EvenEleven Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei. Som topic sier kan man trene opp klisterhjerne? er så irriterende å glemme ting foran prøver etc. Stefaren min har klisterhjerne. Det er bare stygt han husker årstall han leste om i historietimene på ungdomskolen. det er 15 år sia. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Og pugge før prøver pleier og funke så lenge man holder ut Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Du kan lære deg teknikker som vil hjelpe deg å huske kjapt og lenge. Det er mange bøker om dette, men Oddbjørn By`s bok skal angivelig være den beste. Jeg synes teknikken hans er -ekstremt- god, men gidder egentlig sjelden å bruke den. Det blir liksom litt dilldall å styre med hver gang man skal huske noe. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Hvis det er en rekke med opplysninger man skal huske, så kan man knytte de opp mot noe som er lett å huske, f.eks bygninger langs ei vandrerute i hjembyen. Så ser man for seg hver opplysning foran hver bygning, og for å huske de må man bare huske bygningene, så husker man også det andre man skal huske. Istedet for bygninger kan andre faste rekker brukes, f.eks personer i klassen, tall (1 hest, 2 stoler, 3 biler, 4 hamstere, en hund med 5 bein og så videre). Dess mere absurd og rar en hukommelsesgruppe er, dess lettere er det å huske den. Endret 25. mai 2007 av SeaLion Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Oddbjørn By`s bok skal angivelig være den beste.8697676[/snapback] Kunne du gjengitt hovedidéen i denne? Alle monner drar før eksamen … Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Jau, det er som sealion sier, nesten. Du lager deg en imaginær vandrerute som du går gjennom i tankene dine. Veien hjem fra skolen eller noe, der du velger ut "punkter" hvor du for hvert av disse punktene ser for deg en assosiasjon. Prøv å gjøre det levende. Assosiasjoner fungerer f.eks slik at hvis en skal huske opplysninger (som minner en på resten av sammenhengen av hva du skal huske) så bare bytter du ut disse opplysningene med "noe som liger/ minner om, eller som gjerne er litt "sprøere". Hvis opplysningen du ønsker å huske er begrepet "ad hominem" så bare ser du for deg en "homie" (en yo-ass mao.), eller hvis du ønsker å huske hva begrepet "ad hominem" -innebærer- så kan du se for deg "en person som blir angrepet" eller noe lignende. Saken er å gjøre det enkelt, og bli god på å mekke assosiasjoner. Lenke til kommentar
andir Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Et raskt søk på forfatteren som vinterriket nevnte, gjorde at jeg fant denne: Memo-håndboka: Den enkleste veien til en bedre eksamen. Denne burde passe ypperlig, no? For generell hukommelse ser denne grei ut: Memo-håndboka: Den enkleste veien til bedre hukommelse. Dette er vel noe av den samme teknikken som Derren Brown bruker. Hvis dette vil forbedre hukommelsen min, om bare litt, så er jeg deg evig takknemlig, vinterriket. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Trur eg bestiller Memo håndboka asap. Kan komme in-handy til neste år. Men årets pugging til prøver er over for denne gong. Lenke til kommentar
fireofawakening Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Denne burde passe ypperlig, no? Det er korrekt oppfattet. Oddbjørn By hadde jo et "pr stunt", også, hvor han lærte opp 3 ikke-spesielt-velutdannede personer i tall-memorerings-systemet sitt, som også er i boken (memo håndboken). Saken var at de, i løpet av noen dager, skulle memorere 1000 desimaler i tallet pi, altså 3.14...... osv., for så å bli satt på en prøve. Jeg tror 2 av dem klarte det , og han siste klarte halvparten eller noe. Noen som husker dette? Det viser litt hvor bra systemet egentlig er, om man bare gidder dille med det da. Endret 25. mai 2007 av vinterriket Lenke til kommentar
andir Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) "Skaff meg en frisør, en blondine og en pensjonist, så skal jeg lære dem 1000 desimaler av pi på ti timer," skrev Oddbjørn By til TV2. Tv-kanalen tok ham på ordet, og utrolig nok: to av deltakerne klarte å memorere 1005 desimaler riktig, og den siste klarte flere hundre. "Det har skjedd noe i hodet mitt, jeg ser ting på en annen måte," sier en av deltakerne. Boka inneholder også omfattende appendiks med fakta som du kan memorere og bruke til å briljere i selskapslivet. Oddbjørn By (f. 1981) var med 3,81 i snitt, helt på det jevne på videregående. Seinere lærte han seg teknikker for å huske og ble toppstudent ved universitetet. Selv memorerte han seg til en B på en grunnfagseksamen etter bare 48 timers lesing, og han kan memorere en kortstokk på 43 sekunder. Ikke verst, ikke verst. Oppdatering: Har anskaffet boka, og så vidt begynt å lese. Lærte meg i dag å memorere navnene på alle statene i USA, i alfabetisk rekkefølge, på ca. en time. Dette hadde vært umulig ved vanlig pugging, så for de som tviler; ja, tipsene i "Memo-håndboka" virker. Utrolig hvor effektiv og kraftig denne teknikken er, gleder meg til å lese videre. Endret 5. juni 2007 av andir Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 21. juni 2007 Del Skrevet 21. juni 2007 Boka funker ja! Er du smart så finner du sikkert en fin måte å utnytte den til skolegang på også! Jeg memorerte 50 ord uten NOEN mening, eller sammenheng også på under 1 time. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Men når du memorer slik, kor lenge hugsar du ting? Eller varer det berre eit par dagar?.. Skal bestille i morgen tenker eg.. Bør eg gå for "Memo-håndboka: Den enkleste veien til bedre hukommelse" eller den andre? Lenke til kommentar
Beethoven Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Det som er så genialt her! Det varer! Jeg enda... etter over et år! Memorer mye av ordene! Så klart, husker jeg ikke alt nå. Men mye! Gled deg! Det klistrer seg, jeg har opplevd flere ganger på skolen hvor vi har jobbe med ting for lenge siden, hvor jeg har fått huska ting med teknikker fra memo, og jeg huska mye! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Høres jo nesten for utrolig ut, men ble fristet til å bestille, kan komme godt med. Lenke til kommentar
andir Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Men når du memorer slik, kor lenge hugsar du ting? Husker nesten alle statene like klart nå som første gang jeg memorerte dem (glemte to av statene når jeg gikk gjennom reiseruta nå), uten å ha repetert det i mellomtiden. Tatt i betraktning min elendige hukommelse, så er det en kjempeprestasjon. Desto bedre assosiasjoner og ruter du finner opp, desto bedre vil det feste seg i hukommelsen. Oddbjørn (forfatteren) sier at du kan huske det i uker, måneder og til og med år. Poenget med disse husketeknikkene, er at informasjonen fester seg i langtidshukommelsen, i stedet for korttidshukommelsen. Bør eg gå for "Memo-håndboka: Den enkleste veien til bedre hukommelse" eller den andre? Memo-håndboka er best, i følge forfatteren. Hvis du liker den, så kan du kjøpe Memo i etterkant. Endret 22. juni 2007 av andir Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Som topic sier kan man trene opp klisterhjerne? 8695875[/snapback] Sniff lim. Lenke til kommentar
mmm320 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg husker ting ved å knytte det opp til andre ting. Eks. Da vi hadde geografiprøve på barneskolen, så hadde jeg vanskelig for å huske på en by i Buskerud fylke. Jeg valgte byen Hønefoss. Jeg knyttet Høne og Busk sammen, slik at jeg tenkte på en høne som lusket i buskene. Dermed husker jeg at Hønefoss ligger i Buskerud fylke fortsatt den dag i dag. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 hm.. dette høres virkelig spennede ut. burde kansje skaffe meg den til høsten Lenke til kommentar
mmm320 Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Den boka kan komme godt med til neste semester's eksamener ;D Lenke til kommentar
andir Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 (endret) Jeg husker ting ved å knytte det opp til andre ting. Dette er en del av teknikken, assosiasjon. Memo-håndboka forteller videre om hvordan du kan huske flere assosiasjoner effektivt ved å sette dem på forskjellige punkt på en reiserute. Jeg legger ved en link til en smakebit fra boka, som dere kan lese selv. Har ikke fått lest noe videre på ca. en måned, men i morgen skal jeg lære meg morsealfabetet (som vil ta ca. et kvarter, i følge boka). - Smakebit fra "Memo-håndboka" Endret 22. juni 2007 av andir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå