joZa Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Jeg skal bruke xboxen min til backup fra linuxserveren, men sliter med å få montert mappene på xboxen (ftp) i filsystemet. Jeg bruker CurlFtpFS og klarer å montere mappene når jeg gjør det manuelt, men ikke i fstab. Noen som har erfaring med dette og kan fortelle meg hva jeg eventuelt gjør feil? Kommandoen jeg bruker for å montere mappene manuelt: curlftpfs ftp://xbox:[email protected] /media/xbox Linja i fstab: curlftpfs#xbox:[email protected] /media/xbox fuse rw,uid=500,user,noauto 0 0 Jeg brukte så mount -a for å laste det inn uten at det ga noe resultat. Endret 24. mai 2007 av joZa Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Jeg lurer på om du ikke kan bruke brukernavn og passord i fstab. Prøv å bruke .netrc som er anbefalt på http://curlftpfs.sourceforge.net/ og ha en fstablinje slik som dette curlftpfs#192.168.1.203 /media/xbox fuse rw,uid=500,user,noauto 0 0 How can I prevent the password from showing in the process list?You can put the user and password in a .netrc file in the home directory of the user that executes CurlFtpFS. It can have 600 permission. It's still clear text but at least is not accessible by all. The format is: machine ftp.host.com login myuser password mypass Endret 24. mai 2007 av olefiver Lenke til kommentar
joZa Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Hvilken bruker skal jeg redigere filen hos? root? Hvor finner jeg i såfall den? Det som er viktig er at alle brukerene på maskinen har tilgang til mappen når den er montert, vil det virke slik som dette? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 (endret) Hadde alle brukere tilgang til mappen når du monterte den manuelt? Jeg tenkte ærlig talt ikke på det... EDIT: Jeg måtte leke litt med symbolske linker før jeg fikk til detta... Men uansett, når jeg mounter ftp servern min som bruker, via fsta, får jeg ikke innsyn som root. Virker som om dette er en konsekvens av FUSE..., at ingen andre brukere enn brukeren som monterte filsystemet har innsyn... Men nå er jeg meget fersk med FUSE da Endret 24. mai 2007 av olefiver Lenke til kommentar
joZa Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Det er kun brukeren som monterer mappene som har tilgang. Jeg trenger å ha tilgang fra den vanlige brukeren min, og det får jeg når jeg monterer manuelt innlogget som den. Hvordan kan jeg da få montert den automatisk? Er det mulig? Hvordan kan jeg avmontere de som allerede er montert? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Jeg har ikke testet om det går å montere automagisk via fstab. Får montert via fstab manuelt, men da har jeg ikke brukernavn og passord i fstab. Bruker .netrc fremgangsmåten som forklart på curlftpfs hjemmeside. For å avmontere FUSE filsystemer bruker du kommandoen fusermount: fusermount -u <path-til-monteringspunkt> Kan teste auto mount hjemme når jeg er ferdig på jobben senere i kveld... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Hvorfor må du gjøre det i fstab? Kan du ikke bare mounte det i et scrip som kjøres når du logger inn med brukeren din? Ørjan... Lenke til kommentar
joZa Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Takk for alle svar. Bruker/passord er lagt inn i .netrc og det fungerer bra. Grunnen til at jeg har prøvd å gjøre det i fstab er at jeg er ganske ny på linux og ikke har peiling på hvordan jeg skal gjøre det ellers. Orjanp, klarer du å forklare meg raskt hvordan jeg kan gjøre dette? Kommandoen jeg bruker er: curlftpfs ftp://192.168.1.203 /media/xbox innlogget som vanlig bruker. Endret 26. mai 2007 av joZa Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) joZa, hvis du vil at curlftpfs skal montere /media/xbox hver gang du logger inn, skriver du følgende kommando: echo "curlftpfs ftp://192.168.1.203 /media/xbox" >> ~/.bash_profile Forklaring. Hver eneste gang du logger inn skjekker systemet etter om .bash_profile finnes og kjører evt. kommandoer som ligger i fila. Så hvis du skriver inn monteringskommandoen i .bash_profile, vil den bli kjørt hver gang du loggger inn. Et punktum forran et filnavn indikerer at fila er skjult, i tilfelle du lurer. echo kommandoen min over sørger for at du ikke trenger å åpne .bash_profile for å redigere den, og vil også opprette .bash_profile om den ikke eksisterer. Det kan også da være lurt å automagisk demontere ftp når du logger ut. echo "fusermount -u /media/xbox" >> ~/.bash_logout Personlig syns jeg ikke det er en god idé å automagisk montere xbox-ftp'en din, med mindre du tar backup hver eneste gang du logger inn på maskina. Men det er min mening Endret 27. mai 2007 av olefiver Lenke til kommentar
joZa Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Backup skal etter planen bli tatt hver kveld, derfor automatisk montering. Ville foretrukket at programmet gjorde det automatisk, derfor tenkte jeg å bruke fstab fordi programmet har muligheten til automatisk å montere ting fra den. Jeg bruker programmet Simple Backup, men vet ikke om det er det beste å bruke. Savner Kobian Black Moon som jeg brukte i windows og var veldig fornøyd med. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg kom plutselig på at det er ikke helt standardisert hva "logg inn"-scriptet heter hos de forskjellige distroene. Stå i /home/brukernavnetditt og kjør kommandoen ls -a Det er nemlig tre forskjellige og like lovlige navn på innloggingsscript-filen: ~/.bash_profile, ~/.bash_login, og ~/.profile Hvis du har en distro som bruker .bash_login eller .profile i steden for .bash_profile, bytt ut filnavnet i echo kommandoen min deretter. Hvis ikke noen av de tre filene finnes fra før, la det være som det er. Backup programmer har jeg liten kjenskap til, er ikke flink til å bakkeopp sjøl så... Hvis du er logget inn når backup blir tatt, vil måten jeg foreslår funke. Men det finnes sikkert mer elegante måter å gjøre det på. F.eks. om Simple Backup har muligheten til å kjøre script før og etter backup kan Simple Backup montere og demontere sjøl. Kommer litt ann på måten script evt. da kjøres på om du kan beholde .netrc metoden eller ikke. Kjenner som sagt ikke programmet Simple Backup. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå