SpaceJim Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hei. Jeg har nettopp slengt i sammen en data for en kamerat, på samme måte som jeg har gjort flere ganger tidligere. Hovedkortet mitt er et MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 Link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322929 Jeg har satt den i sammen og la merke til at det kun er en IDE kontakt der, så er det riktig å koble til Dvd rom og Brenner der? Hardisken er en Western Digital Cavier SE16 500Gb SATA 16Mb 7200RPM, og den er koblet til Sata Port 1 men nå kommer problemet. Når jeg starta den opp for første gang så fikk jeg meldingen " No Array Defined" og så lista den opp hardisken og Dvd rom Og brenner.. Og så blir skjermen helt svart og den komemr en liten plikende strek oppi hjørnet.. jeg kommer fint inn i Biosen men det er ikke noe som helst om Raid der... Er det noen som kan hjelpe meg? Kjenner at desperasjonen kommer og puster meg i nakken.... Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hvis du leter litt i brukermanualen så tror eg det skal stå noe om en jumpersetting eller noe.. Samme hva du kobler på IDE tilkoblingen så lenge du setter riktig på slave og master eller cable select. Får du ikke installert OS eller kommer du ikke så langt ? Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Hvis du leter litt i brukermanualen så tror eg det skal stå noe om en jumpersetting eller noe.. Samme hva du kobler på IDE tilkoblingen så lenge du setter riktig på slave og master eller cable select. Får du ikke installert OS eller kommer du ikke så langt ? 8697632[/snapback] Står absolutt ikke noe som helt som Raid, veken i bios eller på brukermanualen.. Dvd Rom -> Master Dvd Brenner -> Slave Koblet til IDE1 I går lista den opp HDD + Dvd rom \ brenner under "No Array Defined" i dag er det bare HDD, og bioisen finner ikke DVD i boot menyen (?) Står noe om at en bruker har skrevet at hovedkortet ikeks tøtter raid på hjemmesiden til komplett. Edit: har ikke kommet så langt som å instalere Os.. Endret 25. mai 2007 av SpaceJim Lenke til kommentar
tokki Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Koble SATA disken til SATA 4. Ref manual. SATA1 er kontrollert av JMICRON og ikke ICHR8 southbridge. Da burde "no array defined" meldigen forsvinne, og alt skal ligge til rette for å installere OS TC Endret 25. mai 2007 av tokki Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Prøv å sette SATA mode i bios til IDE. (Står sikkert på RAID) Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Kobla disken til Sata 4 og fikk meldingen "No Array Defined" "Do disk detected" Samme melding om jeg komble den på Sata 1-4 og den står på IDE på biosen, hovedkortet støtter ikke Raid. Fler forslag? Endret 25. mai 2007 av SpaceJim Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Du har to SATA kontrollere, en innebygd i chipsett og en utenfor? Det bør være mulig å slå av (i BIOS) den utenfor når du ikke har bruk for den. Da forsvinner meldingene fra tilhørende BIOS. Lenke til kommentar
tokki Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Du har to SATA kontrollere, en innebygd i chipsett og en utenfor? Det bør være mulig å slå av (i BIOS) den utenfor når du ikke har bruk for den. Da forsvinner meldingene fra tilhørende BIOS. 8698937[/snapback] Problemet er vel at du da slår av både SATA og IDE kontrolleren, da begge kontrolleres av JMICRON. Og han har kun IDE optiske drev, og ingen andre IDE kontrollere. Trådstarter: no array defined er jo en melding man får fra en raid kontroller, så at den ikke støtter raid er litt rart. Står i manualen og i info om hovedkortet på komplett at JMICRON kontrolleren støtter raid. (JMICRON kontrollerer SATA1 porten, og IDE porten) BIOS-> Integrated Peripherals->On-Chip ATA device->ON chip Secondary PCI IDE her skal være et valg om å enable/disable raid.. Den meldinga kan forresten komme dersom du ikke har en harddisk koblet til IDE eller SATA1. Den er da kun informasjon, og skal forsåvidt ikke ha noe å si. BIOS->Standard CMOS features Hva står på de respektive IDE Primary, secondary etc? TC Endret 25. mai 2007 av tokki Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Du har to SATA kontrollere, en innebygd i chipsett og en utenfor? Det bør være mulig å slå av (i BIOS) den utenfor når du ikke har bruk for den. Da forsvinner meldingene fra tilhørende BIOS. 8698937[/snapback] Problemet er vel at du da slår av både SATA og IDE kontrolleren, da begge kontrolleres av JMICRON. Og han har kun IDE optiske drev, og ingen andre IDE kontrollere. Trådstarter: no array defined er jo en melding man får fra en raid kontroller, så at den ikke støtter raid er litt rart. Står i manualen og i info om hovedkortet på komplett at JMICRON kontrolleren støtter raid. (JMICRON kontrollerer SATA1 porten, og IDE porten) BIOS-> Integrated Peripherals->On-Chip ATA device->ON chip Secondary PCI IDE her skal være et valg om å enable/disable raid.. Den meldinga kan forresten komme dersom du ikke har en harddisk koblet til IDE eller SATA1. Den er da kun informasjon, og skal forsåvidt ikke ha noe å si. BIOS->Standard CMOS features Hva står på de respektive IDE Primary, secondary etc? TC 8699355[/snapback] BIOS-> Integrated Peripherals->On-Chip ATA devices Her har jeg følgende menyer: PCI IDE BusMaster [Disabled] SATA#1 Configuration [Enhanced] Configure SATA#1 as [iDE] BIOS->Standard CMOS features Her står det [Not detected] på alle sammen. Hmm.. Lenke til kommentar
SpaceJim Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Noen fler forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå