Gå til innhold

2,58 V på 3,3 V! Hva er feil?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jag får hele tiden varsel fra "Core Center" at 3,3V ligger på 2,58 V (se vedlagt bilde) siden en liten oppgradering sist måned (ny PSU:Fortron-Source 400W og en ny 512 MB DDR RAM-brikke). Har noen peiling på hva dette er for noe feil? Mitt hovedkortet er MSI 865PE Neo2, og andre sys-spec er Pentium 4 3,2 Ghz, 1024 (2x512) MB RAM, Geforce FX5200.

Siden i går har maskinen begynnt å slå seg av, to ganger i går da jeg skulle spille Battlefield 2142 Demo og i dag da jeg var BARE på nettet (altså ikke noe tung prosess i bakgrunn).

Takk på forhånd!

post-83086-1180094124_thumb.jpg

Endret av LuckySingh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MSI er notoriske for å gi feil avlesninger, men det skal som oftest gå fint med deres egen programvare, som i dette tilfellet. Normalt skulle vel maskinen oppføre seg rart om spenningen på 3.3V er såpass lav, men det kan jo også være at det er avlest feil. Så man må kanskje sjekke det med egne målinger.

Edit: Så først nå at du skrev at maskinen slår seg av, hehe. Da er det sikkert det som kan forårsake problemet.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Jeg er sikker på at avlesingen er riktig. Jeg har sjekket med Speedfan og PC Alert 4 og får samme avlesningen (2.58 V).

8705533[/snapback]

De leser jo samme sensor, du vet ikke om sensor er feil.

Du burde jo også sjekke BIOS (men det er fremdeles samme sensor).

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd flere ganger at diverse program har vist f.eks. +8V på +12V-rail, eller lignende usannsynlig lave spenninger (også det samme med temperaturer). Men i BIOS har dette vist seg å vær helt feil, og der ble det vist rett. Sjekk først i BIOS, og vil du være helt sikker, sjekk med multimeter. :)

Lenke til kommentar

jeg har hatt lignende problemer med en maskin jeg har sett på.

den kunne slå seg av selv i bios!

da var spenningen på 2,8.

av og til så var den på 3,3, men via speedfan så så jeg at den falt plutselig til 2,8 igjen.

så lenge den var på 3,3V så var datamaskinen stabil.

jeg prøvde så etterhvert (når jeg fikk ork) å koble en annen strømforsyning til hovedkortet, og fortsatt å la den gamle strømforsyninga drive harddisker, cdrom og skjermkort.

da endte skjermen med å slå seg av under spilling av farcry.

denne strømforsyninga skal sendes tilbake, da den åpenbart ikke er god nok. (Bzerk 500W om noen lurte)

så den kan hende det er din strømforsyning det er noe galt med, ikke bare avlesingene ;)

Lenke til kommentar

3.3v i maskinen brukes ikke til mye .

En ting den brukes til er via regulator til VDIMM (volt på minnet) .

Det er forøvrig meget mulig at situasjonen din er reell hvis din PSU har f.eks en overtakset +12v belastning .

Fleste PSUer har en max kombinert total som vil gjøre at 3.3v eller 5v da vil droppe i et slikt tilfelle.

+3.3v kan du måle med maskinen igang på 20/24 pins kontakten mellom en GND pinne og en +3.3v pinne.

Du finner disse (tegning av 20/24pin) normalt i manualen til hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar
jeg stemmer for at det er strømforsyningen det er noe galt med.

det kan kontrolleres med et multimeter, men også ved å prøve en annen strømforsyning :)

8712306[/snapback]

Jeg har allerede sjekket med en annen PSU og får samme 2,58 V. Så tror jeg at dette ikke har noe å gjøre med strømforsyningen. Multimeter hjeper lite i dette tilfellet, tror jeg.

Sjekk om det ligger noen BIOS oppdateringer til hovedkortet ditt ute på nett.

Tror neppe det er PSU når to forskjellige gir akkurat samme måling.

8712412[/snapback]

Jeg har den nyeste versjonen av BIOS (som er over to år gammel).

Er det flere forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...