Gå til innhold

WD Caviar vil ikke loade! Just keeps restarting..

Anbefalte innlegg

Jeg er redd min ene WD CAVIAR SE 250GB SATA II er i ferd med å gå dunken.. Den vil ikke loade lenger. Når jeg starter maskina hører jeg at den begynner å initialisere, men så plutselig, når det høres ut som platene har kommet opp i 7.200 rpm, så bare restarter den (hører et slags *klikk* inne i fra disken, så slutter platene å snurre).. så går det noen sek til platene har fått roet seg helt nesten, og da forsøker den å starte opp på nytt.... så kommer'n opp i 7.200 også skjer det samma igjen.... sånn holder'n på i evigheter om jeg ikke kobler ut strømmen.. Har prøvd med både molex og sata strøm, men like gærent begge deler. Veldig synd jeg ikke har no backup av det som ligger på denna disken, mye verdifull data... Hva bør jeg gjøre for å redde dataene?

Noen tips? Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevde noe lignende på et par seagate disker og da var det kontaktfei i kontrolleren om jeg kan kalle det det, altså dær ledningene fra hk settes inn i disken,dette skyldes i de fleste tilfeller at en har vært unødig hardhent med diskene ved montasje/isetting av kabler og trenger heller ikke oppstå med en gang,men komme etter en tid.

Om dette er årsaken hos deg vet jeg dog ikke .

Lenke til kommentar
Opplevde noe lignende på et par seagate disker og da var det kontaktfei i kontrolleren om jeg kan kalle det det, altså dær ledningene fra hk settes inn i disken,dette skyldes i de fleste tilfeller at en har vært unødig hardhent med diskene ved montasje/isetting av kabler og trenger heller ikke oppstå med en gang,men komme etter en tid.

Om dette er årsaken hos deg vet jeg dog ikke .

8707609[/snapback]

Mener du det kan være feil der ledningen går inn i disken, eller ved sloten i kontrolleren på hk'et?

Tror det er mulig å redde disken på noen måte? What to do?

Lenke til kommentar

Jeg mener feilen kan ligge på disken.

Om det er det jeg anntyder så kan du nok ikke redde disken,men jeg fikk ut innholdet.

jeg krudde ut disken forsiktig la den på bordet og koblet den til så trykket jeg forsiktig på printplaten i front til jeg hørte at disken koblet til og kjørte normalt, holdt den slik menst jeg fikk ut dataene,når jeg slapp den stoppet den opp og ble bare stående å småsurre igjen.

Om dette går på din vet jeg ikke jeg kan jo heller ikke si med sikkerhet at det er samme feil på din .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg mener feilen kan ligge på disken.

Om det er det jeg anntyder så kan du nok ikke redde disken,men jeg fikk ut innholdet.

jeg krudde ut disken forsiktig la den på bordet og koblet den til så trykket jeg forsiktig på printplaten i front til jeg hørte at disken koblet til og kjørte normalt, holdt den slik menst jeg fikk ut dataene,når jeg slapp den stoppet den opp og ble bare stående å småsurre igjen.

Om dette går på din vet jeg ikke jeg kan jo heller ikke si med sikkerhet at det er samme feil på din .

8708646[/snapback]

Hmm. Nå har jeg aldri skrudd i en disk før.. så veit ikke hvor lurt det er at jeg bare begynner å rote inni der uten ha noen styring på hva jeg driver med.. :p

Printplaten sier du.. jeg aner ikke hva det er for noe :roll:

Det finnes vel ikke tilfeldigvis noen guide på nettet som forklarer litt nøyere hvordan du kan gå fram når du skal begynne å pelle i en hdd? Om ikke du hadde hatt lyst til å forklare litt nøyere du da? :)

Disken er jeg ikke redd for, det er dataene jeg ikke vil miste.

Endret av morten_s
Lenke til kommentar
du kjenner ingen som kan hjelpe deg?

dette er ikke noe man bare finner en guide for..

8718008[/snapback]

Jeg har da pirka mye med hardware før. Bygd mange datamaskiner osv. Men jeg har bare aldri tatt opp en hdd og sett inni der. Det har liksom aldri vært nødvendig. Jeg forstår selvfølgelig at det er ømfintlig elektronikk.... som alt annet i en datamaskin.. Je vil itte karakterisere mej sjøl som no n00b på området akkurat :cool: .. kun på hdd området..

Lenke til kommentar

ok.

men det er ikke snakk om å åpne selve harddisken.

da kan du bare glemme å få ut dataene selv!

slik jeg forstår Snekker`n, så har han lagt harddisken opp ned på pulten, og så trykket forsiktig på prinkortet under til det virket.

hvor han trykket er jeg ikke sikker på. han sier "i front" jeg vil da annta at han mener den andre enden av der kablene går inn, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
ok.

men det er ikke snakk om å åpne selve harddisken.

da kan du bare glemme å få ut dataene selv!

slik jeg forstår Snekker`n, så har han lagt harddisken opp ned på pulten, og så trykket forsiktig på prinkortet under til det virket.

hvor han trykket er jeg ikke sikker på. han sier "i front" jeg vil da annta at han mener den andre enden av der kablene går inn, men jeg vet ikke.

8722425[/snapback]

Nettop rett i bakkant av dær kabelen er montert,du ser jo hele printplata på hden og du må ikke finne på å åpne disken.

Lenke til kommentar

Min WDC 250GB Sata II disk ville ikke loade, var akkurat som din. Så putta jeg en vifte til å kjøle den, så funka den normalt. Den blei rett og slett for varm for å jobbe. Men den funker fett nå som jeg har en kabinett vifte som blåser på HDD'ne mine.

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men det er ihvertfall min erfaring med WDC disken min.

Lenke til kommentar
Min WDC 250GB Sata II disk ville ikke loade, var akkurat som din. Så putta jeg en vifte til å kjøle den, så funka den normalt. Den blei rett og slett for varm for å jobbe. Men den funker fett nå som jeg har en kabinett vifte som blåser på HDD'ne mine.

Vet ikke om dette kan være til hjelp, men det er ihvertfall min erfaring med WDC disken min.

8746028[/snapback]

Kk.. Men min vil ikke loade selv når den har stått lenge og blitt helt kald da.. Så det kan ikke bare være pga varmen hos meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...