Gå til innhold

Starte firma innen PC-reparering

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg jobber for tiden innen PC-support der jeg reparerer maskiner innen hardware og software.

Jeg har planer om å starte eget firma som PC-reperatør på lang sikt. Tenkte å begynne litt på fritiden og se litt hvordan det går. Etter hvert hvis det går bra vil jeg begynne med dette på heltid.

Jeg skal ikke ha nye deler i og med dette koster mye. Jeg bestiller etter behov. Inntekten vil være reperasjon av pcer, win installasjoner, fjerning av virus ++

Noen som har tips om hvordan drive en bedrift på denne måten? Setter pris på noen innspill her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett problem for tiden er at maskinene synker i pris og arbeidet stiger, snart vil det meste av reparasjoner være ulønnsomme utover det helt basic.

Det er mange som driver med dette på hobbybasis noe som presser markedet og gjør det vanskelig og få nok omsetning.

Lenke til kommentar

Jeg vet mange gjør det på hobbybasis ja. Men når jeg ser på noen butikker i nærheten har de alltid mye å gjøre. Så jeg ser litt penger i reperasjonene.

PCene synker ja, men det er stadig behov for vedlikehold og reperasjoner. Jeg skal ikke selge pcer. Kun servicer til pcer.

Lenke til kommentar
Jeg vet mange gjør det på hobbybasis ja. Men når jeg ser på noen butikker i nærheten har de alltid mye å gjøre. Så jeg ser litt penger i reperasjonene.

8698771[/snapback]

Du vil antagelig bli overrasket over hvor vanskelig det er og få tak i kundene, det tar ofte lang tid og

bygge opp kundegrunnlag, de som selger bokser eller skaffer dem f.eks fra Dell til kunden få som regel jobben med og klargjøre og overføre data.

De fleste PC-ene som er noen år er strengt tatt ulønnsomme og koste noe særlig med penger på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med å "leie" seg ut til firmaer som allerede tilbyr PC-hjelp/rep til sine kunder?

Driver selv i bransjen og har tilknyttet meg et nettverk med personer som jeg bruker til sånt. Er mange som sitter på mye kompetanse innen PC og lignende der ute, men desverre krever det endel å drive firma, skaffe kunder osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke det vil være lønnsomt da svært mange kan det elementære innen "data" uten å måtte ha det som yrke.

Jeg feks jobber fast som rørlegger og på fritiden leker jeg med en Ubuntu-boks som kjører http, ftp og andre applikasjoner.

Nå har kanskje ikke jeg helt typiske interesser som en rørlegger har, men det sier litt.

Og det hjelper heller ikke akkurat med det bruk-og-kast-kulturen vi har nå som alle har god råd.

Ærlig talt tror jeg ikke det er marked for en så liten aktør som deg.. Men det er bare min mening.

Rørfag-læreren min brukte å i:

Ingenting er umulig. Det umulige tar bare lengre tid.

Uansett.. Lykke til! :thumbup:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Tviler på at dette blir noen suksess, fordi, som sagt tidligere,

Jeg tror ikke det vil være lønnsomt da svært mange kan det elementære innen "data" uten å måtte ha det som yrke.

Flere og flere kan mer og mer innenfor data nå for tiden, så folk greier som oftest lette reparasjoner i dataen og fjerning av virus o.l. Og hvis de er litt gamle så har de ofte noen bar eller barnebarn som kan litt om data og kan hjelpe de.

Og hvis det er noe de ikke får til, så tror jeg de helelr går til butikken der de kjøpte pc'n eller litt mer kjente butikker som datakjeden eller noe, i stedet for å ringe en ukjent bedrift som de finer i gule sider som de ikke har hørt om før

Lenke til kommentar

Flere og flere kan mer og mer innenfor data nå for tiden, så folk greier som oftest lette reparasjoner i dataen og fjerning av virus o.l. Og hvis de er litt gamle så har de ofte noen bar eller barnebarn som kan litt om data og kan hjelpe de.

Og hvis det er noe de ikke får til, så tror jeg de helelr går til butikken der de kjøpte pc'n eller litt mer kjente butikker som datakjeden eller noe, i stedet for å ringe en ukjent bedrift som de finer i gule sider som de ikke har hørt om før

8870931[/snapback]

Det spørs også litt hvor du bor, bor du på bygda kan det fungere, men da får du ikke 7 timers jobb pr dag. Kansje 2-3 maskiner i uka.. Mange i mi bygd som vil ha hjelp til sin pc, det kan være alt fra bare rensing av temp området til reinstallasjon av windows med backup. Folk utenfor byen betaler så lite som mulig og hvis du kan fikse pcen deres for 300-1000kr så betaler de det hvis de slipper å kjøpe ny pc til 3000kr. Noen kjøper seg bare en ny pc og adsl fra telenor mens andre er villige til å bruke 4-5000 kr på å prøve å få delt internet med nabohuset trådløst for å spare penger.

Lenke til kommentar

8870931[/snapback]

Det spørs også litt hvor du bor, bor du på bygda kan det fungere, men da får du ikke 7 timers jobb pr dag. Kansje 2-3 maskiner i uka.. Mange i mi bygd som vil ha hjelp til sin pc, det kan være alt fra bare rensing av temp området til reinstallasjon av windows med backup. Folk utenfor byen betaler så lite som mulig og hvis du kan fikse pcen deres for 300-1000kr så betaler de det hvis de slipper å kjøpe ny pc til 3000kr. Noen kjøper seg bare en ny pc og adsl fra telenor mens andre er villige til å bruke 4-5000 kr på å prøve å få delt internet med nabohuset trådløst for å spare penger.

8871045[/snapback]

Ja, det kan nok gi litt inntekter hvis du tar det som en deltidsjobb eller noe.

Men som trådstarter kanskje ønsket å gjøre, var å starte med det på heltid, noe som neppe kommer til å fungere ute på landsbygda.

Men jeg vet ikke helt hvordan markedet er for slike pc-reparasjoner er, så det kan jo gå rundt hvis du starter opp i en by og markedsfører deg ganske mye. Og du kan jo få en pekepinn på hvor mange kunder du kan få med å se på hvor mange jobber den plassen du jobber på nå har. Hvis det er en stor bedrift, som datakjeden eller noe, blir ikke dette helt realistisk, men hvis det er en litt mindre bedrift, og den går bra, så kan det jo være et større marked for slikt en jeg tror det er, og da går det vel an å starte med det på fulltid etter hvert når du ser hvordan det går.

Lenke til kommentar

Dersom du har planer om å starte med noe slikt kan du f.eks henge et lite oppslag på en oppslagstavle der mye folk går forbi, eller sette inn en annonse i lokalavisa.

Slik at folk vet hvor de skal ringe når de trenger hjelp. Det kan være greit å ha et eget telefonnr til dette.

Dette kan du gjøre uten at du nødvendigvis trenger å registrere et firma. Start i det små, så ser du etterhvert hvordan det går. Etterhvert som du ser at det er mulighet til å drive med dette i litt større skala, kan du gjøre det litt mere formelt med å registrere et firma. Da kan du også ta kontakt med firmaer som IT-synergi, Infocare osv for å ta teknikeroppdrag for de.

Uansett er det lurest å starte i det små og ta det videre derifra.

Mvh

Raimo

Lenke til kommentar

Skal man dra i gang noe slikt så regn med år før ting er mulig og leve av, og man må være god på det, ikke bare litt bedre enn kundene.

Dessverre er det mange udugelige som driver med slikt som hobby, og disse vil alltid underby de seriøse.

Er man for billig får man de kjipeste og gjerrigste kundene som ingen andre vil ha.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Her var det mange flotte tips og innspill :) Setter pris på det. Jeg er seriøs, men tør ikke satse på dette før jeg får testet ut litt på fritiden. Har mange gode ideer på å tjene penger, planlagt kostnader og utstyr som trengs.

Akkurat nå ser jeg på et lokale som største problem. Dette kan være en stor kostnad. Jeg kan heller ikke leie dette før jeg får en kundestrøm på fritiden.

Som en skreiv virker det som en bra idee å snakke med større bedrifter som kanskje har for mye å gjør og trenger hjelp. Der de kan videresende kunder. Dette innebærer jo at de stoler på meg og sender kunder videre da.

Lenke til kommentar
Da kan du også ta kontakt med firmaer som IT-synergi, Infocare osv for å ta teknikeroppdrag for de.

8871566[/snapback]

Hvis man gjør dette så les papirene nøye, har selv fått tilbud om og bli "selvstendig" konsulent under noen slike og vilkårene og begrensningene de prøvde og pålegge meg som egen bedrift var bare helt latterlige, det samme var betalingen. Til og med kjøregodtgjørelsen skulle de ha 50% av, dog var det dårligere tider den gangen så det er antagelig bedre nå.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Tror nok det er lite håp i å starte en slik "bedrift". I og med, som mange sier, at det er veldig mange som driver med dette på hobbybasis fra før av, i tillegg til at det er veldig mange PC produsenter som setter ned prisene sine, derfor er det nok mange folk som heller kjøper seg en ny PC istedet for å fikse på den gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...