Ni kon Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Denne posten er bare for å få dere til å tenke litt... Atomvåpen: Et atomvåpen, eller et kjernefysisk våpen, er et våpen med enormt ødeleggende krefter som bruker energien fra en kjernefysisk reaksjon som sprengkraft. Et enkelt atomvåpen kan ødelegge en hel by, noe som ble bevist under 2. verdenskrig, da USA bombet de japanske byene Hiroshima og Nagasaki i august 1945. Dette er de eneste gangene atomvåpen har blitt brukt i krig, men prøvesprengninger har blitt foretatt hundrevis av ganger av flere land. wikipedia Atombombene over Hiroshima og Nagasaki var to atombomber sluppet over de japanske byene Hiroshima og Nagasaki den 6. og 9. august 1945. Bombene drepte minst 120 000 mennesker med en gang, og dobbelt så mange over tid. I tillegg har de som overlevde bombene og etterkommerne deres slitt med senskader som kreft og misdanninger. Wikipedia Hva var meningen med denne posten? Dette: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For en syk syk syk verden.... Lenke til kommentar
K.. Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Ganske sykt, ja. En kan virkelig lure hvorfor en trenger slike kraftige bomber. Tror resultatet av en slik bombe i krig er for ufattelige til at vi kan forstå det før vi faktisk har gjort det. Nifst. Lenke til kommentar
empatiy Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hyl.. Lurer på hvor store ødeleggelser den Tzar Bomba hadde gjort. Helt vilt! Støtter meg til det Einstein en gang sa, den tredje verdenskrig kommer vi til å utslette menneskeheten med atombomber, mens den fjerde slåss vi med klubber og stein. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Synes det er helt skandaløst at så store atombomber blir detonert når vi vet at jorden lider såpass av det. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Er Tzar Bomba noen gang blitt prøvesprengt skal tro? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Er Tzar Bomba noen gang blitt prøvesprengt skal tro? 8697495[/snapback] "The Tsar Bomba detonated at 11:32 a.m., located approximately at 73.85° N 54.50° E [2], over the Mityushikha Bay nuclear testing range (Sukhoy Nos Zone C), north of the Arctic Circle on Novaya Zemlya Island in the Arctic Sea. The bomb was dropped from an altitude of 10,500 m; it was designed to detonate at a height of 4,000 m over the land surface (4,200 m over sea level) by barometric sensors." Tzar Bomba Lenke til kommentar
gorber Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 The bomb was tested on October 30, 1961, in Novaya Zemlya, an archipelago in the Arctic Sea. The device was scaled down from its original design of 100 megatons to reduce the resulting nuclear fallout.[1] Heldigvis ikke i full størrelse. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Den hadde en sprengkraft på 57 megatonn, altså tilsvarende 57 millioner tonn TNT. Sjokkbølgen var målbar på sitt tredje omløp rundt jorden. Uansett er det greit å opplyse om at dette ikke var et våpen, i den forstand at det ble kun laget et eksemplar, som en slags show-off. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Atomvåpen spiller nok en større politisk rolle fremfor en pratisk én. Taktiske atomvåpen, mindre og kontrollerte kan jeg se behovet for. Verden er ikke syk av den grunn... Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Vil heller si at det er de store ICBM-ene man har bruk for, for det er først og fremst disse som har den avskrekkende virkningen man søker. Taktiske atomvåpen er heller det som er farlig, for det senker terskelen for å bruke dem, pluss at de finnes i mye større antall. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Den bomben ble sprengt i 1961. Jeg kan tenke meg de har, eller greier å mekke bomber som er -betydelig- kraftigere i dag, 46 år senere. Jeg ser for meg at det er en grei måte å dø på, egentlig, sammenlignet med andre måter. Du blir bare gjort om til støv i en instant. Lenke til kommentar
-Turin_Turambar- Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Den bomben ble sprengt i 1961. Jeg kan tenke meg de har, eller greier å mekke bomber som er -betydelig- kraftigere i dag, 46 år senere. Jeg ser for meg at det er en grei måte å dø på, egentlig, sammenlignet med andre måter. Du blir bare gjort om til støv i en instant. 8697776[/snapback] Egentlig ikke, det finnes en praktisk maks-størrelse. Dagens taktikk er også helt annerledes. Fremfor å ha en rakett med et vanvittig kraftig stridshode vil den ha flere, mindre kraftige stridshoder. (Dette gjør større skade på målet, så det er jo ikke for å være snill akkurat.) Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Huff, det er skumle greier det der. Tzar Bomba ser jo helt sinnsyk ut. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Man kunne ikke brukt den uansett, fordi den var for svær og tung til å fly langt av gårde med festet til et fly. (den fikk ikke plass inne i flyet). Og detonerte man den for nær sitt eget land (i dette tilfellet SSSR), så hadde effektene av dem påvirket landområder innen for ens egne grenser. Ubrukelig, rett og slett. Lenke til kommentar
Lekser Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 For en syk verden vi lever i Helt enig! Det er ikke fred å få hvor enn du går! Vi er liksom fanget... Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Atombomber utgjør en mindre trussel enn mange andre våpen. Atombomber er politiske virkemidler og er med på å opprettholde maktbalanse til en viss grad. Sykt er det selvfølgelig ingen tvil om at det er. Men, kjemiske og biologiske våpen er det vi bør være mer redd for - særlig de biologiske - som kommer snikende innpå intetanende mennesker, og som kan være så små (av bygning) som brukeren ønsker. Kan skules hvor som helst, og kan brukes i post, vannforsyninger, luft-/ventilasjonsanlegg, matvarer osv, osv. Og døden fra slike biologiske våpen ser ikke bedre ut enn døden fra atombomber..... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 størrelsen er en ting, hva med mengden? From a high of 65,000 active weapons in 1985, there were about 20,000 active nuclear weapons in the world in 2002. Many of the "decommissioned" weapons were simply stored or partially dismantled, not destroyed. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count...lear_stockpiles Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Liten atombombe . er helt vilt Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Bør heller bruke den fantastiske teknologien til å forbedre kraftproduksjonen i atomkraftverk (selv om det øyeblikkelige energiutbytte selfølgelig må reduseres et par millioner ganger ). Men vi ser jo den politiske verdien et atomvåpen kan ha mot eventuelle motstandere (~ Iran). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå