Gå til innhold

Kjøp av bærbar PC -Dell?

zerothehero

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe bærbar PC, men er ganske fersk på markedet. Ser at mange skryter av Dell. Har sett litt på Inspirion 8100 og 4100. Er det noen som har noen erfaringer med disse maskinene?

Ellers lurer jeg på hva som er viktig å prioritere når jeg kjøper bærbart. Skjerm, prosessor, ram, osv... Hva kan oppgraderes senere?

Er det forresten noen utsikter for prisreduksjoner i forbindelse med lanseringen av amd-prosessorene? Når vil en slik reduksjon evt. komme?

haugun

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Toshiba bærbar selv og fornøyd med den, men kan også anbefale Dell.

Når det gjelder prioritering av komponenter så er det skjermen som er viktigst. Dette er den komponenten som ikke går an å bytte ut, sats derfor på en 15" skjerm. Ellers så er det greit å velge en rask CPU, de kan gå an å oppgradere, men i noen tilfeller er de loddet fast. Loddet fast er også skjermkortet, men har hørt at noen går an å bytte.

Du bør derfor sjekke med Dell hva som er mulig å oppgradere senere. Minne og harddisk er som regel veldig lett å oppgradere, harddisker større enn 30GB koster fortsatt ganske mye (rundt 5000kr for en 48GB, mens en 30GB for man for under 3000kr).

Ellers så er det greit å ha DVD eller CD/RW. Dell har også kombi enheter med både DVD og CD/RW, jeg har dette på min maskin og kunne ikke vært mer fornøyd. De fleste bærbare kommer ellers med innebygget nettverkskort, modem, infrarød port. Noen har også trådløst nettverkskort og Bluetooth.

Håper dette hjelper, ellers så er det bare å spørre.

Telcontar

Lenke til kommentar

Har en Dell Latitude C810 (og er meget fornøyd.

Eneste problemet er skjermdriverne til nvidia.

Spesifikasjon:

Intel PIII - M, 1,13 GHz

15" UXGA TFT (1600x1200)

48 GB HD

512 MB RAM

DVD

CD-RW

nVidia GeForce2 Go 32 MB videokort

Dersom du har lyst til å bruke din bærbare maskin som en erstatning til din vanlige PC så er det greit å ha en bærbar som er rask og stor. DVD og CD-brenner er også en fin kombianasjon.

Hvis du bare skal ha bærbar som en supliment til din PC så trenger du ikke så god en. Kommer an på hva du skal bruke den til, men litt RAM er greit å ha.

Se om du kan få en med ATI skjermkort. nvidia har som sagt litt problemer med drivere.

Lenke til kommentar

en veldig viktig ting er ram. Har du 128 og aller helst også 256 + en god skjerm er mye gjort.

Holdt på med en Dell i sommer (inspiron 4000), og det eneste som var å utsette på den var modemet. I ME var det umulig å få over 30k, og med analog telefon som eneste internet-mulighet. Installerte 2000, og vips, så var maskinen 100%...

Gå for mye ram, god skjerm og windows 2000...

bertie

Lenke til kommentar

Hei!

SKJERM:

I dagens bærbare PC-er utgjør skjermen ca 1/4 av kostnadene som går til produksjon av laptops. Derfor

er prishoppet fra en 12" til en 14 tommer relativt stort. Men det er viktig å påpeke at har man en god skjerm kan man også jobbe lengre foran PC-en.

Kanskje du skal strekke etter en 13" LCD skjerm.

AMD:

Ja, jeg ser for meg at AMD vil sette konkurranse på markedet over sikt. Men det kan ta ca 1/2(?) år bl.a fordi det er uklart hvor sterkt AMD vil satse på mobile CPUer.

RAM er selvfølgelig viktig og det positive er at det kan kjøpes i etterkant. Skal du kjøpe en "økonomi-pc" til 10-13000, som f.eks bare har 64 MB RAM,

anbefaler jeg at du ber om mer minne mot en overkommelig økning i prisen.

Velger du en pc med mindre enn 128 MB RAM kommer du sikkert til å angre.

Lykke til!

Mvh

Nasir

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

14"/1024x768 skjerm er et minimum på en bærbar i dag, så sant maskinen ikke er ultraportabel (<2kg).

Ellers er det viktig å kjøpe nok minne. 128MB er et absolutt minimum, 256MB er å anbefale.

Ang. nVidia og drivere må jeg nok bemerke at de er langt bedre enn ATI på dette. Dog, ATI har også skjerpet seg, og til vanlig desktopbruk er ATI-kortene bedre, grunnet høyere billedkvalitet. nVidias drivere er slett ikke dårlige, så sant du benytter siste versjon, og vil gi bedre ytelse enn ATI, dog med unntak av ATI Radeon 7500 Mobile.

AMD har svært liten erfaring med prosessorer til bærbare PC-er, og jeg tror de vil få store problemer med å få innhugg i markedet grunnet dette. Uansett, hvorvidt det skal ses på som en fordel å kjøre AMD ser jeg ikke... Intels prosessorer er meget gode, og mange av de mobile PIII-prosessorene yter like mye som en stasjonær utgave...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...