Gå til innhold

nesten likt wow med pets?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SWG - eller Star Wars Galaxies må vel sies å være likt det du er ute etter. Et MMORPG som har vært med oss siden 2003.

Fikk for ca 1 1/2 år siden en "oppdatering", bedre kjent som NGE (New Game Enhancement), som sørget for at 70%++ av spillerbasen droppa spillet, de fleste til fordel for WOW. Siden dette skjedde har alle dømt det som var det beste og mest lovende MMO-spillet gjennom tidene nedenom og hjem og bare ventet på at det skulle skrive seg inn i historien som nok et mislykket spill.

 

Sony Online Entertainment og Lucas Arts står bak utviklingen og dette er det "virkelige" Star Wars-onlinespillet. Se gamer.no's egne anmeldelser for mere informasjon.

 

Finnes haugevis av pågående diskusjoner rundt spillet fortsatt, bl.a. på mmorpg.com og spillets egne sider starwarsgalaxies.com, spesielt da flere forbedringer (tilbakestillinger til pre-NGE) er blitt gjort i det siste for å forsøke å puste nytt liv i spillet. Deriblant er pets blitt gjenninført som tilleggsyrke (BeastMastery), samt mounts.

 

Spilte SWG helt opp til NGE da det var det beste MMORPG'et på markedet. Jeg er en av dem som synes SOE dreit seg loddrett ut og ødela spillet med NGE, men diskusjonene på diverse fora sier at flere og flere nå vender tilbake og at spillet går lysere tider i vente.

 

Star Wars Galaxies er for tiden forholdsvis likt WOW i oppbygning (desverre mener jeg) men skiller seg ut en del takket være linsensen det bygger på. Star Wars-universet er stort og flott og anbefales hvis du er ute etter noe "nytt". Spillet kan vel strengt tatt bare bli bedre fremover.

Lenke til kommentar

SWG hadde et langt bedre system for dyr og ridedyr enn WoW har, ja. Usikker på hvordan det er nå, jeg har ikke spilt det på årevis.

 

Først var man avhengig av å komme over en baby av dyret man ville ha temmet, så måtte en dyretemmer av høyt nok erfaringsnivå (avhengig av dyret som skulle temmes) forsøke å temme det. Vanlige spillere kunne så kjøpe de tamme dyrene av dyretemmerne, men de kraftigste dyrene var det kun dyretemmere selv som klarte å håndtere.

Lenke til kommentar

@Elyzium

 

Du kan, hvis du gidder, lese alt du trenger å vite om SWG pre-/post NGE

 

HER

 

Veldig kort fortalt endret NGE på hele gameplayet i SWG. Vi hadde like før NGE kom allerede fått en "nedgradering" ved CU (Combat Upgrade). Denne endret hele kampsystemet til det verre og innførte levels som nå er blitt standard for sjangeren.

Desverre for SWG var nettopp mangelen på levels noe av det som ga spillerne individualitet og mystikk da ingen kunne "se" hvem/hva de var opp mot. Spenningsmomentet om man fikk/ga grisebank forsvant med andre ord.

 

Da NGE ble lansert like etter, til tross for at store deler av spillerbasen advarte utviklerne om hvilken idioti dette var, nedgraderte de SWG til nye dybder.

I stedet for de 32(!) yrkene man hadde pre-NGE satt man nå igjen med hele 9...

Om individualiteten som SWG var viden kjent for allerede hadde fått seg en smekk var dette spikeren i kista som sikret SWG's undergang.

 

SWG gikk med dette fra å være et gedigent "sandkasse"-mmo som var skillbasert med genial combat og gameplay, til å være et gjennomsnittlig labert quest-/levelbasert onlinespill. Star Wars-lisensen og det at man nå kan være jedi fra starten av (sukk...) er nok det som fortsatt holder noen veldig få igjen ingame. Community'en var et av SWG's største holdepunkter og forsvant i en smell.

 

Spillerbasen gikk ned fra ca 500-600K betalende til 1/3 over natta og fortsatte å synke frem til i dag. Virker nå som om det er en oppgang å spore, da SOE har gjenninført en del pre-NGE elementer.

 

Jeg skal være den første til å inrømme at SWG, som de fleste mmo's, hadde sine problemer også før CU/NGE. MEN, SOE tok bort de viktigste elementene som gjorde SWG til det beste og mest potensielle mmorpg'et og kjørte brutalt og hensynsløst over hele sin lojale spillerbase, mye fordi de ville kopiere suksessen til WOW.

Ironisk nok forsvant enda flere til WOW ved NGE-lansering...

 

Kunne holdt på hele dagen og skrevet en hel case om dette men ser at jeg allerede er på overtid. ;) Dessuten er jeg lei temaet. Stikk innom SWG's egne fora eller se linken over og dere skjønner hva jeg mener. Folk verden over har diskutert/kranglet i snart 2 år nå, på tide å se fremover... :thumbup:

 

Enten fikser swgemu-folka å dra i gang spillet fra pre-CU igjen, eller så får vi håpe på et nytt Star Wars onlinespill snart. Et som SOE holder de griske udugelige hendene sine langt unna! :mad:

Endret av supra_pete
Lenke til kommentar

Vil ikke si at den var driti ut, greit nok i WoW er det også hester, men det er også flyvende draker, flaggermus, hauker, løvekatteflyvendeting, store feite kodoer, strutser, daue hester, ulver, mekaniske strutser, tigere, bukker, raptorer, insekter... etc.

 

Du ser kanskje poenget?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...