cyclo Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Ja, kjernen er at rettssikkerheten går ned i sluket. 8725288[/snapback] Denne "holdningen" føre bare til en "USA style rettsystem." Alt blir til rettsak og alt til retten... 8728834[/snapback] "What cyclo said." Det du viser til i USA er tåpelige rettssaker av typen der en kvinne søler kaffe på seg selv og saksøker McDonalds for forbrenningsskadene hun påfører seg selv. 8732957[/snapback] Det er jo poenget mitt. AT vi ikke må dra til retten p.g.a en nødsituasjon. Hvis politiet er så inkompentet til å skildre, så ender bare alt opp i et USA type rettsystem. Heldigvis har vi et filterorgan for tulle-rettsak, men jeg mener at norskrettsvesen bør gå et skritt videre: Å la nødrettsaker blir behandlet av politiet. 8733093[/snapback] Det har ingenting med kompetanse å gjøre. Det har med rettssikkerhet å gjøre. Det er kritisk for et rettsstat at etterforskende og dømmende organ er to ulike organ. Det finnes nok land i verden hvor dette ikke er tilfelle, og i de fleste tilfellene er det ikke noe bra sted å bo. Å la nødrettsaker bli behandlet av politiet vil bl. a. åpne for korrupsjon og "justismord" som det så fint heter på norsk. Det er jo poenget mitt. AT vi ikke må dra til retten p.g.a en nødsituasjon. Hvis politiet er så inkompentet til å skildre, så ender bare alt opp i et USA type rettsystem. Som jeg tidligere nevnte uten å få svar er det _stor_ forskjell på å måtte i retten pga. noe som kan være et lovbrudd (altså en nødrettssitusajon) i mot å måtte i en "tullerett" pga kaffen på mcdonalds. Et lovbrudd er et lovbrudd uansett, og det må behandles som nettopp det. Liker man ikke det faktumet så finnes det nok av land man kan flytte til, men jeg tror neppe man får det bedre der enn i Norge. Man kan også spørre seg hvorfor i all verden en nødrettssituasjon skal være så annerledes enn noe annet. Hvorfor er den så spesiell at politiet skal behandle den, i stedet for retten? Hva er forskjellen på en nødrettssituasjon og et tyveri? Hva er forskjellen på en nødrettssituasjon og brudd på våpenloven. Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hva er forskjellen på en nødrettssituasjon og et tyveri? Hva er forskjellen på en nødrettssituasjon og brudd på våpenloven. 8733421[/snapback] ER ikke dette politetsjobb til å vudere det da? Om det var en ulykker eller tyveri. Poenget med "rettsystemsikkerhet" er overvudert i sammenheng.. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Oppdatering i promillekjøringssaken: http://www.nordlys.no/nyheter/article2805637.ece @vaio: Hva om vi innførte Judges, politi,dommer og bøddel i ett? Vil de kunne heve seg over loven i nødvergesituasjoner og bare si at saken er grei så bør de vel også kunne gjøre det andre veien. Istedenfor forenklet forelegg så kunne du få en lapp der det sto at du skulle melde deg til nærmeste fengsel for avtjening av straff. Endret 1. juli 2007 av unik42 Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Ja. og vi kaller de for Texas Ranges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå