Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skiftet CPU og GPU vifte. Nå starter ikke maskinen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite delikat problem nå ;)

Fikk akkurat min zalman vf-900cu GPU kjøler, og tenkte jeg skulle installere denne på skjermkortet (forøvrig et Saphire 1900xt). Skrudde av den orginale kjøleren og brukte plasterfjerner til å tørke vekk den gamle kjølepastaen. Var veldig mye gammel goop rundt selve kjernen, nede på det grønne området rundt selve core. Tok en liten bomullsdott med plasterfjerner og tørket vekk dette (et skjermkort tåler vel det? dvs litt veske rundt core'en.) Klarte selvfølgelig også å velte plasterfjernerflasken, men jeg tror ikke det kom store mengder væske på skjermkortet.

Uansett, jeg glemte å sette på de små gjennomsiktige pcv-beskyttelsesflatene som sitter mellom skruen og mutteren på baksiden av kortet. Festemetoden bruker fjærer på baksiden for å få jevn stramming av skruen, og det kan være at disse fjærene skrapte litt nedi pcb-et på kortet når jeg skurdde fast skruene og ikke hadde noe beskyttelse imellom. :hmm:

Så skulle jeg også bytte kjøler til cpu mens jeg først var igang. Hadde en litt eldre Thermaltake BigTower kjøler liggende og slenge. Den passet ikke helt på mitt Asus P5N-E SLI (650i), men med litt tukling frem og tilbake fikk jeg den omsider på plass.

Etter et lite stykke man-labour koblet jeg til alle ledninger igjen, og guess what. Her skjedde det fint lite ja! I det jeg trykket inn power-knappen kom strømmen på i ett lite sekund, før pc'en skrudde seg av. Av ren refleks trykket jeg på power knappen igjen. Det samme skjer nok en gang. Tredje gangen slår den seg ikke på i det hele tatt. Helt død. :cry:

Lampen på hovedkortet lyser for å indikere at det får strøm. Om jeg holder reset-knappen inne og trykker på power-knappen slår pc'en seg på, men det kommer ikke noe bilde. Når jeg slipper reset-knappen slår den seg av med en gang. Mildt sagt merkelig :hmm:

Noen som har den fjærneste anelse om hva som kan være galt her?

Har ingen andre skjermkort jeg kan teste med, men det store spørsmålet er hvorfor pc'en ikke skrur seg på i det hele tatt. Unntaket er når jeg holder reset-knappen inne. Da får den kontinuerlig strømtilførsel, men ingen bilde vises. Sort skjerm.

Er 99% sikker på at jeg har koblet alle ledninger riktig. Eneste er at på mist 500w er det to P4-kontakter i samme ledning. Begge har forskjellig møsnter, og begge passer i kontakten på hovedkortet, men den ene er "skreddersydd" for den kontakten, dvs at mønsteret passer 100%. Er det noe forskjell på disse kontaktene?

Aner ikke hva som gjør at pc'en ikke starter. Derfor trenger jeg deres eksperthjelp!

Går å legger meg nå, og forhåpentligvis stinner denne tråden av svar imorgen tidlig hehe ;)

Hovedkortet ble en anelse bøyd når jeg monterte CPU kjøleren. Strammet ganske godt ja. Men dette skal vel ikke ha noe å si? Jeg mener, PC'en starter om jeg holder reset-knappen inne, men som sagt kommer det ikke noe bilde. HJELP! Er det hovedkortet som har gått ad undas, eller har jeg klart å ødelegge skjermkortet? Pussige greier dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Symptomene du beskriver er de værste å feilsøke på, idet dette kan skyldes alt i fra PSU, CPU, RAM og GPU. Maskinen vil ikke starte dersom du har kortsluttet grafikkortet ditt f.eks. Sjekk om du kom borti noen komponenter da du feilmonterte kjøleren på GPU.

Ville forsøkt med et annet grafikkort først var jeg deg.

G'luck!

mvh r,-

Lenke til kommentar

PSU er det ikke. Det fant jeg nettopp ut da jeg fikk liv i det gamle oppsettet mitt (P4, asus hk, r9800pro, corsair ddr minne)

Mistenker svært sterkt at det er hovedkortet som fikk seg en trøkk når jeg skulle installere cpu-kjøleren, i og med at maskinen starter i et lite sekund, før den slår seg av igjen. Var det skjermkortet som hadde tatt kvelden ville jo maskinen startet som normalt, eller?

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar

Men; jeg får ikke liv i maskinen når jeg plugger inn P4-strømkontakten. Da funker ikke reset-power trikset mitt en gang. Uten P4 kontakten koblet til får jeg i det minste liv i maskinen (ved å holde reset-knappen inne mens jeg trykker på powerknappen). Likevel kommer det ikke noe bilde.

Noe galt med hovedkortet vil jeg tro. Kan liksom ikke se for meg at jeg ødela skjermkortet heller. :hmm:

Edit: Var hos Netshop oslo idag, kjøpte nytt HK og GFX kort. Skrudde sammen alt, med unntak av det nye GFX kortet. Maskinen booter fint nå, men jeg kommer selvfølgelig ikke inn i Vista med det nye hovedkortet. Den uendelige uflaksen min fortsetter...

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...