Gå til innhold

noen som har klokket AMD Athlon 64 X2 5600 her?

Anbefalte innlegg

sitter her med et M2N32-SLI Deluxe HK og teker på å kjøpe meg en prosessor til HK'et og da lurer jeg på om AMD Athlon 64 X2 5600 er et godt valg. Hvis jeg skal gå for den så må den være god på å overklokke. Er det noen som sitter med denne prosessoren og kan dele klokke egenskapene de har med meg?

Hvis det er sånn at denne prosessoren er for dårlig på overklokking så kommer jeg til å gå for E6600 men det er jo litt dumt siden jeg allerede sitter med et såpass bra HK.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, jeg har en X2 5600+. Foreløpig er den Orthos-stabil på cirka 3.15 GHz @ 1.4 v med luftkjøling, men jeg er ikke ferdig med testingen. Jeg synes uansett at det er et godtkjent resultat for en dualcore.

Alle eksemplarer av denne modellen er revisjon F3, dvs den siste utbedringen av 90nm prosessen til AMD. Et kjennetegn ved revisjonen ser ut til å være at de klokker bra med lite spenning, uten at de skalerer særlig godt med høyere spenning. Jeg vil neppe ende opp med å sette vCore over 1.45, ettersom både egen og andres testing viser at det ikke er stort å hente.

Lenke til kommentar
Jepp, jeg har en X2 5600+. Foreløpig er den Orthos-stabil på cirka 3.15 GHz @ 1.4 v med luftkjøling, men jeg er ikke ferdig med testingen. Jeg synes uansett at det er et godtkjent resultat for en dualcore.

Alle eksemplarer av denne modellen er revisjon F3, dvs den siste utbedringen av 90nm prosessen til AMD. Et kjennetegn ved revisjonen ser ut til å være at de klokker bra med lite spenning, uten at de skalerer særlig godt med høyere spenning. Jeg vil neppe ende opp med å sette vCore over 1.45, ettersom både egen og andres testing viser at det ikke er stort å hente.

8696339[/snapback]

Takk for svar :) det ser jo ut som denne prosessoren er verdt kjøpet eller hva mener du?

Kan jo alltids kjøpe E6600 men da må jeg punge ut til et nytt HK.

Har jo sett litt på forumet at mange har klart å få E6600 opp i 3.80 GHz. Det er jo ikke så stor forskjell mellom 3.15 vs 3.80 GHz er det vel?

Endret av Barkster
Lenke til kommentar

Har jo sett litt på forumet at mange har klart å få E6600 opp i 3.80 GHz. Det er jo ikke så stor forskjell mellom 3.15 vs 3.80 GHz er det vel?

8696366[/snapback]

Jo, det er det nok. Core2 har betydelig bedre IPC ("ytelse pr klokke"). Men hvorvidt det er merkbart er et litt annet spørsmål, da.

Men et godt argument for å kjøpe en midlertidig og helt kurant CPU til ditt nåværende HK, er at socket AM2 er fremoverkompatibel med K10 ;)

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har jo sett litt på formet at mange har klart å få E6600 opp i 3.80 GHz. Det er jo ikke så stor forskjell mellom 3.15 vs 3.80 GHz er det vel?

8696366[/snapback]

Det stemmer nok ikke.

Mulig en del "skryter på seg" en klokk opp mot og over 3.8Ghz, men det er neppe "Orthos-stabilt" med normale kjøletiltak (vann/high-end luft).

En X2 på over 3.0Ghz er ikke "å kimse av".

Du vil ikke merke noe av merytelsen til en E6600 på samme klokk eller litt over.

Det er også Core 2 Duo eksemplarer om "sliter litt" med *stabil* klokk ett stykke over 3.0Ghz. (Av mine 7 har 3 vært så "dårlige").

Lenke til kommentar

Da går jeg nok for AMD Athlon 64 X2 5600.

Siden jeg først er i gang med denne tråden så kan dere kanskje annbefale noen gode klokkevennlige ram brikker for meg?

Er Crucial DDR2 BallistiX PC8000 noen gode brikker?

Endret av Barkster
Lenke til kommentar
Siden jeg først er i gang med denne tråden så kan dere kanskje annbefale noen gode klokkevennlige ram brikker for meg?

8696397[/snapback]

Du har kanskje sett den lange tråden om Micron D9GMH i minne-kategorien. De brikkene koster bare 595 kr for 2 GB hos komplett denne uken, men det er et sjansespill for man kan ikke være sikker på å få de chipene. Så det er ingen garanti for at man får virkelig klokkevennlig RAM, men du *kan* ende opp med f.eks. et slikt resultat. (Merk at det er med fire brikker, så to brikker av tilsvarende kvalitet vil klokke en del lengre).

Skal du være sikker på å få gode chiper, kan Crucial Ballistix anbefales. Av 2GB sett har de ikke PC5300 eller PC6400 på lager, men det er PC8000 i samme serie. De koster bare 100 kroner mer enn PC6400 versjonen, og er godt priset til å være entusiast-minne.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Da har jeg bestillt litt varer fra komplett.

1 stk AMD Athlon 64 X2 5600

1 stk XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB

og et sett med Crucial DDR2 BallistiX PC8000 2048MB

Asus M2N32-SLI Deluxe har jeg jo liggende så dette blir bra.

Det blir nok en merkbar forskjell i fra min gamle XP 3000 prosessor

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...