Gå til innhold

PCI Express overhales

Anbefalte innlegg

Bryter litt inn her. Jeg må ha dette inn med teskje. Har ett HighPoint RocketRAID 2320 8P som jeg lurer på om jeg kan bruke på ett MSI K9N SLI Platinum hk. siden jeg har en pciex 16 slot ledig ?

Har en annen pc med 4x slot men deter passiv kjøling på det og siden kontroller kortet er ganske stort fysisk lar det seg ikke gjøre å få det på plass

Det kommer an på om du bruker et skjermkort som krever to kortplasser eller ikke. Og som det allerede har vært belyst, så flommer det ikke akkurat over av tilleggskort som benytter PCI-E x1.

På asus kortet er den presset helt opp i den øverste av pci express plassene. KOmpisen min som har det, har et ati kort som ikke tar to palsser, men likevel. Og hva forventer hk produsentene når de lager sli kort? at man skal sette to pinglekort i sli?

8716273[/snapback]

Sli er jo greit nok, man kan jo bruke den andre slotten til noe annet enn et skjermkort.

AtW

8717083[/snapback]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Jeg har selv stusset over 33-37% jevn og vedvarende ytelse på en stor kopieringsjobb, men måpingen ble til et smil. Diskene er:
SAMSUNG Harddisk 500.0GB 7200RPM SATAII 3.0Gbps 3.5" NoiseGuard SilentSeek 16MB NCQ (HD501LJ)

Kontrolleren de står på er en enkel:

PROMISE SATA 300 TX4 Serial ATA 3Gb/s PCI Controller For 4 Serial ATA/300 HDD

Ellers er det klart at en moderne PCIe 6-8P SATA Raid kontroller kan klare å slå mitt SW Raid, men alikevel tar jeg det ikke som en selvfølge når det gjelder 1 bruker, men muligens på et flerbrukermiljø.

8712767[/snapback]

Du bruker vel også en del cpu load når du skriver til diskene. En god raid kontroller med xor chipp vil spare maskinen din for den kalkuleringen. Så hvis du skriver til diskene mens du driver med andre cpu intensive ting (feks winrar, virtuelle maskiner...osv) så vil du se at din fantasiske gode skriveytelse går ned ;)

Lenke til kommentar

Nobrains:

Vel, altså jeg har en Promise SuperTrack SX6000 som kostet 3500,- i sin tid. Den kjører 6*200GB i Raid5, 24/7 siste 4+ år.

Jeg vet hva en god kontroller kan klare av ytelse, men med dagens prosessorer er SW Raid meget god på ytelse uten å belaste systemet ellers for mye.

Det man må tenke på er om man har 3 samtidige brukere på serveren sin eller 30. Samt om brukerne bruker systemet samtidig og mye i spesifike tidsrom(eks 8-16) eller om det er meget variert bruk(hjemmeserver).

Det er overkill å kjøpe ekstreme Raid kontrollere med egen avlastningschip om man har en dedikert hjemme filserver med opptil 5/10 brukere som bare leser og skriver filer fra serveren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan jeg stille to nybegynnerspørsmål?

Hvilken betydning har det at en PCIe-16 kjører i x4 modus? Kan jeg likevel koble til en diskkontroller som `bruker PCIe-8 el PCIe-16, eller må jeg begrense meg til en kontroller med PCIe-4?

Synes ikke alltid det går så klart fem om en RAID-kontroller er HW eller SW basert - er det noe som tydelig skiller?

(skal ha en SAS-kontroller til Photoshop PC-en min, og til det bruk er det kanskje ikke så vesentlig?).

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Kan jeg stille to nybegynnerspørsmål?

Hvilken betydning har det at en PCIe-16 kjører i x4 modus? Kan jeg likevel koble til en diskkontroller som `bruker PCIe-8 el PCIe-16, eller må jeg begrense meg til en kontroller med PCIe-4?

Synes ikke alltid det går så klart fem om en RAID-kontroller er HW eller SW basert - er det noe som tydelig skiller?

(skal ha en SAS-kontroller til Photoshop PC-en min, og til det bruk er det kanskje ikke så vesentlig?).

1. En 16x slot vil nedskalere seg til den X hastigheten kompononenten har. Men ikke alle 16x slotter kan koble til annet enn skjermkort. I tillegg kan noen slotter fysisk se ut som 16x, mens de elektronisk bare er eks. 4x.

2. En Raid kontroller er alltid hardware. Ser du poenget? Men det er også forskjell på hardware kontrollere, da noen benytter CPU som motor til raidrelatert utregning etc.

SW Raid er raid uten kontroller og settes ene og alene opp i disk manager i NT eks.

3. Hva er formålet med at du ønsker Raid i SAS kontrolleren? Økt hastighet eller økt Datasikkerhet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
1. En 16x slot vil nedskalere seg til den X hastigheten kompononenten har. Men ikke alle 16x slotter kan koble til annet enn skjermkort. I tillegg kan noen slotter fysisk se ut som 16x, mens de elektronisk bare er eks. 4x.

2. En Raid kontroller er alltid hardware. Ser du poenget? Men det er også forskjell på hardware kontrollere, da noen benytter CPU som motor til raidrelatert utregning etc.

SW Raid er raid uten kontroller og settes ene og alene opp i disk manager i NT eks.

3. Hva er formålet med at du ønsker Raid i SAS kontrolleren? Økt hastighet eller økt Datasikkerhet?

Ja, jeg ser poenget! Da må jeg altså se om jeg finner opplysninger om de bruke egen "motor" eller om de bruker CPU hvis jeg skal ha HW RAID til SAS-diskene.

Formålet er bare økt hastighet - Photoshop skriver og leser en god del på diskene. Tenker meg et par tre disker i RAID 0 hvor jeg har bildene jeg arbeider med. Arkiv har jeg på vanlige SATA-disker med ekstern backup.

Hva med en 16 x slot som elektrisk bare er 4x - kan jeg sette en kontroller som krever 16x eller 8x i den?

Har fått med meg at de nye x38-kortene ikke aksepterer annet enn skjermkort i 16x slottene, men er det samme problem med andre kort? Har vurdert å kjøpe et p35 kort, men der er det altså bare 1 full x16 og den andre er elektrisk 4x etter hva jeg skjønner. For øvrig er det bare PCI-x1 på de kortene jeg har sett på hittil.

Endret av Gurgalmei
Lenke til kommentar
Ja, jeg ser poenget! Da må jeg altså se om jeg finner opplysninger om de bruke egen "motor" eller om de bruker CPU hvis jeg skal ha HW RAID til SAS-diskene.
Korrekt, altså må de ha en egen prosesseringsenhet, cpu eller hva man vil kalle det som tar seg av XOR utregningene og avlaster CPU 100% på dette. Dette er kun viktig hvis du trenger 100% CPU til andre formål da dagens CPU fint klarer å ta seg av dette.

Formålet er bare økt hastighet - Photoshop skriver og leser en god del på diskene. Tenker meg et par tre disker i RAID 0 hvor jeg har bildene jeg arbeider med. Arkiv har jeg på vanlige SATA-disker med ekstern backup.
Her må du tenke på om du trenger god skriveytelse eller god leseytelse? Husk at mange andre raidformer gir meget god leseytelse. Eks. så leser også Raid1 fra flere disker samtidig og gir opptil "dobbel" leseytelse, men den er ikke bedre enn singledisk på skriveytelse. Trenger du kun bra leseytelse er det mange Raid nivåer som gir deg dette samt datasikkerhet under arbeid. Dog er Raid0 uslåelig på ytelse, og den fungerer ikke som JBOD som er det samme prinisippet.

Hva med en 16 x slot som elektrisk bare er 4x - kan jeg sette en kontroller som krever 16x eller 8x i den?
Nei, men du kan sette en kontroller som er 8x i en slot som er elektronisk 16x og 8x.

Har fått med meg at de nye x38-kortene ikke aksepterer annet enn skjermkort i 16x slottene, men er det samme problem med andre kort? Har vurdert å kjøpe et p35 kort, men der er det altså bare 1 full x16 og den andre er elektrisk 4x etter hva jeg skjønner. For øvrig er det bare PCI-x1 på de kortene jeg har sett på hittil.
Først og fremst er det merkepc leverandører som alltid har denne begrensningen, og det virker som det kan være opp til individuelle kort om du kan bruke slot'en til annet eller ikke. Jeg er ikke 100% sikker her, men mener at standarden ellers er åpen for dette. Sjekk hvert enkelt kort, er ikke sikker på om det er chipsett relatert heller.

Vil du ha en virkelig god workstation men ikke er så avhengig av gaming spec så vil et workstation klassifisert kort med PCI-X og en PCI-X SAS Raid kontroller være det greieste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Driver og setter sammen en ny pc for tida, og valget har falt på et 8800GT kort, og jeg regner med at det blir Gainward jeg velger - http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=86960

På komplett står det at "Før du bestiller PCI Express-skjermkort må du undersøke om hovedkortet ditt har ledig PCI Express 16x-kontakt. Hvis du ikke har ledig PCI Express 16x-kontakt, må du velge enten AGP- eller PCI-basert skjermkort." Hovedkortet jeg har/hadde bestemt meg for er http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336475, og har ledig PCI-eX16 utgang. Siden det ikke har x38 støtter det vel ikke PCIe 2.0, men vil skjermkortet være kompatibelt med hovedkortet? Vil det være bedre å slenge på en tusenlapp for å få utnyttet 2.0?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...