Gå til innhold

Opplastning av bilder til nettside

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ute etter et program som hører til en nettside, eller som kan gjøres så den hører til en nettside, som jeg enkelt kan laste opp bilder med.

Altså:

Jeg tar daglig bilder av skjermbildet på skjermen. Da må jeg trykke på print screen, åpne paint, velge JPG, lagre. Så må jeg navigere meg frem til Imagevenue. Logge inn, velge mappe som jeg skal laste opp til. Så må jeg lete etter bildene på harddisk, velge at det er safe for work, velge at jeg kanskje skal resize bildene, så får jeg koder som jeg kan bruke på nettsider, msn, eller forum.

Det er forsåvidt greit nok, men det er jo en hel kilometer å flytte musa, samt en sykemelding på musearm.

Det jeg er ute etter, er et program der jeg kan angi ett nettsted jeg kan laste opp til, eller som har en egen server (koster da penger). Som kan gjøre slik at jeg kan bare høyreklikke på bildet, og velge "last opp til... " eller noe sånn. Eller som jeg kan velge "Åpne i [prog]" (der prog er det programmet jeg leter etter). Og deretter kan laste opp bildene.

Så når jeg har gjort dette vil jeg få linkene jeg trenger for å poste f.eks miniatyrbilder på forum som linker til fullversjonen.

FINNES DETTE?

Jeg er uansett villig til å betale hundrevis av kroner for dette programmet!

Bonus er om jeg kan velge å resize bildet jeg laster opp, men beholder kilden i orginal størrelse. Og også det er en enkel bildebehandling, som f.eks beskjæring av bildet. Gjerne også kunne laste opp flere bilder samtidig.

Vet det er mye å forlange, men her ligger en forretningsidee.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Imageshack har eit slikt verktøy, men kor bra det er veit eg ikkje. QuickShot heiter det, les meir og last ned her: http://reg.imageshack.us/content.php?page=features

(Redigert: Det var ikkje akkurat det du spurde om, men det er ein alternativ framgangsmåte.)

Andre alternativ veit eg ikkje om, men om det fungerer dårleg kan eg om ikkje anna gjere lagringa av skjermskotet enklare. Det finst mange små program som gjer at du kan få skjermskot lagra direkte som ei fil i ei mappe. Eg har linka til fleire her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=709062&hl=

Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Tusen takk. Har lagt inn det programmet nå, og skal teste det ut om litt. Ser også at man kan laste opp flere bilder i en .zip eller bruke ftp for å laste opp flere bilder på imageshack, håper det går raskere enn det gjør å laste opp på forsiden.

Det å laste opp flere bilder samtidig koster også penger, eller credits, som man må kjøpe (f.eks 500 for $5). Det kan jeg leve med, er jo bare når jeg laster opp flere om gangen jeg bruker av creditsene, screenshots går som regel opp en og en, og da bruker jeg ikke av de.

Ser greit ut, men det kunne gjerne vært 10+ ganger raskere... Men fant noen bilder på imageshack for lenge siden da, har jo regget meg der før!

testet med quicshot:

hm... jeg skrev setningen over mens programmet ventet på linken til bildet. Det tok sin tid. Det gikk raskt å overføre bildet til serveren, men tok laaang tid å få link tilbake.

Men nå er den her:

05252007002630ln8.th.jpg

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg tror Flickr tilbyr noe av det du er ute etter. Du kan, etter at du har opprettet en konto hos dem, velge å laste ned et program som heter Flickr Uploadr. Når du starter programmet for første gang må du logge inn, men du kan legge inn en standardkonto. Da slipper du å logge inn med passord og brukernavn i programmet i senere anledninger når du skal laste opp flere bilder, og bildene vil legges rett opp på din Flickr konto.

Programmet i seg selv er veldig lett og brukervennlig. Du bare drar de bildene du ønsker over til hovedvinduet i programmet eller trykker "Legg til" og velger de i et nytt vindu. Du har også muligheten til å høyreklikke på et bilde og velge "Send to Flickr". Om du ønsker å ha denne funksjonen tilgjengelig eller ikke, det velger du under installasjonen.

Et meget enkelt, men godt program som gjør det er ment til! Legger ved to bilder som viser Flickr Uploadr sitt brukergrensesnitt, samt høyreklikkfunksjonen med "Send to Flickr" valget.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

513265194_5b0233cfdc.jpg

513265220_2d458556eb.jpg

Ha en god dag! :)

Endret av Eagle_Flight
Lenke til kommentar

Fy feite! Du har reddet dagen i dag.

(Resten av dagen skal jeg lese kjemi, irritere meg over at drag and drop er disablet i MSN, og at winamp ikke lenger vil spille FLAC og alt det andre rare som har skjedd her, samt irritere meg over at det regner i dag som vi skulle grille. Tror jeg går å legger meg igjen...)

Hm... flickr var ok det, men jeg vegrer meg for å åpne enda en mail-konto, selv om den bare blir brukt der.

Når jeg tenker meg om, så vil jeg faktisk ha alle bildene på serveren jeg har tilgang til.

Altså vil jeg ha et program som kan laste opp til et webområde (eller en kopiere til en disk, ettersom jeg kan mappe området mitt til en disk).

ELLER, at jeg lager en enkel html side der jeg kan "drag and drop" filer i en liste og så uploader de til mitt område.

I begge tilfeller må jeg få diverse linker, til thumbnails og slikt...

hm...

Et script som jeg kan implentere på min egen side må vel være mulig å få tak i?

edit: og det er det... http://student.hive.no/jwiers/upload/index.html

Litt dårlig interface da, fant et med bedre, men det støttet ikke secure ftp.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Det er mange alternativer tilgjengelig helt gratis på internett. Har du tenkt å bruke en server med MySQL, kan du hoppe over det jeg sa om "Gallery" her, og gå rett til "Coppermine Gallery". Når det gjelder ditt krav om et program som tar screenshots og så laster de opp via secure FTP, tror jeg du vil måtte lete en stund. Jeg har sett på minst 20-30 nå, og ingen av de hadde både secure FTP og screen capture. Kan bare håpe at Coppermine Gallery har secure. Det virker som du da bør lete etter et program som hovedsaklig er en FTP klient eller server, og som har screen capture som en bi-funksjon.

Gallery (freeware)

Jeg har brukt et par timer på å prøve ut "Gallery", samt et screenshot program som laster bildene du tar rett opp til server via FTP. For anledningen brukte jeg Start.no serveren, og innstallerte Gallery v1 på den (link til Gallery her). Mitt førsteinntrykk var at Gallery har veldig mange muligheter. Det kommer med Java verktøy for enkel bildredigering, kommuniserer med moderator og brukere via e-mail og er i det hele tatt ganske fleksibelt. Gallery krever ikke MySQL, så det fungerte stort sett helt fint på Start.no's server.

Du også laste ned en front-end til Gallery, som heter "Gallery Remote". Det er et Java program som lar deg enklere laste opp bilder til galleriet fra din PC. Det er også klargjort for integrering via Nuke, og i det hele tatt er mulighetene mange.

Coppermine Gallery (freeware)

Et annet galleriscript, som krever MySQL, men som også virker mer elegant enn Galleri, er Coppermine Gallery, som kan importere bilder du laster opp via FTP. Coppermine Gallery er også gratis. Det lager også thumbnails, lar brukere sende e-postkort (dette gjør også Gallery), + m.m.

Ett alternativ for screenshots med opplasting via FTP, er SnapTake. Det er enkelt å konfigurere og bruke, men støtter altså ikke secure FTP.

Det er veldig mange galleriscripts å velge mellom, men Gallery og Coppermine er et par av de jeg har hørt en del bra om før ihvertfall, så jeg ville sagt at du kan bli veldig fornøyd med Coppermine Gallery + Snap Take for å ta screenshots og laste de opp til galleriet.

Et annet alternativ er Web Gallery Wizard Pro. Som navnet tilsier, er det ikke freeware. Det koster innpå $40, men det står ingenting om hvorvidt FTP delen er sikker overføring, så det må du i såfall nesten spørre de om. Det virker pent generelt, men er det ikke secure FTP ser jeg liten grunn til å velge det fremfor f.eks. Coppermine.

Bildene er fra Gallery v1 - jeg har ikke tilgang til server med MySQL for tiden, ellers ville jeg ha prøvd Coppermine og.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne testet coppermine, men nå skal jo dette inn på skolens server, så jeg tror neppe jeg får brukernavn og passord til mySQL.

Så den ideen forkastes.

MEEEEN, jeg som er så flink, klarte å lure meg til å endre rettighetene på mappene, så nå har jeg fått opp en slags image-dump site:

http://student.hive.no/jwiers/bildr/

Og den funker og gir meg thumb, og diverse linker til bildet. Eneste jeg mangler nå er et mulighet til å vise bilder som er lastet opp før, og hente ut linker til de også.

Det med screenshot løser seg veldig fint nå, da kan jeg bare ta screenshot, lagre på skrivebordet og laste opp til min egen side. Dermed forblir det privat og jeg har full kontroll.

Edit: jeg ble jo helt hektet på dette, så nå har jeg satt opp et script der man kan laste opp bilder og få thumb og linker ut, og et script der man kan laste opp filer. Eneste problemet nå er å finne ut av hvordan man skal få det slik at man kan browse de filene som er opplastet, og også laste de ned.

http://student.hive.no/jwiers

edit:

da har jeg fikset det slik at man kan se hvilkene filer som ligger opplastet. Altså filene som er lastet opp fra Filr siden.

Vet enda ikke hvordan jeg skal få sett bildene som er lastet opp før.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...