Gå til innhold

Hvor kjøpe hydrogen, Mylar/best stoff til luftskip

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et planlagt et lite prosjekt, der jeg skal lage et luftskip. Som oppdrift tenker jeg å bruke hydrogen eller helium. Så vidt jeg vet har hydrogen bedre oppdrift, stemmer det?

Og hvor skal jeg få tak i det til en relativt billig penge. Det er snakk om 200 liter eller noe liknende, under vanlig trykk.

Trenger jeg noen spesiell tillatelse til å kjøpe noen av gassene. Går ut ifra at helium er mer sannsynlig å bruke, da det ikke brenner. Problemet er da at jeg må ha mer.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har et planlagt et lite prosjekt, der jeg skal lage et luftskip. Som oppdrift tenker jeg å bruke hydrogen eller helium. Så vidt jeg vet har hydrogen bedre oppdrift, stemmer det?

Og hvor skal jeg få tak i det til en relativt billig penge. Det er snakk om 200 liter eller noe liknende, under vanlig trykk.

Trenger jeg noen spesiell tillatelse til å kjøpe noen av gassene. Går ut ifra at helium er mer sannsynlig å bruke, da det ikke brenner. Problemet er da at jeg må ha mer.

8698747[/snapback]

Hydrogen har bedre oppdrift, men er brannfarlig og eksplosivt, så du bør holde deg til helium hvis det er mulig.

Helium skal ikke være noe problem å få tak i, koster litt, men du skal jo ikke ha noe mengder da. Fåes som "ballonggass" eller "pustegass", du trenger vel bare den billige sorten... Hør med din lokale gassforhandler eller dykkerklubb

Lenke til kommentar

Hydrogen er lettere enn helium, og har derfor bedre oppdrift. Hydrogen kan brenne, helium brenner ikke. Å lagre disse gassene, som har ekstremt små atomer, er forholdsvis kronglete. Helium brukes f.eks til å teste tettheten for bilbensintanker i plast, da måler man hvor mye helium som lekker ut i løpet av en viss tid. For uansett hvor tett plasttanken er, så lekker heliumgassen ut gjennom plasten. Tidligere tiders luftskip hadde alltid med seg trykktanker med ekstra gass, slik at de kunne etterfylle tankene etterhvert som gassen lakk ut gjennom ytterhuden.

Hydrogen kan man i prinsippet lage selv ved å kjøre strøm gjennom vann (elektrolyse), men hvis du trenger 200 liter er det nok enklere og rimeligere å kjøpe ferdig på trykktank. Snakk med en gassleverandør som f.eks AGA.

Lenke til kommentar

Hva slags materiale kan jeg bruke til å holde inne gassen. Går ut ifra at vanlig plast, av typen som brukes i plastposer ol; ikke holder.

Vet noen om en type pose som er mulig å få kjøpt, som tar ca. 2 kubikk eller mer med gass, og er helt tett.

Lenke til kommentar
Hva slags materiale kan jeg bruke til å holde inne gassen. Går ut ifra at vanlig plast, av typen som brukes i plastposer ol; ikke holder.

Vet noen om en type pose som er mulig å få kjøpt, som tar ca. 2 kubikk eller mer med gass, og er helt tett.

8703630[/snapback]

Som sagt over, du får den ikke helt tett. Uansett, litt tykk plast t vil jeg tro skal kunne holde den en god stund.

Lenke til kommentar

Så nå at mylar (også kjent som Melinex, PET film, Polyester film) kan brukes med godt resultat. Vet noen om hvor man får tak i slikt. Gjerne fra Norge slik at ikke frakten blir så høy.

Mylar brukes i overlevelsestepper, hvilket de selger på amazon, men frakten ble da dobbelt så høy som produktet. 100 dollar eller noe sånt.

Lenke til kommentar

hva med å bare kjøpe en værballong? Innbiller meg det var en her på forumet som kjøpte det en gang, ellers har jeg det fra et annet sted. Bare selve ballongen koster nok noen hundrelapper, men da har du noe som fungerer ordentlig i hvert fall.

Lenke til kommentar
Hydrogen er dobbelt så lett som helium.

8724528[/snapback]

Men vil det gi dobbelt så stor oppdrift? ;)

8737954[/snapback]

Endelig en som stiller det riktige spørsmålet! :thumbup:

Jeg skulle til å nevne at de gir omtrent samme oppdrift. Her er vekta til 1 kubikkmeter av noen relevante gasser ved 1 atmosfære trykk og 0'C:

Hydrogen (H2): 90 gram

Helium (He): 178,7 gram

Luft (80% N2 + 20% O2): 1286,4 gram

En kubikkmeter hydrogen gir altså en oppdrift på 1196,4 gram, mens like mye helium gir en oppdrift på 1107,7 gram. Ca 92,6% av det hydrogen gir.

Merk at dette kun er oppdriften av gassen. En ballong eller en pose eller seil har en masse som virker i motsatt retning. For at ballongen i det hele tatt skal kunne fly så må vekten av ballongen være mindre enn oppdriften som gassen gir.

Ved andre temperaturer og trykk må oppdriften regnes ut på nytt for de nye forholdene. Jo høyere ballongen stiger jo lavere blir oppdriften.

Helium er ikke bare brannsikkert, men det siger ikke så lett gjennom plast og andre materialer som hydrogen gjør. Dermed trenger man ikke etterfylle like ofte. Helium er lettere tilgjengelig, billigere og har færre sikkerhetsregler man må følge enn det hydrogen har.

Lenke til kommentar

Interessant andesam. Der står både vekt og diameter. Da kan vi regne ut oppdriften:

Vekt: 100g, diameter: 40" -> volum: 0,55 m^3 -> oppdrift med He - ballong: 0,51kg

Vekt: 200g, diameter: 78" -> volum: 4,07 m^3 -> oppdrift med He - ballong: 4,31kg

Vekt: 300g, diameter: 8' -> volum: 7,59 m^3 -> oppdrift med He - ballong: 8,1kg

Vekt: 350g, diameter: 9' -> volum: 10,8 m^3 -> oppdrift med He - ballong: 11,62kg

Vekt: 500g, diameter: 10' -> volum: 14,82 m^3 -> oppdrift med He - ballong: 15,92kg

" = tommer

' = fot = 12 tommer

Selv om den største veier "bare" 5 ganger så mye som den minste så gir den altså over 30 ganger så mye oppdrift. Det er god valuta for pengene når den bare koster 3,2 ganger så mye som den minste. I tillegg kan man forvente mindre prosentvis lekkasje per time siden den store har mindre overflate per volum.

Lenke til kommentar

8703630[/snapback]

Som sagt over, du får den ikke helt tett. Uansett, litt tykk plast t vil jeg tro skal kunne holde den en god stund.

8703959[/snapback]

Værballonger er laget med svært så tynn plast ;)

Takk for den siden og takk for utregningene Simen1. Eneste problemet med å kjøpe fra "US and A" er frakten.

8768374[/snapback]

Samt at det har kommet en hel haug med restriksjoner på alt som er kan (med litt godvilje) klassifiseres som forskningsutstyr. En del amerikanske bedrifter som selger slikt har funnet ut at det er direkte ulønnsomt å selge til utlandet, pga. papirmølla...

Lenke til kommentar

men hva med å kjøpe direkte av de som bruker dette i Norge (Met.institutt osv)

Hvis du snakker med de rette personene burde det kanskje gå.

Vil uansett sterkt anbefale Helium som gass. Den eneste grunnen til at de store tyske luftskipene på 30-tallet brukte hydrogen var jo at de ikke hadde tilgang på helium, ettersom USA som hadde kontroll av verdens heliumressurser den gangen ikke ville selge til Tyskland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...