Gå til innhold

Sliter med å ta gode bilder med Nikon D40

Anbefalte innlegg

Jeg har et nettopp kjøpt meg et speilreflekskamera for første gang, et Nikon D40. Men jeg sliter en god del med å få gode bilder ut av det, først og fremst med å få riktig fargegjengivelse, bildene blir alltid enten for mørke, lyse eller helt rare farger. Jeg liker å ta bilder av natur og landskap, helst med riktig sol og skygge. Gode råd ønskes med takk.

Her er et bildet jeg tok i gårkveld som ble for mørkt!

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
4oux4yo.jpg

En ting til, hvordan får jeg til å ta gode selvportrett når jeg bruker selvutløseren? Mine bilder blir alltid tatt med feil fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjeler foto og det å ta gode bilder (teknisk gode i det minste) må det som alt annet læres vha øving og lesing.

Kanskje du får noen tips i denne tråden hvor en annen lurte på litt av samme greia https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=770417&hl=

Konkret om bildet ditt er det tatt på for høy ISO som gir mye støy, det er undereksponert i forhold til bakgrunnen og veldig undereksponert om du hadde ønske om å få detaljer i forgrunnen. Vanskelig å få i pose og sekk her siden det er så stor forskjell på lyset i de mørke og de lyse områdene. Da må du evt til med teknikker for utviding av dynamikken, men det er for de litt mer viderekommne.

Beste tipset jeg kan gi deg er å lese en god fotobok, som tipset om i tråden jeg linka til..

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Hei,

som ragamuffin sier så kan en god bok gi god hjelp her.

Ellers så er det ting som :

-Eksponere for den delen av bildet du vil ha korrekt eksponert (for eksempel forgrunnen dersom du vil ha den lys, men da risikerer du å overeksponere himmelen)

-Evt. bruke flere eksponeringer, for eksempel 1 av himmelen og en av forgrunnen, og så sette disse sammen vha bilderedigeringsprogramvare (Photoshop o.l.).

-Du kan tjene litt på å ta bildene i RAW og så etterbehandle de. Da har du mer bildeinformasjon å hente ut fra filen, og kan til en viss grad rette opp feileksponeringer.

Det er nok ikke noe enkelt svar på hvordan du kan få bedre bilder, men ragamuffin hadde som sagt et meget godt tips når han anbefaler å øve og lese.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Bildet du viser fram er undereksponert, og løsningen på det er sannsynligvis å bruke lengre lukkertid (du har brukt 1/1000 sekund). Større blenderåpning har du kanskje ikke (du har brukt f/5.6), og ISO-verdien ville jeg senket drastisk (du har brukt ISO3200). Da må naturligvis lukkertida økes enda mer, men det tåler den her. Med lavere ISO-verdi vil også fargene bli bedre.

Jeg ville også satt ned Saturation til normal og Sharpening til normal eller low.

Tipset når du fotograferer med manuelle innstillinger, er å bestemme deg for hva du ønsker (f.eks velge en blenderåpning ut fra dine ønsker om dybdeskarphet e.l.), deretter bruke en egnet modus (f.eks. A) for å se hva kameraet foreslår av innstillinger. Så kan du bruke det som utgangspunkt for dine valg.

Når du bruker manuelle innstillinger og får et undereksponert bilde, er dette noe du kan sjekke i histogrammet med én gang og deretter rette opp ved å ta et nytt bilde med bedre innstillinger. Et undereksponert bilde skyldes for kort lukkertid, for liten blenderåpning, for lav ISO eller for lite lys - ofte en kombinasjon av alt dette. Juster deg fram til resultatet blir bra. Det er koster ikke noe å ta flere bilder - det er en av fordelene med digitalt...

Som de andre har foreslått: Les bøker om fotografering! Du får lånt noen gratis på biblioteket.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Bildet du viser fram er undereksponert, og løsningen på det er sannsynligvis å bruke lengre lukkertid (du har brukt 1/1000 sekund). Større blenderåpning har du kanskje ikke (du har brukt f/5.6), og ISO-verdien ville jeg senket drastisk (du har brukt ISO3200). Da må naturligvis lukkertida økes enda mer, men det tåler den her. Med lavere ISO-verdi vil også fargene bli bedre.

Jeg ville også satt ned Saturation til normal og Sharpening til normal eller low.

Tipset når du fotograferer med manuelle innstillinger, er å bestemme deg for hva du ønsker (f.eks velge en blenderåpning ut fra dine ønsker om dybdeskarphet e.l.), deretter bruke en egnet modus (f.eks. A) for å se hva kameraet foreslår av innstillinger. Så kan du bruke det som utgangspunkt for dine valg.

Når du bruker manuelle innstillinger og får et undereksponert bilde, er dette noe du kan sjekke i histogrammet med én gang og deretter rette opp ved å ta et nytt bilde med bedre innstillinger. Et undereksponert bilde skyldes for kort lukkertid, for liten blenderåpning, for lav ISO eller for lite lys - ofte en kombinasjon av alt dette. Juster deg fram til resultatet blir bra. Det er koster ikke noe å ta flere bilder - det er en av fordelene med digitalt...

Tusen takk for hjelpa, skal ut en tur senere idag nå og prøve på nytt. I går kveld regnet det så mye at ikke kunne gi meg selv noe god tid til å utforske innstillingene pga kamera kan bli fuktig og gå i stykker.

Som de andre har foreslått: Les bøker om fotografering! Du får lånt noen gratis på biblioteket.

8699530[/snapback]

Lenke til kommentar
Tusen takk for hjelpa, skal ut en tur senere idag nå og prøve på nytt. I går kveld regnet det så mye at ikke kunne gi meg selv noe god tid til å utforske innstillingene pga kamera kan bli fuktig og gå i stykker.

Tips til fotografering i regn: http://www.akam.no/guide/fotografering/kom...i_regnet-/39592

Mer tips: Kameraet tåler nok mer enn du tror, det er ikke farlig å ta det med ut i regnvær hvis du f.eks. putter kameraet/objektivet inn i en brødpose som du fester med strikk helt ytterst på objektivet. Og så kan du selvfølgelig dekke både deg selv og kameraet med en paraply. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...