Gå til innhold

Spørreundersøkelse om Aktiv Dødshjelp

Anbefalte innlegg

Hei!

Driver med et prosjekt i KRL på skolen nå om etiske dilemma. Vi har derfor fått i oppgave å lage en spørreundersøkelse. Jeg har laget følgende spørsmål:

-Er du for legalisering av aktiv dødshjelp i Norge?

-Ville du under noen omstendigheter ha benyttet deg av dette hvis det var lovlig?

-Hvis aktiv dødshjelp skulle bli lovlig, burde det vært noen som skulle bestemt hvem som kunne benyttet seg av det?

(Det er også mulig å svare "vet ikke" hvis du finner spørsmålene vanskelige å besvare)

Noen som kunne tenke seg og svare på spørsmålene, samt oppgi om du er under 25 år, mellom 26 og 50, eller eldre og hvilket kjønn du er?

På forhånd: Tusen takk!

Endret av olaven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er under 25 år, og mener at legalisering av aktiv dødshjelp bør skje i Norge. Jeg skal selv skrive og be mine nærmeste om å gi meg aktiv dødshjelp hvis jeg havner i en ulykke som gjør det fysisk og psykisk umulig for meg å leve et normalt liv lengre. Som hvis jeg bare holdes i live av maskiner. Da vil jeg ikke eksistere lengre, for hva er vitsen? Spare mine nærmeste for sorg? Nei, befri meg da, døden er bedre uansett enn å ligge og ikke kunne tenke eller gjøre noe.

Hvis det blir lovlig, burde staten bestemt at folk som nevnt ovenfor, med så omfattende skader at de holdes i live av en maskin, eller aldri vil våkne opp og kunne tenke igjen, skulle få aktiv dødshjelp.

Lenke til kommentar
Jeg er under 25 år, og mener at legalisering av aktiv dødshjelp bør skje i Norge. Jeg skal selv skrive og be mine nærmeste om å gi meg aktiv dødshjelp hvis jeg havner i en ulykke som gjør det fysisk og psykisk umulig for meg å leve et normalt liv lengre. Som hvis jeg bare holdes i live av maskiner. Da vil jeg ikke eksistere lengre, for hva er vitsen? Spare mine nærmeste for sorg? Nei, befri meg da, døden er bedre uansett enn å ligge og ikke kunne tenke eller gjøre noe.

Hvis det blir lovlig, burde staten bestemt at folk som nevnt ovenfor, med så omfattende skader at de holdes i live av en maskin, eller aldri vil våkne opp og kunne tenke igjen, skulle få aktiv dødshjelp.

8693757[/snapback]

Takk for svar! Hvilket kjønn er du? Trenger det for statistikkens del=)

Lenke til kommentar

Ja.

-Ville du under noen omstendigheter ha benyttet deg av dette hvis det var lovlig?

For enkelhets skyld skal jeg svare ja. Vi kan gå i dybden en annen gang. :)

-Hvis aktiv dødshjelp skulle bli lovlig, burde det vært noen som skulle bestemt hvem som kunne benyttet seg av det?

8693681[/snapback]

Som i et "råd"? Nei. Som i "pasienten selv"? Ja.

Jeg er 25 år og gentleman.

Lenke til kommentar
Kort og gale;

Nei,

Nei,

Nei,

Hankjønn 25+

som kjetil02 er dette for enkelhets skyld, og virkeligheten er mer nyansert enn et ensavelsesord, men tanker rundt dette passer bedre i en annen tåd.

8697006[/snapback]

Takk til deg også! =D

Lenke til kommentar

ja

ja, viser også til det kjetil02 skriver her

ja, det må det jo. f.eks nærmeste familie

mann 23

Endret av SgtRobbie
Lenke til kommentar

ja

ja, viser også til det kjetil02 skriver her

ja, det må det jo. f.eks nærmeste familie

mann 23

8697242[/snapback]

Takk, takk! Mangler svar fra damer 26-50. Noen som kan svare?

Lenke til kommentar
Kort og gale;

Nei,

Nei,

Nei,

Hankjønn 25+

som kjetil02 er dette for enkelhets skyld, og virkeligheten er mer nyansert enn et ensavelsesord, men tanker rundt dette passer bedre i en annen tåd.

8697006[/snapback]

Hvorfor i all verden er du ikke for aktiv dødshjelp? Hvis du ble så hjerneskada at du var som en levende grønnsak som bare kunne ligge der for alltid, ville du ikke heller gått i døden? :whistle:

Jeg er forresten male.

Lenke til kommentar

Hei trådstarter! Dersom du trenger litt mer "kjøtt på beina" til oppgaven, og kanskje ønsker å vise at du "har det lille" ekstra man trenger for å gå til topps - anbefaler jeg deg å lese denne artikkelen. http://www.dagbladet.no/kultur/2003/03/30/365248.html

Den er skrevet av den første legen som foretok aktiv dødshjelp i norge (vi kaller det det for enkelhetsskyld) og han legger her ut om sine tanker rundt dette. En interessant artikkel med mange veloverveide synspunkter du kan trekke inn i oppgaven din. Ellers tror jeg det er ett stort pluss, og viser stor innsikt, bare at du nevner ham.

1: Nei. Ser ikke for meg hvordan det skulle fungere i praksis, og mener det vil ha en negativ konsekvens på folks forståelse av menneskelivet som ukrenkelig.

2: Nei, jeg vil aldri be noen av mine nærmeste om å ta livet av meg. Men på den andre side er jeg til en viss grad tilbøyelig til at det skal være lov å "trekke ut pluggen" dersom man kan rettferdigjøre det utelukkende ut i fra medisinske perspektiver - uten påvirkning av andre feilkilder.

3: Jeg svarer NEI der, nettopp fordi jeg ikke kan se hvem som skulle styre dette. Andre en pasienten selv da. Og i de tilfeller der pasient er bevisst nok til å kunne ta en avgjørelse mener jeg at aktiv dødshjelp er og blir feil.

Jeg var ikke så enkel som de andre... Men det blir 3x Nei altså...

Mann under 25 her..

Endret av KRZT
Lenke til kommentar
Hei!

Driver med et prosjekt i KRL på skolen nå om etiske dilemma. Vi har derfor fått i oppgave å lage en spørreundersøkelse. Jeg har laget følgende spørsmål:

Ja.

Ja.

Det må være opp til pasienten selv-

Noen som kunne tenke seg og svare på spørsmålene, samt oppgi om du er under 25 år, mellom 26 og 50, eller eldre og hvilket kjønn du er?

Hankjønn, under 25.

Lenke til kommentar

Nei

Nei, ikke som jeg kan forestille meg.

Noen må vel ta en overordnet avgjørelse (domstol el.), ellers kan det vel skli litt ut.

edit: Mann 26+

Endret av LightSabre
Lenke til kommentar

Mann over 25

Ja

Ja

Et visst antall leger må f.eks. være overbevist om at aktiv dødshjelp er det humane for pasienten, basert på bl.a.:

- om pasienten har store uhelbredelige smerter

- hvorvidt pasienten kommer til å kunne komme til bevissthet igjen (eller forbli "grønnsak")

- andre grunner som gjør at livet til pasienten ikke er "verdt" å leve

- hvis pasienten er ved bevissthet, må også pasienten være enig

- osv. osv.

Det må altså være et ganske omfattende regelverk som skaper minst mulig tvil om hva som er det humane.

Lenke til kommentar
Noen må vel ta en overordnet avgjørelse (domstol el.), ellers kan det vel skli litt ut.

8706215[/snapback]

Hvorfor skal det skli ut? Hvem er du til å si hva folk skal gjøre med livet sitt, når de ikke skader andre? Hvem er du til å kreve at folk som ikke vil leve, f.eks. ved terminal sykdom og store smerter, skal leve?

Lenke til kommentar

Trådstarter har laget en spørreundersøkelse og ber om svar på konkrete spørsmål. Om dere vil diskutere begrunnelsene eller temaet generelt kan dere kanskje starte en egen tråd om dette emnet, eventuelt vente til trådstarter er ferdig med undersøkelsen.

Dersom trådstarter ønsker kan han få en poll på denne. Desverre tillater den nåværende versjonen av forumet bare en poll pr. tråd, så du må i tilfelle velge spørsmål. Antagelig hovedspørsmålet, altså for eller imot akitv dødshjelp med svaralternativer for de ulike kjønn og aldersgrupper.

Rapporter tråden eller send meg en PM hvis du ønsker en slik poll.

Geir :)

Lenke til kommentar

8693757[/snapback]

Det du snakker om, er passiv dødshjelp. Det er fullt lovlig og praktiseres i Norge i dag.

Passiv dødshjelp: For eksempel når noen holdes i live ved hjelp av respirator. Kroppen kan ikke leve kun ved egen hjelp. Passiv dødshjelp er her eksempelvis å trekke ut kontakten til respiratoren. Lovlig i Norge.

Aktiv dødshjelp: Kroppen fungerer ved egen hjelp, men det blir gitt medikamenter for å fremskynde/iverksette døden. Ikke lovlig i Norge.

-------------

For å komme til saken:

1. Nei

2. Nei

3. Ja

-------------

I statistikken er det vel ikke plass til begrunnelser, så jeg får droppe dem, selvom jeg har lyst til å skrive et langt foredrag :)

Lenke til kommentar

8706215[/snapback]

Hvorfor skal det skli ut? Hvem er du til å si hva folk skal gjøre med livet sitt, når de ikke skader andre? Hvem er du til å kreve at folk som ikke vil leve, f.eks. ved terminal sykdom og store smerter, skal leve?

8708969[/snapback]

Beklager OT (kan slette denne om trådstarter vil), men jeg syntes jeg burde svare igjen.

Jeg påberoper meg ingen rett til å bestemme over andres liv (og skjønner ikke hvor du fikk det fra?), men det du beskriver er retten til å ta sitt eget liv og ofattes ikke av denne undersøkelsen. Det trådstarter spør om er retten til å drepe andre (med deres tillatelse).

Jeg tror mange drapsmenn ville byttet forklaring fra "husker ingenting" til "han ville det selv" dersom det var opptil hvem som helst å ta slike avgjørelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...