hoff87 Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Tenkte å ta en skikkelig vårshinings på bilen snart, og lurte i den forbindelse på om det er noen anbefalinger til valg av poleringsmiddel? Erfaringer eller tips? Gjerne en link eller to Planen var å "investere" i et skikkelig middel med god effekt Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Tok bilen min i går! 1: Avfetting av nedre halvdel av karosseriet 2: Vente 5 minutter 3: Skumlegge med høytrykksspyler (HT) 4: Vente litt 5: Spyle bort alt løst med HT 6: Ny manuell avfetting med polergarn, masse asfaltprikker og annet gjenstridig under dørlisten 7: Full vask med såpe og svamp 8: Renspyling med HT 9: Renspyling i hjulbuer, spesielt grundig bak 10: Tørk med pusseskinn 11: Påføre lakkrens 12: Fjerne lakkrens 13: Vask med svamp og såpe for å fjerne rester av lakkrens 14: Tørk med pusseskinn 15: Påføre polish 16: Vente til den tørker 17: Fjerne polish 18: Vask med HT for å fjerne rester av polish fra lister etc 19: Tørk med pusseskinn 20: ... nå begynner det å regne! Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hørte at biltema sin bilpolering fikk veldig bra kritikk i bl.a tv2 hjelper deg den er vel ikke så altfor dyr heller Lenke til kommentar
sgt.pepper Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Har gode erfaringer med Autoglym Super Resin Polish. Den er lett å jobbe med og gir meget blank og fin overflate. Prøvde nylig flytende TurtleWax nanotec, men er ikke helt fornøyd med den. Støvet velidg mye når den skulle poleres av, og det blir mye vannrenne merker på bilen når det regner. Kan ikke sammenlignes med Autoglym. Hilsen Rune Autoglym.bmp Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Må si meg enig med sgt.pepper er veldig fornøyd med Autoglym Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Har gode erfaringer med Autoglym Super Resin Polish. Den er lett å jobbe med og gir meget blank og fin overflate. Prøvde nylig flytende TurtleWax nanotec, men er ikke helt fornøyd med den. Støvet velidg mye når den skulle poleres av, og det blir mye vannrenne merker på bilen når det regner. Kan ikke sammenlignes med Autoglym. Hilsen Rune 8697422[/snapback] Har også samme effaring med TurtleWax, støvet volsomt. Fikk aldri av støvet noe som endte opp med at jeg måtte vaske bilen en gang til. Bruker nå kun Autoglym. Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Deler også den Turtle-erfaringen. Brukte etter dette Autoglym som jeg var ganske fornøyd med, men jeg syns den mistet effekten etter litt for kort tid. Fikk derfor prøve noe som het Meguiar's i år. Foreløpig er jeg i alle fall kjempefornøyd! Veldig god å jobbe med og gir et flott resultat. Men jeg passer på å vaske bilen med shampoo (tror den heter NXT carwash) fra samme produsent, slik at den holder seg lengst mulig. Foreløpig syns jeg den er bedre enn Autoglym i alle fall. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) Lagde en tråd om vårshining for et par uker sia, sjekk den..? Jeg tenkte å rubbe lakken på bilen neste uke, noe å anbefale her? Har biltema lakkrens og Turtle Colour Cleaner hjemme. Har også en Hitachi-poleringsmaskin som jeg bruker. Når jeg har polert min bil har jeg først vaska bilen min Zalo, deretter med avfettning og til slutt har jeg brukt terpentine (white spirit) på en poleringsfille for å få av de værste asfaltflekkene rundt hjulbuene - dette er for å få bilen 100% fri for dritt over ALT, resultatet blir meget bra. Jeg har så pollert bilen med autoglym og poleringsmaskin og så voksa bilen med Metallic Wax fra biltema (meget fornøyd, flytende voks) http://www.biltema.no/products/product.asp...8&iItemId=83064 Felgene Jeg anbefaler dere som har alufelger og pollere disse. -Vask felgen med avfettning, få vekk alt bremse-/asfaltstøv -Rubb felgen med en form for lakkrens -Voks felgen etterpå. Felgene får nå en meget fin glans og bremsestøv/asfaltlort setter seg ikke i det heletatt, bare å spyle av neste gang du vasker. Fra nå av skal du IKKE bruke felgsyre, da fjerner du all voksen. Polleringa gjør at skitt og lort ikke setter seg inn felgen. Dette tar IKKE lang tid og du får pene felger som er lette å holde reine Endret 25. mai 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 Mange gode tips her, folkens! Skulle nesten hatt en av disse vaske/poleringstrådene som sticky på forumet! Håper det blir finvær i helga, da skal det skinne rød bil langt nedi bakken! Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) jepp, jeg skal på franskbiltreff fredag 1 juni, så jeg må få tatt å avfetta og rubba bilen skikkelig til helgen Her er forøvrig en link til at det snasne de har på biltema http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=650 Der finner du igrunn alt du trenger for kosmetisk bilpleie. Motorvask / fornying Noen som har noe å komme med her? Jeg tenkte jeg skulle fikse litt på motorrommet og få det til å se slik ut: Som forøvrig er en i Activa-klubbens bil. Han har vaska motoren med syre (felgrens), lakkert en god del deler i motoren i bilens orginalfarge, samt lakkert en del detaljer med klarlakk. Gummiting har fått "vinyl shine". Det ble sinnsykt bra og jeg kommer til å gjøre det samme! Lurt å være forsiktig med trykkspyler i motorrommet, det skal være tett, men råtne pakninger og høyttrykksvann er ikke så vanlig. Jeg kommer til å vaske motoren med svamp og spyle av forsiktig med høyttrykk. For så å lakkere og ta på vinylrefresher. Endret 25. mai 2007 av pc^2004 Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 25. mai 2007 Del Skrevet 25. mai 2007 (endret) http://www.autogeek.net/ Går helt fint å bestille derfra, og de har Meguiar's til en billig peng, og andre fine ting. Endret 25. mai 2007 av jalejale Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Nå skal jeg ut å rubbe bilen, kommer til å bruke Turtles Colour Cleaner Skal altså vaske bilen med Zalo og varmt vann først (dette er avfteende).. Kommer så til å gå over med Terpentine under dørene / ved kanalene for å dra vekk alle dekk-/asfaltflekker. Skal ta litt bilder å kommed med tilbakemelding. Har ikke rubba bilen før! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Det bete jeg har brukt for å fjerne alt av urenheter som har satt seg i lakken på bil er noe som Meguiar's har, kalt Overspray Clay.. Genialt for å få bort alt fra kvae til asfaltstøv og lakkstøv uten en eneste ripe. Bruker forøvrig bare Meguiar's på jobben, å er storfornøyd Eksprimentere jo litt med andre ting, men detter stadig tilbake.. Autoglym er bra, men mister fort effekten som andre sier her. Turtle Wax støver for mye i forhold til hva resultatet blir og holder heller ikke lenge. Jeg holder jo som noen kanskje har fått med seg på med en Astra som har mistet gløden, så kan jo fortelle hva jeg har gjort med den 1: Innsåping med høytrykkspyler uten høytrykk 2: Blåse av med høytrykk 3: Svampe hele bilen 4: Spyle av med hageslange 5: Gå over hele bilen med Overspray clay (nevnt tidligere) 6: Lakkrens med maskin (pass på så lakken ikke koker p.g.a. varme) 7: Dra av lakkrens 8: Polering med maskin 9: Dra av polish 10: Voksing med maskin 11: Dra av voks Knallfornøyd med det jeg har fått til med tanke på utgangspunktet (lys blå med til tider hvite flekker. Nå er den mørk blå hele veien Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Når har jeg rubba og voksa bilen min. Tok tid ja Dette gjorde jeg i dag med følgende prosedyre: -Spylte bilen grundig med trykkspyler -Vaska bilen med svamp med varmt vann og zalo -Spylte bilen med trykkspyler -Tørket av med pusseskinn -Tok terpentin på en poleringsfille og gnukket vekk asfaltrester under dørlistene (ble helt 100% ) -Tørket av terpentinet -Rubbet hele bilen med Turtle Color Back (maskin) -Dro av rubbing med saueskinn (maskin) -Tørket vekk støv med fuktig pusseskinn -Vokset bilen med Biltema Brilliant Wax (svamp) -Dro av voks med sausekinn (maskin) kommer med noen bilder nå snart. Lenke til kommentar
boblikof Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg ser at noen av dere bruker maskin når dere polerer. Er det ikke lett å få skader på lakken når man polerer med maskin ? Hvilken maskin bruker dere. Noen anbefalinger i valg av maskin ? Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg ser at noen av dere bruker maskin når dere polerer. Er det ikke lett å få skader på lakken når man polerer med maskin ? Hvilken maskin bruker dere. Noen anbefalinger i valg av maskin ? 8715238[/snapback] Er alltid en liten fare for og brenne lakken. Kjøpte en slik sak fra biltema, Brukte den i 5 minutter før jeg gikk over til garn. Altså ikke noe suksess. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Har en sånn hitachi-maskin som ligner mye på denne her: . Blir ganske bra. Jeg vet ikke hvoran man merker om man brenner lakken jeg, men det ble bra resultet. Jeg la ikke så mye trykk på maskinen og brukte ikke så høy rotasjonshastighet. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Før vask: Etter vask Passasjerdør foran etter avfettning: Bilen etter den ble rubbet og vokset Ble i grunn ganske fornøyd, bilen fungerer som speil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå