Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fast eller flytende IP fra leverandør ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sakset fra wiki

A Static IP address is where a computer uses the same address every time a user logs on to a network, for example the Internet. With a static IP address, a computer's identity can be easily identified by others, and user can easily connect with it. That way, for example, a website, email server, or other type of server connection can be hosted.

This contrasts with a Dynamic IP address, wherein an IP address is assigned to a computer, usually by a remote server which is acting as a Dynamic Host Configuration Protocol server. IP addresses assigned using DHCP may change depending on the addresses available in the set scope

Kort fortalt er statisk veldig fordelaktiv hvis du selv har servere koblet til internett, med f.eks nettsider. Til vanlig surfing spilling osv er det liten forskjell.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Sakset fra wiki

A Static IP address is where a computer uses the same address every time a user logs on to a network, for example the Internet. With a static IP address, a computer's identity can be easily identified by others, and user can easily connect with it. That way, for example, a website, email server, or other type of server connection can be hosted.

This contrasts with a Dynamic IP address, wherein an IP address is assigned to a computer, usually by a remote server which is acting as a Dynamic Host Configuration Protocol server. IP addresses assigned using DHCP may change depending on the addresses available in the set scope

Kort fortalt er statisk veldig fordelaktiv hvis du selv har servere koblet til internett, med f.eks nettsider. Til vanlig surfing spilling osv er det liten forskjell.

8698405[/snapback]

Ja, jeg regner med at jeg får problem med kamera serveren min :(

Hvorfor gjør leverandøren dette ?

Lenke til kommentar

For de som trenger en fast IP for f.eks å kunne fjernstyre egen PC eller egen server, finnes det løsninger. DynDNS leverer en gratistjeneste som holder øye med hvilken IP adresse datamaskinen/routeren din til enhver tid har og gjør den tilgjengelig som en fast nettadresse. Du kan lese mer om denne løsningen på www.dyndns.org

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Ja, jeg regner med at jeg får problem med kamera serveren min :(

Hvorfor gjør leverandøren dette ?

8698511[/snapback]

Kan ikke si med sikkerhet, men det kan være fordi de går over til et nytt system (wholesale avtale med Telenor) og da kan de ikke tilby fast IP lengre. De sparer sikkert penger på å bytte system... Kan godt hende at hvis du tar kontakt med leverandør så får du beholde fast IP

Endret av KrageV
Lenke til kommentar
Kan godt hende at hvis du tar kontakt med leverandør så får du beholde fast IP

8698738[/snapback]

Ja det kunne jeg, mot 200,- pr mnd i tillegg i prisen

8698766[/snapback]

200,- mnd ?!?! Det er det sykeste.

De fleste tar rundt 50-60,- mnd for fast IP.

En annen ting du må finne deg i nå som du skal over å Telenor sin plattform er PPPoE.

Lenke til kommentar
En annen ting du må finne deg i nå som du skal over å Telenor sin plattform er PPPoE.

8698973[/snapback]

Ikke alle som videreselger telenor/Jara som kjører pppoe. Er faktisk nesten bare Telenor og Start jeg vet om som kjører pppoe. Det er flere leverandører som videreselger på Jara sitt nett som tilbyr fast ip, om det ikke er blitt noen endringer nå da. Vet ikke om noen som kjører pppoe til private som tilbyr fast ip.

Vet at Ventelo Bluecom har gått over til at privatkunder ikke kan få fast ip. Vet ikke om det er noe Jara har bestemt, men dårlig er det i allefall. Selv har jeg ikke fast ip men har hatt samme ip adresse i flere år nå.

Lenke til kommentar
For de som trenger en fast IP for f.eks å kunne fjernstyre egen PC eller egen server, finnes det løsninger. DynDNS leverer en gratistjeneste som holder øye med hvilken IP adresse datamaskinen/routeren din til enhver tid har og gjør den tilgjengelig som en fast nettadresse. Du kan lese mer om denne løsningen på www.dyndns.org

8698638[/snapback]

MAnge routere har også innebygged funksjon for og oppdatere disse,

Speedtouchen min oppdaterer dns'en på http://www.no-ip.com/ hver gang den logger på, Jenssenroutern har samme oppsett for dyndns... man trenger egentlig ikke fast ip så lenge man har disse gratis tjenestene. jeg ville ihverfall ALDRI betalt for det.

Lenke til kommentar

8698973[/snapback]

Ikke alle som videreselger telenor/Jara som kjører pppoe. Er faktisk nesten bare Telenor og Start jeg vet om som kjører pppoe. Det er flere leverandører som videreselger på Jara sitt nett som tilbyr fast ip, om det ikke er blitt noen endringer nå da. Vet ikke om noen som kjører pppoe til private som tilbyr fast ip.

Vet at Ventelo Bluecom har gått over til at privatkunder ikke kan få fast ip. Vet ikke om det er noe Jara har bestemt, men dårlig er det i allefall. Selv har jeg ikke fast ip men har hatt samme ip adresse i flere år nå.

8699018[/snapback]

Telenor planlegger vel å gå vekk fra pppoe de også nå, finner ingen link men er sikker på at jeg leste noe om det for en stund siden....

uansett pppoe er INGEN problem, dem som sier det skjønner jeg meg ikke på, du logger på routern, skriver brukernavn og passord, dette tar deg 5 minutter maks EN GANG ved førstegangsinstallasjon, så deretter kobler routern opp automatisk hver gang du slår den på.... du merker ikke pppoe.... det var anerledes da du måtte ha påloggings programvare på pc'en ja. men det slipper du jo nå med telenor.....

Lenke til kommentar
MAnge routere har også innebygged funksjon for og oppdatere disse,

Speedtouchen min oppdaterer dns'en på http://www.no-ip.com/ hver gang den logger på, Jenssenroutern har samme oppsett for dyndns...  man trenger egentlig ikke fast ip så lenge man har disse gratis tjenestene. jeg ville ihverfall ALDRI betalt for det.

8699026[/snapback]

Det kommer ann på hvilke krav en har til oppetid. For private som ikke har så høye krav så går det muligens bra, men for bedrifter som skal kjøre tjenester er det bare å glemme tjenster som dyndns, no-ip osv. Det gir jo litt nedetid når adressen blir endret, og det er jo gratis tjenester uten noen form for garanti for oppetid. Jeg synes fast ip er en fin ting uansett når en skal kjøre tjenester.

Lenke til kommentar

8698973[/snapback]

8699018[/snapback]

Jeg trodde alle som solgt Jara-linjer kjørte PPPoE. I tillegg til Start og Telenor har du MTULink.

Det er ikke noe problem å sette fast IP på en PPPoE-linje, men de gidder ikke tilby det til private.

Ventelo Bluecom har sluttet med fast-ip til private ja, men det har ikke noe med Jara å gjøre. VenteloBC bruker Catch og Bluecom sin infrastruktur, så de er ikke avhengige av Jara. De kjører sitt eget løp med rene ethernet-linjer, akkurat som Catch gjorde tidligere.

PS: Om du har linje fra Ventelo Bluecom, og VELDIG gjerne vil ha fast-ip, så ordner det seg. Ta en prat med en selger, og spør veldig pent. Funket veldig bra for min del :)

Lenke til kommentar
Jeg trodde alle som solgt Jara-linjer kjørte PPPoE. I tillegg til Start og Telenor har du MTULink.

Det er ikke noe problem å sette fast IP på en PPPoE-linje, men de gidder ikke tilby det til private.

Ventelo Bluecom har sluttet med fast-ip til private ja, men det har ikke noe med Jara å gjøre. VenteloBC bruker Catch og Bluecom sin infrastruktur, så de er ikke avhengige av Jara. De kjører sitt eget løp med rene ethernet-linjer, akkurat som Catch gjorde tidligere.

Ventelo Bluecom kjører ikke bare på egen infrastruktur. I storparten av landet kjører de på Jara sitt nett der de ikke har bygd ut selv, inkludert i Lom der jeg bor. Er mest i de største byene de har bygd ut selv. Ventelo Bluecom kjører jo ikke på pppoe, men leverer et rent bridge modem der du får utdelt opptil 3 (offesielt) offentlige ip adresser. Dette liker jeg veldi godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...