Gå til innhold

Nydelige bilder, hvilken redigeringsmåte?

Anbefalte innlegg

Kom over disse bildene, og falt pladask for dem :love: Det jeg da lurer på er om noen ser hvordan bildene er redigert, for det regner jeg med at dem er :) Skjønner jo at man må ha mye erfaring for å ta så gode bilder uansett, og redigeringen er sikkert heller ikke lett, men hadde vært artig å hatt en anelse om hvordan det er gjort :)

EDIT: Dumme meg glemte link :blush:

http://lonelywolf2.deviantart.com/gallery/

Endret av Iris_L
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange flotte bilder der, ja. Men ingen spesiell redigeringsmåte annet enn den obligatoriske arbeidsflyten i forbindelse med klargjøring av bilder til web/print.

Men det er ikke 'rett ut av kamera' nei, slik endel tror/forventer/håper at et kamera skal levere.

Det han har gjort er vel omtrent som dette.

I Raw-konverter: stillt hvitbalansen, finjustert eksponeringen, justert levels/curves, kanskje gjort fargene litt mer livlige, kankje tatt bort litt støy og konvertert til enten høykvalitet jpg eller tiff.

I Photoshop: jobbet ytterligere med curves og levels men denne gangen antaglig med masker for å begrense området som blir berørt av endringene, muligens har han i noen tilfeller blendet sammen flere utgaver av samme bildet for å utvide dynamikken, kanskje brukt brush-tool for å lysne opp eller tone ned enkelte områder, finjustert fargemettningen, skalert ned for webvisning, skarpet opp bildet vha USM eller smart sharpen og lagret med en passende komprimering.

Dette er helt standard saker, som om man lærer seg, vil gi ens bilder et stort løft sammenlignet med de som satser på ferdigkokte jpg-filer fra kamera.

:thumbup:

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Tipper at han også bruker "Photomatix Pro"

file://localhost/F:/Programfiler/Photomatix/PhotomatixHelp.html

Lastet ned dette i dag og tryllet frem utrolige bilder (kombinerer 2 eller helst tre bilder med ulike eksponeringer (Bracketing i Nikon språket).

Utrolig elegant SW som blander flere lags identiske bilder (Bracketing med tre EV komponeringer, +/-2 EV er anbefalt og dettte stemmer nok også).

Jeg tok tre like bilder ut av vinduet fra huset og det var grått og trist (regna mye i dag ;( ) , men resultatet ble et fargerikt motiv til tross for de tre relativt triste "negativene" ...

Løp og kjøp ;)

/L

Endret av relsafus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Tipper at han også bruker "Photomatix Pro"

file://localhost/F:/Programfiler/Photomatix/PhotomatixHelp.html

Lastet ned dette i dag og  tryllet frem utrolige bilder (kombinerer 2 eller helst tre bilder med ulike eksponeringer (Bracketing i Nikon språket).

Utrolig elegant SW som blander flere lags identiske bilder (Bracketing med tre EV komponeringer, +/-2 EV er anbefalt og dettte stemmer nok også).

Jeg tok tre like bilder ut av vinduet fra huset og det var grått og trist (regna mye i dag ;(  ) , men resultatet ble et fargerikt motiv til tross for de tre relativt triste "negativene" ...

Løp og kjøp ;)

/L

8726688[/snapback]

Tror Dynamic Photo HDR fra Mediachance gjør sammen jobben, bare en god del billigere:

http://www.mediachance.com/hdri/index.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...