Sgt_Stilongs Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Min liste som fungerer på stort sett alt av maskiner. *PARTISJONERING! (Viktig om man har planer om å ha mange spill/mp3/filmer på pcen. Mye enklere å holde maskinen ren og rask) *Windows Update *Se til at det ikke er noe feil i maskinvarebehandling *Avast Antivirus (gratis, lite ressurskrevende, alltid oppdatert) *AdAware (tar alt som ikke er virus men likevel skadelig for maskinen) *MSN (om man bruker det) *Opera 9.21 (kan være ressurskrevende om man kjører mange faner samtidig) *Nero (om man har behov for å brenne plater) Noe du bør gjøre nå, er å ta en backup av hele systempartisjonen. Den tar neppe over 4GB om du har partisjonert "riktig". (min systempartisjon er ca 10GB, men bruker halvparten). Da tar det bare fem minutter å gjenopprette systemdisken om noe galt skulle skje. Ellers anbefaler jeg å kjøre diskdefragmentering og msconfig regelmessig. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Stort sett det eneste jeg gjør ved reformattering/nytt OS er å installere programmene etterhvert som jeg skal bruke dem. På denne måten får du ingen spøkelsesprogrammer som bare ligger og tar plass. Det viktigste av alt er å få nettverket/internett til å fungere! 8697368[/snapback] yup Installer drivere først. Og det du veit du kommer til å bruke ofte, skriver du mye installer openoffice, eller MS Office. Installer de spillene du spiller om dagen, eller de du vil teste og spille. Etterhvert vil du kanksje finne på noe annet du vil bruke pc-en til, da installerer du det da. Etter en måned ca, så har du det meste du trenger installert Lenke til kommentar
Sceolan Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Det første en gjør etter å ha installert alt av drivere, er å overklokke så langt det går og tortur teste maskinen for å teste stabilitet Vel, det er i alle fall det jeg selv gjør med ny pc til meg selv, men kanskje ikke noe å anbefale for alle Joda, Avast kan jeg også anbefale som antivirus. Bruker det selv på mine maskiner og er svært fornøyd. Men ellers har du vel fått mange gode forslag her... Oppdater windows, legg inn Java, ( www.java.com ), flash player ( www.macromedia.com ), og ta gjerne image / ghost av disken etter du har lagt inn alt. Sparer mye tid i etterkant dersom du trenger en formatering, som det ble nevnt tidligere her. Endret 25. mai 2007 av Sceolan Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Jahaja... www.firefox.com da eller? EDIT: Svært så aktive folk var i denne tråden da 8694423[/snapback] Du vil vel ha en norsk versjon: http://www.firefox.no/ E-post leseren er også fin. Og hva med et program som Webroot Spy Sweeper? Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Det aller første du bør gjøre er å FJERNE Norman AV (; Så installerer du Avast! Antivirus (gratis mot registrering, MYE bedre enn Norman)... Deretter installerer du følgende (gjør i alle fall jeg): Drivere Firefox (NB! Dersom Firefox får flere integrerte tilleggsfunksjoner får vi finne en ny, vi vil ha en bar nettleser vi kan installere TILLEGG til!) MSN Ad-Aware Microsoft Visual Studio VLC LogMeIn.com (Nyttig om du er av sorten som trenger hjelp, selv klarer jeg å bruke google.com) Java, FlashPlayer osv. Nero Spill osv? Adobe Acrobat FireBug til Firefox AdBlock Plus til Firefox Alle andre ting du trenger, en god tekst editor som Notepad++ eller lignende (HEX-Editor osv.) Etter en liten stund har du alt du trenger igjen (; Anbefaler også å lage et bilde av disken, på den måten unngår du mye frustrasjon senere. Partisjonering, registerbackup og diskdefragmentering er også å anbefale! Til vargaz: IE duger IKKE! Dessverre ser det ut til at Firefox går mot samme skjebne som Office og lignende, alt for mange innebygde tilleggsfunksjoner. LogMeIn.com er nyttig selv om du klarer å benytte deg av Google, riv ned så fort du kan! Du finner selv ut hva du trenger, ta tiden i nytte. Endret 25. mai 2007 av phfjeld Lenke til kommentar
binko Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Ja... partisjonering, registerbackup og diskdefragmentering vet jeg ikke hva ER engang... Er det viktig? I tilfelle må det vel gå an å lese seg fram til det? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Her har jeg listet et par programmer som er gode alternativer i forskjellige kategorier: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=7591151 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Ja, da har jeg også fått ny maskin. Men jeg lurer litt på - hva nå? Folk har foreslått en del fine programmer, så hør på gode råd. Imidlertid kan ikke jeg se at noen har foreslått testing av hardware: * memtest (la den kjøre over natten). * harddisktest. Hvis du har egne windows DVD/CD, kan du gjøre en destruktiv test. Hvis ikke, gjør en S.M.A.R.T "long" test. Lenke til kommentar
binko Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Ja... Det dere skriver sier meg ingenting, så jeg velger å overhøre det Men ang. drivere.... øøø hvordan vet jeg at de er up-to-date? EDIT: Dumme orddelingsfeil. Endret 25. mai 2007 av gizmomats Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 5.Antivirus. (synes forresten Avast Free edition funker veldig bra, STYR UNNA AVG !!) 8694837[/snapback] Jaha? Hvorfor styre unna AVG`? Lenke til kommentar
binko Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Weehoo! Installerte siste drivere, og nå funker hele.. greia fortere og bedre Tenkte bare: "Aaaa er vel sånn Vista er da?" men neida.. Kjekt. Ang. partisjonering/defragmentering fant jeg det under Administrative Verktøy... Er det bare å... trykke på de? Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Slik går eg fram etter ny pc og fersk installasjon av windows xp sp2. 1. Siste DirectX. DX9 er innebygd i sp2, men laster alltid ned og installerer siste versjon. 2. Siste driver for hovedkort/chipsett. Evt. oppgradering av bios. Viss du har onboard lyd så installerer du driver for dette. 3. Driver for skjermkort. 4. Alle andre enheter du kobler til, f.eks mus, printer, digital kamera, usb wlan-adapter osv). 5. Windows Update. 6. Programmer osv. Bruker AVG AntiVirus her, funker som smør! Endret 25. mai 2007 av Ed Hunter Lenke til kommentar
binko Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Siste driver for hovedkort/chipsett. Evt. oppgradering av bios. Viss du har onboard lyd så installerer du driver for dette. Jamen jamen hva er det for no da? EDIT: Kan man ikke bare si det sånn at man kan gå for seg hele Enhetsbehandlingsvinduet og update alle tinga da? Men da hadde det vært kjekt å vite HVA jeg skal update.. Nettverkskort? Prossesorer? Skjermadaptere? (har jeg gjort, så...) Endret 25. mai 2007 av gizmomats Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 5.Antivirus. (synes forresten Avast Free edition funker veldig bra, STYR UNNA AVG !!) 8694837[/snapback] Jaha? Hvorfor styre unna AVG`? 8699759[/snapback] Begrunnelsen fra meg for å skifte over til Avast Free er at det gjør som de beste antivirusprogrammene, ser etter oppdateringer med noen timers mellomrom og samtidig er lite ressurskrevende.(AVG er også lite ressurskrevende) Jeg har tidligere vært en stor tilhenger av AVG Free, men etter å ha brukt Avast i Vista sin Beta-periode(pga at det var det eneste gratis antivirus-programmet som støttet 64-bit) har jeg skiftet over til det i min XP-innstallasjon også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå