjonene kan være knall hard den. Hjelper ikke så veldig med flott Tv og god seng når man blir låst inne. Dessverre tror jeg altfor få ikke tenker på at det faktisk er friheten som forsvinner som er verst slik at den preventive effekten ikke er så stor.

Lenke til kommentar

Jeg var, i regi av rettslæreklassen, på besøk i et norsk fengsel i Bergen. Cellen var mindre enn hybelen min, den var kald og som olsen beskriver, veldig simplistisk innredet. Den var like mye en leilighet som hybelen min er en villa, og det skal ikke mye mindre til før det er snakk om umenneskelige kår. Frihetsberøvelse i seg selv er en vond straff, og når den i tillegg gjøres i slike kår uten at man har tilgang til familie/venner, så har jeg lite tro på at det er verdt kronene vi sparer å gjøre situasjonen enda verre for de innsatte. At innvandrere fra fattige land ler av våre fengsler skal ikke være en provokasjon til å bryte menneskerettighetserklæringen slik at en som har vært fange i Iran blir imponert over hvor kalde vi i Norge klarer å være, logikken virker helt fraværende mtp hvor mye kritikk disse fengslene får uansett. Blir våre fengsler bedre av å bli verre for fangen? Forsøker vi å nå opp til idealet som land som har det verre enn oss har satt?

Jeg er generelt optimistisk når det gjelder mennesker, jeg liker å tro at svært mange kriminelle er offer for situasjonene deres og etter å ha sonet straffen og fått smake på hvordan fengsel er, så kan de med vår hjelp rehabiliteres til fungerende medlemmer av samfunnet. Jeg tror at vi som et samfunn har mer å tjene på å bruke enda mer penger på rehabilitering, utdanning og hjelp med jobbanskaffelse, slik at pengene blir en investering i fremtidig arbeidskraft, enn pengene som nå går til midlertidig oppholdelse i en celle, sammen med andre kriminelle, mens de venter på å slippe ut med samme mangel på utdanning, jobb og muligheter for å lykkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...