chrisege Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Hei, Jeg har et lite spørsmål til dere. Jeg har en servere som jeg skal dele en del mapper på, en for hver elev. Dersom en elev skriver \\Server-navn så skal ikke mappene som er delt bli vist. Er dette mulig? En annen løsning er at dersom man skriver \\Server-navn, så kommer delte mapper opp i en mappe og delte printere i en mappe! Noe av poenge med dette er at elvene skal kunne skrive \\Server-navn, og installere printere. Er noe av dette mulig? Det kjøres Windows 2000 Server, og de delte mappene "kjøres" ut til riktig bruker med skript. På forhånd takk for hjelpen. ChrisEge Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Jeg har 2003 server (nettop begynt da men) Hoyreklikk pa mappen, Permissions. Sa kan du ihvertfall hindre leserettigheter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 når du setter dele-navn, så sett $ bak. f.eks \\server\elever$ da vises ikke den delte mappen for noen det som er vanlig er at stort sett alt av share på en server er skjult, og heller mappet opp hos brukeren som skal ha det. btw, vil ikke anbefalle deg å la brukerene få lov til å gå inn på serveren slik heller, finnes andre tryggere måter å legge til skrivere. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Takk for kjappe svar! Dette er en mulighet, men når jeg mapper dette opp i skripte så blir det vist som "Elev$ på server" det er ikke helt ønskelig, men er det enste løsning, så tar vi den. Igjen, takker for svar! Lenke til kommentar
skille Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Server 2003 har mulighet til å skjule mapper man ikke har tilgang til, så om det er mulighet til å oppgradere..? -T Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Takk for kjappe svar! Dette er en mulighet, men når jeg mapper dette opp i skripte så blir det vist som "Elev$ på server" det er ikke helt ønskelig, men er det enste løsning, så tar vi den. Igjen, takker for svar! 8696747[/snapback] hvorfor vil du ikke ha dette som "elev$ på server" da? alternativet er jo "elev på server"... jeg har ikke hørt at det er mulig å gjøre dette anderledes Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Takk for kjappe svar! Dette er en mulighet, men når jeg mapper dette opp i skripte så blir det vist som "Elev$ på server" det er ikke helt ønskelig, men er det enste løsning, så tar vi den. Igjen, takker for svar! 8696747[/snapback] hvorfor vil du ikke ha dette som "elev$ på server" da? alternativet er jo "elev på server"... jeg har ikke hørt at det er mulig å gjøre dette anderledes 8696820[/snapback] Joda, er det ikke annen måte å løse det på, så løser vi det sånn. Men hadde jo vært greie å ha "Anita på Elevserver" enn å ha "Anita$ på Elevserver". Men som sagt, finnes det ikke annen grei måte (i Windows 2000 server), så gjør vi det sånn. Ikke noe problem Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 da må du dele alle mappene på "rota" på share, noe som ikke er så veldig smart, med tanke på struktur på serveren.(f.eks 300 brukere=300 mapper delt på serveren) det som er vanlig er å ha "anita på server\elever$" eller lignende. det ER mulig å ha det slik du mener, men blir da ikke skjult på 2000 ihvertfall, mulig det er slik på 2003, men det har jeg ingen kunnskaper om Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) For å være helt ærlig, så kan jeg ikke formye om dette. Så dersom du forklarer hvordan du ville satt opp elevområdet (som ligger på harddisken G:\,) ,og hvordan du ville laget scriptet som skal dele dette ut, ville jeg blitt veldig glad. Det er forøvrig heller ikke snakk om særlig mer en ca 120 brukere (liten skole) Se også mine spørsmål om logonscript her Endret 25. mai 2007 av chrisege Lenke til kommentar
ZF- Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Sjekk Windows Server 2003 Access-based Enumeration på denne linken: http://www.microsoft.com/windowsserver2003...erview/abe.mspx Tror kanskje det er dette du er ute etter. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 hva med å definere hjemmeområde i AD på de forskjellige elevene og gi tilgang kun til den enkelte elev og admin på de forskjellige mappene? hvis de andre elevene ikke har tilgang til å gå inn på de andres mapper vil de ikke komme inn på dem... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå