Me sjøl Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Noen må vel ta en overordnet avgjørelse (domstol el.), ellers kan det vel skli litt ut. 8706215[/snapback] Hvorfor skal det skli ut? Hvem er du til å si hva folk skal gjøre med livet sitt, når de ikke skader andre? Hvem er du til å kreve at folk som ikke vil leve, f.eks. ved terminal sykdom og store smerter, skal leve? 8708969[/snapback] Beklager OT (kan slette denne om trådstarter vil), men jeg syntes jeg burde svare igjen. Jeg påberoper meg ingen rett til å bestemme over andres liv (og skjønner ikke hvor du fikk det fra?), men det du beskriver er retten til å ta sitt eget liv og ofattes ikke av denne undersøkelsen. Det trådstarter spør om er retten til å drepe andre (med deres tillatelse). Jeg tror mange drapsmenn ville byttet forklaring fra "husker ingenting" til "han ville det selv" dersom det var opptil hvem som helst å ta slike avgjørelser. 8716990[/snapback] Spørsmålet dreier seg om mennesket selv skal ha råderett over hva folk gjør med dem, og dette inkluderer retten til å la andre ta deres liv. Kunne skrevet mer, men det gidder jeg ikke, da moderator allerede har advart om det. Trådstarter har laget en spørreundersøkelse og ber om svar på konkrete spørsmål. Om dere vil diskutere begrunnelsene eller temaet generelt kan dere kanskje starte en egen tråd om dette emnet, eventuelt vente til trådstarter er ferdig med undersøkelsen. 8710519[/snapback] Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 -Er du for legalisering av aktiv dødshjelp i Norge? Ja. Legalisering av aktiv dødshjelp, og av selvmord, er helt essensielle menneskerettigheter. Det finnes ingen grunn overhodet til at stater skal blande seg inn i hvordan folk velger å dø. -Ville du under noen omstendigheter ha benyttet deg av dette hvis det var lovlig? Nei. Kan ikke forestille meg det, men det kan jo være at jeg tar feil. -Hvis aktiv dødshjelp skulle bli lovlig, burde det vært noen som skulle bestemt hvem som kunne benyttet seg av det? Leger og psykologer må være med å bedømme om pasienten er ved sine fulle fem, og om intensjonen er reell og gjennomtenkt. Det må selvfølgelig være strenge rettningslinjer, mest av alt for å beskytte de som gjennomfører dødshjelpen slik at de ikke skal få den psykiske belastningen av å lure på om de gjorde det rette. Jeg er 27 år. Mann. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) -Er du for legalisering av aktiv dødshjelp i Norge? Ja, folk må få bestemme om de vil dø eller ikke, men det må være noen begrensninger slik at ikke alle som lider av kjærlighetssorg begår selvmord. -Ville du under noen omstendigheter ha benyttet deg av dette hvis det var lovlig? Nei, ikke per i dag. -Hvis aktiv dødshjelp skulle bli lovlig, burde det vært noen som skulle bestemt hvem som kunne benyttet seg av det? Ja, psykologer og leger. Pojka under 25 år Endret 27. mai 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
olaven Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Tusen takk for alle svar! Nå har jeg fått det jeg trenger=) Spesielt takk til deg KRZT for linken til artikkelen! Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Vil bare spørre for å sjekke om jeg har forstått det rett; hvis jeg lå i store smerter og ville dø innen et par timer uansett, er aktiv dødshjelp slik at jeg da får medikamenter som smertefritt tar mitt liv før jeg dør selv? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Hei! Driver med et prosjekt i KRL på skolen nå om etiske dilemma. Vi har derfor fått i oppgave å lage en spørreundersøkelse. Jeg har laget følgende spørsmål: -Er du for legalisering av aktiv dødshjelp i Norge? -Ville du under noen omstendigheter ha benyttet deg av dette hvis det var lovlig? -Hvis aktiv dødshjelp skulle bli lovlig, burde det vært noen som skulle bestemt hvem som kunne benyttet seg av det? (Det er også mulig å svare "vet ikke" hvis du finner spørsmålene vanskelige å besvare) Noen som kunne tenke seg og svare på spørsmålene, samt oppgi om du er under 25 år, mellom 26 og 50, eller eldre og hvilket kjønn du er? På forhånd: Tusen takk! 8693681[/snapback] - Mann under 25 1. Ja. 2. Ja, jeg skal tas av dage når jeg blir gammel og mer til byrde enn glede for meg selv og mine nærmeste, eller hvis jeg skulle bli grønnsak eller lignende. 3. Vet ikke. Kanskje dødshjelp burde vært forbeholdt de som er fysisk ute av stand til å ta sitt eget liv og ønsker å dø. Den gjennomsnittlige selvmorderen er vanligvis i stand til å få ting gjort uten statlig inngripen, og siden hjelpen sikkert ville satt i gang et monumentalt byråkrati, burde h*n nok ikke ha krav på hjelp derfra. Endret 28. mai 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Vil bare spørre for å sjekke om jeg har forstått det rett; hvis jeg lå i store smerter og ville dø innen et par timer uansett, er aktiv dødshjelp slik at jeg da får medikamenter som smertefritt tar mitt liv før jeg dør selv? 8722966[/snapback] Ikke nødvendigvis. Aktiv dødshjelp vil si at det er lov for andre å ta livet om du ber dem om det. Det betyr ikke nødvendigvis at det er vanlig praksis, eller at det er noen plikt. Det vil si, selv om aktiv dødshjelp ble legalisert, så er det ikke sikkert at noen ville gi deg slike medikamenter, men etter en legalisering ville det vært lovlig om noen gjorde det. Edit: hm, kanskje jeg leste innlegget sitert over feil...i alle fall, det der er et eksempel på aktiv dødshjelp. Endret 28. mai 2007 av Me sjøl Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 6. september 2007 Del Skrevet 6. september 2007 -Er du for legalisering av aktiv dødshjelp i Norge? Ja, men psykologisk hjelp måtte blitt tilbudt, og det bør være en viss tid før man kunne benyttet seg av det... -Ville du under noen omstendigheter ha benyttet deg av dette hvis det var lovlig? Ja, right now... -Hvis aktiv dødshjelp skulle bli lovlig, burde det vært noen som skulle bestemt hvem som kunne benyttet seg av det? Psykologer... 17 år gutt... litt OT: Blir jo lignendes den selvmordskiosken i futurama Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå