karamasov Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Artikkel i Sarpsborg Arbeiderblad: Kopiert fra nettavisen: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For kort tid siden blinket varsellampene ved veivesenets interne kontrollrutiner. Det foranlediget en politianmeldelse som ble innlevert tirsdag i forrige uke. Og i går morges slo politiet til, og foretok ransaking på flere steder. Blant dem i mannens bolig i Sarpsborg. - Vi pågrep ham og beslagla ting på ulike steder. Han er nå siktet for grov økonomisk utroskap, opplyser politiadvokat Jon Aga. Siktede har ingen lederstilling i Statens vegvesen, men skal altså ha vært en betrodd medarbeider. Han skal ha gjort innkjøp for veivesenet. Noen av innkjøpene, skal ifølge siktelsen, ha vært gjort til privat forbruk. Politiet ville i går ikke gå ut med noe beløp for varene. Men etter det Sarpsborg Arbeiderblad kjenner til skal det dreie seg om betydelige summer. - Vi anser saken som alvorlig og har derfor politianmeldt forholdet, sier Lars Hauer, distriktssjef i Statens vegvesen. Hauer ønsker ikke å komme inn på hvor lenge de påståtte straffbare forholdene har pågått, men kan fortelle at mannen nå er suspendert fra sin stilling. - Den aktuelle medarbeideren har hatt ansvar for enkelte prosjekter, men har altså ingen lederfunksjon i Statens vegvesen, understreker han. Ytterligere pågripelse Ytterligere en mann bosatt i Sarpsborg ble pågrepet av politiets økoteam i går. Han er i 40-årene og skal ha vært en bekjent av den ansatte i veivesenet. Sistnevnte er siktet for momsunndragelser og er ikke ansatt i Statens vegvesen. Den veivesen-ansatte, skal etter det Sarpsborg Arbeiderblad kjenner til, ha drevet et firma i tillegg jobben sin. Dette firmaet skal også den andre siktede ha hatt tilknytning til. Men om virksomheten i firmaet har noen relevans til postene i siktelsen, var i går ikke kjent. Avhør Begge de siktede ble i går ettermiddag og kveld avhørt av politiet. Natten har de tilbrakt i arresten ved politistasjonen i Fredrikstad. - Vi har foreløpig ikke tatt stilling til en eventuell begjæring om varetektsfengsling. Dersom det blir aktuelt vil det i så fall ikke skje før torsdag, sier politiadvokat Aga. Flere tjenestemenn deltok i gårsdagens omfattende politiaksjon, som fant sted på flere adresser i Sarpsborg. - Vi ønsker foreløpig ikke si noe om hva vi har sikret. Etterforskningen av denne saken er i innledningsfasen, avslutter Jon Aga. Dette er en lokalsak jeg har fulgt nerme med på. Jeg er ikke fra Sarpsborg selv, men den har fanget min oppmerksomhet fordi jeg driver med en skoleoppgave som berører temaet. For deg som ikke gadd å lese artikkelen, handler den om at to menn, en i slutten av førtiårene, og en i slutten av trettiårene, ble revet ut av husene sine av politiets økonomiske avdeling i slutten av November, 2006. Den ene mannen hadde nemlig fakturert sin arbeidsgiver, Statens Vegvesen, for 3-4 millioner kroner. Pengene hadde han brukt på instrumenter til et firma han drev på hobby-basis. Mannen i slutten av førtiårene hadde sammen med "svindleren" startet opp firmaet, og forklarte til politet at han ikke ante noe om hvordan firmaet hadde fått kjøpt opp slike dyre instrumenter med den relativt lille kapitalen de hadde. For omkring en måned siden ble det klart at mannen i slutten av førtiårene, fortsatt skal bli undersøkt, på tross av at han ble frikjent fra å være medvirkende i svindelen. (Mannen i slutten av trettiårene forklarte nemlig at kameraten ikke hadde noe med innkjøpene å gjøre, og han ble heller aldri fortalt om hvordan han betalte for varene.) Politiet mener nemlig at han var indirekte medvirkende, fordi han aldri enset hva som var på ferde. Er det opp til rettsystemet å avgjøre hva mannen i slutten av trettiårene, som tydelig ble ført bak lyset av sin kamerat, burde oppfatte eller forstå? (Min oppsummering er tatt fra artikler i den samme avisen fra November 2006 til nå.) Mannen i slutten av tredveårene ble forøvring funnet skyldig, og jeg tipper det blir 1-2 år i fengsel for forbrytelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå