Gå til innhold

Amatørbilde av Nidelva.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gav meg ikke så mye. Jeg syns du hadde for treg lukkertid. I flere tilfeller er dette en god teknikk å bruke, men her syns jeg ikke det fungerte. Ble for rotete... Du har også delt opp bildet i to (lagt skillet mellom vann og fastland midt i bildet), noe du helst burde unngå. Velg å ta med 2/3 vann eller 2/3 fastland. Det samme gjelder den "øya" i midten, legg den lenger opp/ned. Du kunne også ha skarpet det litt opp i et bilderedigeringsprogram.

Lykke til videre med mye artig fotografering!

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding. Første gangen jeg prøver meg på denne type bilde. Har prøvd med lang lukkertid for å få et "slør" på elva. Syns generelt det er vrient å knipse med lang lukkertid da det fort blir overeksponert. Noen tips om hvordan jeg kan gjøre dette bedre?

Lenke til kommentar

Hvis det fort blir overeksponert med lang lukkertid, kan du bruke en mindre blender. Dette vil jo selvsagt endre dybdeskarpheten din, og med veldig store blendere gjøre bildet litt uskarpt.

Det du også kan gjøre for å få lengre eksponeringer uten å brenne ut bildet, er å bruke et ND-filter (gråfilter).

Lenke til kommentar

Komposisjonen var du ikke heldig med her, hva er det du vil prøve å vise?

Er det elva? Her har du kuttet elva til høyre på bildet.

Er det den lille "øya" uti elva? I såfall bør du etter min mening ha tatt et bredere utsnitt.

Eller er det begge deler?

Jeg ville også ha brukt lenger lukkertid for å få den ønskede effekten av rennende vann, bildet kan da bli for lyst. Løsningen er et gråfilter som mrbard allerede har påpekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...