Hewitt Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Har i dag fått meg en AutoPass-brikke til den nye bilen min. Har aldri hatt det før, og lurer litt på hvordan betaling og slikt foregår. Kan jeg gå ut og kjøre gjennom bomstasjonene i AutoPass-feltet nå og så får jeg faktura med tiden en gang, eller må jeg sette inn penger et sted og slikt først? Synes det var dårlig med informasjon, både i posten sammen med brikken, og også på AutoPass-nettsidene, fant ikke noe konkret om dette hvert fall. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Du får regning i posten. Hvis du bor i Oslo, så har du hvertfall mulighet for klippekort. Da får du én regning når du har lite klipp igjen. På denne regningen vil du også bli belastet for det du har passert gjennom andre bomstasjoner. Hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Er det en eller flere bomstasjoner du passerer ofte bør du få abbonement i disse, er ofte en god del å spare. Der du ikke er abbonent er det lurt å kjøre på autopass(har opplevd å bli trukket på brikka enda jeg kjørte i kontant-kassa, så dette ble dobbelt opp og en masse styr). Så det er bare å kjøre og betale regninger så går dette veldig bra. Lykke til Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) I Bergen fungerer det slik at du får en regning på 262 kr hele jævla tiden, uansett hvor mye du kjører gjennom de autopassene (åååh, som jeg hater de). De kryssene som skal blinke grønt eller hvitt (avhengig av hvor mange "klipp" du har igjen) virker det som om bare blinker helt tilfeldig. Noen som forresten vet om det vil lønne seg å kjøpe en autopassbrikke, men å ikke ha den i bilen? Altså; siden de går mauelt gjennom alle bildene av biler som ikke har brikke, så får de ikke sendt regning til på langt nær alle. Her vil du tjene en del? I tillegg så har du jo brikke (bare ikke i bilen), så du vil jo bare betale 10 kr for hver gang, i steden for 15 kr. Endret 26. mai 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
Hewitt Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Takker for svar, folkens. Dere hadde rett, fikk et fint grønt lys da jeg prøvde brikka i dag. Rune: Jepp, har skaffet meg abonnement i den bomstasjonen jeg kjører gjennom hver dag. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Når jeg søkte om AutoPass kunne jeg velge å ha abbonemang i alle AutoPass bomstasjoner. Vet ikke om det er fordyrende men kjempepraktisk om man skulle finne på å ta en bilferie. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Når jeg søkte om AutoPass kunne jeg velge å ha abbonemang i alle AutoPass bomstasjoner.Vet ikke om det er fordyrende men kjempepraktisk om man skulle finne på å ta en bilferie. 8708725[/snapback] Du tenker nok på Autopass Nasjonal eller hva det heter, da virker brikken overallt, det er ikke det samme som og ha abonnement i alle anlegget. Autopass nasjonal koster ingenting ekstra og er det eneste fornuftige valget har man først brikken. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Noen som forresten vet om det vil lønne seg å kjøpe en autopassbrikke, men å ikke ha den i bilen? 8708641[/snapback] Hva er teorien bak dette? At de sjekker at du har brikke manuelt skulle gi deg hvilke fordeler??? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Mener jeg skrev teorien min, men kan ta den en gang til. 1. De går manuelt gjennom bildene og har ikke resurser til å få sendt ut regning til alle. (men du får regning for så mange at det ikke lønner seg pga prisforskjellen). 2. Med brikke koster hver passering 10 kr, uten brikke koster det 15 kr. 3. Har du brikken hjemme så må de manuelt gå gjennom bildene for å finne deg (se punkt 1), og når de sender regning så ser de at du har brikke og du vil bare betale 10 kr for hver passering. Endret 27. mai 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Mener jeg skrev teorien min, men kan ta den en gang til. 1. De går manuelt gjennom bildene og har ikke resurser til å få sendt ut regning til alle. (men du får regning for så mange at det ikke lønner seg pga prisforskjellen). 2. Med brikke koster hver passering 10 kr, uten brikke koster det 15 kr. 3. Har du brikken hjemme så må de manuelt gå gjennom bildene for å finne deg (se punkt 1), og når de sender regning så ser de at du har brikke og du vil bare betale 10 kr for hver passering. 8715102[/snapback] Så da mener du at du "sparer" ved at du blir trukket for passeringen senere en andre pga manuelt arbeid evnt slipper å betale for en eller flere passeringer dersom de overser et bilde? At de skulle overse et bilde er lite trolig så eg ser ikke helt gevinsten. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Mener jeg skrev teorien min, men kan ta den en gang til. 1. De går manuelt gjennom bildene og har ikke resurser til å få sendt ut regning til alle. (men du får regning for så mange at det ikke lønner seg pga prisforskjellen). 2. Med brikke koster hver passering 10 kr, uten brikke koster det 15 kr. 3. Har du brikken hjemme så må de manuelt gå gjennom bildene for å finne deg (se punkt 1), og når de sender regning så ser de at du har brikke og du vil bare betale 10 kr for hver passering. 8715102[/snapback] Joda, teorien din er meget bra den. La brikken ligge i skuffen, enkelt og greit. I verste fall betaler du like mye som før, i beste fall unngår du å betale for en passering i ny og ne. Ikke på grunn av kapasitetsproblemer vel og merke (disse parasittene ansetter jo bare studenter som er villige til å selge sin sjel og som sitter og går gjennom bilder der det ikke er samsvar mellom nummerskiltet på bildet som blir tatt av fronten og av baken), men i situasjoner der kameraene av en eller annen grunn får problemer, for eksempel dersom du ender opp ganske tett mellom to store biler/busser. Du får rabatten din, ettersom en automatisk registrering av bilskiltet på bildet får en match på en gyldig Autopassavtale. Dessuten, som en liten bonus, kan du glede deg over å ha påført Bro & Tunnelselskapet større administrative utgifter, som jo alltid ser bra ut i regnskapet deres... For ikke å snakke om at du har en mulighet til å plage dem litt ekstra, og klage på fakturaene du får fra dem, og kreve at de sender deg dokumentasjon på de passeringer som de forsøker å fakturere deg for, ettersom du "ganske bestemt mener at det ikke er din bil som har passert på det aktuelle tidspunktet". Lykke til! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Mener jeg skrev teorien min, men kan ta den en gang til. 1. De går manuelt gjennom bildene og har ikke resurser til å få sendt ut regning til alle. (men du får regning for så mange at det ikke lønner seg pga prisforskjellen). 2. Med brikke koster hver passering 10 kr, uten brikke koster det 15 kr. 3. Har du brikken hjemme så må de manuelt gå gjennom bildene for å finne deg (se punkt 1), og når de sender regning så ser de at du har brikke og du vil bare betale 10 kr for hver passering. 8715102[/snapback] Joda, teorien din er meget bra den. La brikken ligge i skuffen, enkelt og greit. I verste fall betaler du like mye som før, i beste fall unngår du å betale for en passering i ny og ne. Ikke på grunn av kapasitetsproblemer vel og merke (disse parasittene ansetter jo bare studenter som er villige til å selge sin sjel og som sitter og går gjennom bilder der det ikke er samsvar mellom nummerskiltet på bildet som blir tatt av fronten og av baken), men i situasjoner der kameraene av en eller annen grunn får problemer, for eksempel dersom du ender opp ganske tett mellom to store biler/busser. Du får rabatten din, ettersom en automatisk registrering av bilskiltet på bildet får en match på en gyldig Autopassavtale. Dessuten, som en liten bonus, kan du glede deg over å ha påført Bro & Tunnelselskapet større administrative utgifter, som jo alltid ser bra ut i regnskapet deres... For ikke å snakke om at du har en mulighet til å plage dem litt ekstra, og klage på fakturaene du får fra dem, og kreve at de sender deg dokumentasjon på de passeringer som de forsøker å fakturere deg for, ettersom du "ganske bestemt mener at det ikke er din bil som har passert på det aktuelle tidspunktet". Lykke til! 8720235[/snapback] min oppfatning av kamera systemet dems var at bildene ble avlest atuomatisk av programvare som fant nummeret og sjekket dette mot databasen til bomselskapet. mener å ha lest det i en avis artikkel i lokal avisa her på sørlandet(fedrelandsvennen) Lenke til kommentar
eab Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 min oppfatning av kamera systemet dems var at bildene ble avlest atuomatisk av programvare som fant nummeret og sjekket dette mot databasen til bomselskapet. mener å ha lest det i en avis artikkel i lokal avisa her på sørlandet(fedrelandsvennen) 8722187[/snapback] Slik kan det ikke være i trondheimsområdet. Har kjørt med autpassbrikken som står på bilen til fattern i min bil mange ganger. Ingen reaksjon fra noen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Tror man skal være forsiktig med å passere bomstasjoner uten brikke for mange ganger. I firmaet har vi fått gebyr for passering av bomstasjon med Autopass abbonemang. Er saksbehandleren grinete så sjekker han nødvendigvis ikke databasen for abbonenter og de sender regning. Tror det enkleste er å bruke brikke om man har det så slipper man unødvendige diskusjoner med bomselskapet. Skal du snyte på bomselskapene så lag James Bond kobling på skiltet som legger det flatt mot bakken ved passering. Kjøre man mellom Orkanger og Trondheim daglig langs gamleveien er dette rett fremgangsmåte. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 min oppfatning av kamera systemet dems var at bildene ble avlest atuomatisk av programvare som fant nummeret og sjekket dette mot databasen til bomselskapet. mener å ha lest det i en avis artikkel i lokal avisa her på sørlandet(fedrelandsvennen) 8722187[/snapback] Slik kan det ikke være i trondheimsområdet. Har kjørt med autpassbrikken som står på bilen til fattern i min bil mange ganger. Ingen reaksjon fra noen. 8722290[/snapback] dette var med tanke på de som ikke kjører med autopass brikke. har gjort det samme som deg før og vet om andre som har gjort det. virker som selskapene ikke bryr seg om hvem som betaler ås lenge noen betaler. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Tror man skal være forsiktig med å passere bomstasjoner uten brikke for mange ganger.I firmaet har vi fått gebyr for passering av bomstasjon med Autopass abbonemang. Er saksbehandleren grinete så sjekker han nødvendigvis ikke databasen for abbonenter og de sender regning. Tror det enkleste er å bruke brikke om man har det så slipper man unødvendige diskusjoner med bomselskapet. Gjenkjenning av nummeret og kobling mot abonnementsystemet skjer i alle fall automatisk i de helautomatiske "bomringene"/bomnettverkene i Bergen og Tønsberg. Ingen saksbehandler som sitter der og titter på hvert enkelt bilde, med mindre det er mismatch mellom de to bildene som blir tatt (forfra og bakfra). Og får man "gebyr" for ugyldig passering så er det vel ikke verre enn å klage på dette, og vise til at du har en gyldig autopassavtale. At brikken ikke virker kan da ikke bilisten lastes for, eller hur? Nok en gang mer saksbehandling og høyere administrasjonskostnader (les: mindre goodwill) for bomselskapene. Før eller senere må jo selv en ape av en politiker innse at bompenger er en skrekkelig ineffektiv måte å finansiere veier, kollektivtransport, utsmykning av byrom, skoler og barnehager og alt annet man for tiden finansierer med bompenger. Then again, vi snakker jo om politikere her Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Poenget er at du slipper disse diskusjonene om du har brikken i bilen. Tror ikke Trondheim bomselskap tar bilder bakfra, i hvertfall gjorde de ikke det for noen år siden. En annen ting er jo at AutoPass kan brukes til mere en bare betaling av bompenger, de kan betale for ferger og parkering også. Fosenfergene benytter AutoPass og det var vel planer for parkering også ett eller annet sted, husker ikke så godt. Endret 28. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Swe Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Poenget er at du slipper disse diskusjonene om du har brikken i bilen. Jovisst, det enkleste er selvsagt å klistre opp dette lille men kraftfulle symbolet for sosialdemokratiets fall, betale sine hardt tjente penger, og holde godt kjeft. Likeledes er det jo enkelst å bare snu seg bort og gå en annen vei når man ser en forbrytelse bli begått. Men er det riktig å alltid velge den enkleste (og i dette tilfellet dyreste) måten? Jeg synes ikke det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Så må man også ta med tid og krefter for å krangle seg unna unødvendige gebyrer i regnestykket. Synes du det er verdt det for deg, så er det verdt det for deg. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Så må man også ta med tid og krefter for å krangle seg unna unødvendige gebyrer i regnestykket.Synes du det er verdt det for deg, så er det verdt det for deg. 8724666[/snapback] Javisst, akkurat som det krever en innsats å inngripe når en forbrytelse blir begått, i stedet for å lukke øynene og gå forbi. Som sagt, det er ikke det smidigste alternativet, men definitvt det mest riktige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå