Gå til innhold

Fotografere brudepar ute med blits ?

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt bedt om å ta noen utendørt portrett bilder ute til høsten og ser for meg at motivet skal stå foran noen dekorative eiketrær med fine høstfarger. Motivet skal selvsagt i fokus, men hva med å bruke blits til slikt (avhenger selvsagt av været denne dagen mht. type lys etc..) ?

Jeg har en SB-600 blits som kan også stå som slave. Hensikten er å fylle ut skygger fra grener og blader for å unngå rotete bilde.

Er det noen som har erfaring for et slikt oppsett og råd om blits bruk ute ?

- Ha SB-600 montert på kameraet, pekende opp, tilsiden av motivet (vil nødig blende dem..)

- Sette SB-600 i slavemodus og sette denne på bakken pekende mot skyggeområder ?

Alle tips tas imot med stormende jubel ;)

/L

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan nok ikke fortelle så mte om hva best lyssetting er, men husk å ikke pøse på for mye kraft slik at noe blir utbrent. Ikke bry deg om at brudgommen blir svart, det er kjolen til bruden som skal være detaljrik. Ellers siden dere kanskje kommer til å ta dette etter bryluppet så tror jeg heller at blitz ikke trenger å være det beste. Kanskje et meget lysskarp objektiv (50mm f/1.8 eller 50mm f/1.4) kan være tingen?

Litt kjipt om blitzen ødelegger bildet. Blitz vil også kun lyse opp paret, så om du ønsker å ha med høstens nakne trær så trenger det ikke være lett med blitz.

Men det kommer nnok noen med mer peil og erfaring, så bare hold deg fast ;)

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt blits, men ganske forsiktig. Prøv å ta noen bilder av en eller annen som vil stille som modell i forskjellige værforhold. Sol/overskyet/drittvær etc etc... Prøv med og uten. Erfaringen min er at en får mer *gnist* i bildene der en har en blits som fyller litt inn, men den må ikke fylle for mye. Lek litt først. Tynt skydekke og en svak blits, kan være en god løsning tror jeg.

Lenke til kommentar
Jeg ville brukt blits, men ganske forsiktig. Prøv å ta noen bilder av en eller annen som vil stille som modell i forskjellige værforhold. Sol/overskyet/drittvær etc etc... Prøv med og uten. Erfaringen min er at en får mer *gnist* i bildene der en har en blits som fyller litt inn, men den må ikke fylle for mye. Lek litt først. Tynt skydekke og en svak blits, kan være en god løsning tror jeg.

8699145[/snapback]

Takk for svar,

Nå som jeg har muligheten med Slave, vil dette være en fordel eller muligens en "uting mht. at det blir for mye blits ?".

Kameraets blits peker kun rett frem og vil muligens bli litt for direkte. Men nå kan jo blits "mengden" reduseres på kameraet så dette bør ikke bli det største problemet. Blits montert på kamera, vil i dette tenkte scenarioet trigge en eller flere slaver. Jeg for finne en prøvekanin og ta noen bilder på tenkt sted god tid i forveien ja, for utbrendte bilder er ille og ikke alltid enkelt å gjøre noe med.

/L

Lenke til kommentar
Kanskje et meget lysskarp objektiv (50mm f/1.8 eller 50mm f/1.4) kan være tingen?

8698468[/snapback]

Tror du er inne på noe her, mht valg av objektiv. Jeg har lyst til å kjøpe en Nikkor AF-D 50mm F/1.8 (den går for under 1000,- helt ny) og benyttes som referanse objektiv flere steder pga. sin skarphet.

ser på et Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_al...asp?navigator=6

Er dette noe alternativ ?

/L

Lenke til kommentar

Dersom du bare skal ta bilder ute med blitz på dagen, trenger du ikke en lyssterk 50. Den er uansett kjekk å ha i bagen, så kjøp den okke som. (hvis du har budsjett).

Når det gjelder blitz, ville jeg definitivt satset på å bruke SB-600 som hovedblitz. Kople ut kamerablitzen, kjøp deg en forlengerkabel eller en radiotrigger (får de rimelig på ebay) og bruk blitzen som fill -in på 1/4 til 1/8 i styrke. Har du muligheten til en assisten, kan du få h*n til å holde blitzen litt til siden for kamera, noe som kan gi god lyssetting i situasjoner. er du alene kan du feste blitzen på en monopod og få til noe av den samme fleksibiliteten.

Blitz på bilder i solskinn gir f.eks. en ekstremt blå himmel. (Eksponer da etter forgrunnen/motivet og ikke bakgrunnen!)

Sjekk strobist.blogspot.com for mer inspirasjon!

Lenke til kommentar

Sigma-objektivet du lister til er et flott objektiv, men til portretter er det ofte bedre med brennvidde mellom 50 og 85 (og gjerne opp mot 105 for ansikt!). Derimot kan det ofte bli veldig mye kult ut av vidvinkelportrett som tenker litt annerledes!

Lenke til kommentar

Takker for mye kreative svar,

Jeg har mye å lære skjønner jeg ;) Ekstern blits med kabel høres ut som et mulig alternativ ( så man slipper direkte lys fra kamera blits,,,).

Vinkler, eksternblits , nedenfra , rettfrem eller fra siden ?

/L

Lenke til kommentar

Vinkel og slikt avhenger av bildet! Det er litt dumt å fyre blitzen fra høyre, dersom brudeparet er vendt mot venstre? Anbefaler deg veldig å finne en "modell" som kan bli med på en test-fotografering i forkant. Å fotografere brudepar er krevende, og det kommer liksom ikke flere sjanser hvis noe skulle gå galt! Da er det greit å kjenne utstyret sitt på forhånd, slik at du ikke trenger å fomle og eksprimentere på selve dagen!

Lenke til kommentar

"For mye blitz" er bare tull siden du har mye tid å øve deg på og forstå hvordan det fungerer. Hvis du har muligheten til å bruke blitzen av kameraet ville jeg sett på paraplyer og slikt, da har du mye å leke med, og det vil gi veldig gode resultater.

Anbefaler en stor sølvparaply, i tillegg trenger du et stativ, og en bracket for å feste blits og paraply til stativet. Det er ikke så vanskelig å lære seg hvordan det fungerer med blitsen, og du får bruk for den flere ganger enn dette

Lenke til kommentar

Noen som vet pris og lengde på blitskabel til SB-600 ?

Finner den ingen steder, men den koster sikkert flesk.

Japanfoto skulle ha 450,- for en liten fjernutløserkabel ;(

Slikt "ekstrautstyr" har de antagelig en fryktelig inntjening på...

Handle slikt på Ebay ?

/L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...