Gå til innhold

Sekk til 2 måneders backpacking.

Anbefalte innlegg

Hei

Om et års tid skal jeg ut på min første backpackingtur!

Det blir 2 måneder i kina, jeg har sett en del på sekker, men kommet frem til

at det er like greit å gå for noe som har mer enn nok plass. (Man trenger absolutt ikke fylle alt tomrommet selv om man har godt med plass til overs)

Sekken jeg har tenkt å skaffe meg er da Bergans alpinist escape.

http://www.bergans.no/sider/sekker_detalje.asp?sekkID=2095

Vet at den er enorm, men samtidig har jeg hørt svært mye godt om den, siden det også handler om 2 måneder uten stopp trenger jeg vel godt med plass uansett!?

Noen som har erfaringer med denne sekken eller som har andre tips generelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser fin ut den, som du sier så skader det ikke med for stor sekk, er ikke mye ekstra vekt kontra en litt mindre størrelse uansett.

Men sekken er jo det desidert minst intresante her, fortell heller mer om reisen. :)

Hvordan kommer du deg rundt, skal du reise med noen, hva kommer det til å koste, hvordan skal du bo?

Lenke til kommentar

Min personlige mening er at 4.000,- er "overdrevent" mye dersom du skal ha sekken til en 2mnd backpacking tur og that's it. Jeg vil anbefale deg til å ta en titt innom websidene (eller butikken) til Nomaden ( www.nomaden.no ). Jeg og en kompis var 2 mnd i Sør-Amerika ifjor. Han hadde en sekk til ~1.000,- som hadde vært en kjapp tur gjennom Russland, Mongolia og Kina og jeg endte opp med en sekk til rundt tusenlappen selv.

Personlig mener jeg 130liter er for mye å ha på en backpackertur med mindre du er relativt stor av størrelse, de fleste vi traff på turen (inkl oss selv) hadde sekker på mellom 60 og 90 liter. Bare sørg for at det er regntrekk på sekken! Husk at du skal orke å bære på denne! En ting du absolutt bør investere i er et Bergans Pakksekk, bagasjetrekk og en kodelås for å sikre sekken under transport.

Lenke til kommentar

Du har nok helt rett CrZy_T, 130 blir nok i største laget. Har sett en god lowe alpine som er 75, kan utvides til 95 om nødvendig.

Kunne du fortelle litt om hva du tok med på turen? Hva manglet du/hva burde du ikke tatt med osv?

Ville vært veldig nyttig for meg om andre om du tar deg tid til å skrive litt om akkurat pakkingen :)

Takker også for tipsene angående frakt, siden jeg faktisk lurte på hvordan jeg skulle få frem sekken trygt.

Lenke til kommentar
Du har nok helt rett CrZy_T, 130 blir nok i største laget. Har sett en god lowe alpine som er 75, kan utvides til 95 om nødvendig.

Kunne du fortelle litt om hva du tok med på turen? Hva manglet du/hva burde du ikke tatt med osv?

Ville vært veldig nyttig for meg om andre om du tar deg tid til å skrive litt om akkurat pakkingen :)

Takker også for tipsene angående frakt, siden jeg faktisk lurte på hvordan jeg skulle få frem sekken trygt.

8752374[/snapback]

Pakking ... Vell, en ting jeg GLEMTE var såpe, shampoo og solkrem. Jeg tenkte, jaja... slikt kan man kjøpe, men det var ting som ikke var like enkelt å få tak i overalt og siden man ikke kunne språket var det ikke like lett å spørre. Problemet mitt var heller at jeg hadde med for mye ting. Vi beveget oss i alt fra 0 meter over havet til 4000+ meter over havet....

Ting du bør ha med deg:

2x bukser (alltid greit å ha en bukse å ha på seg når den andre er på vask)

2x genser (samme som over)

2x par sko (ting kan bli bløtt)

mange t-skjorter, sokker og mye undertøy. Regn med 1 sett om dagen, og finn da ut hvor lenge du ønsker å gå mellom besøk på vaskeri.

Ikke ta med deg klær og lignende du er veldig glad i eller liker veldig godt. Vaskerier kan ofte fucke opp klærne dine, og du finner garantert billige og kulere klær underveis så du kommer sjeldent hjem med mye av det du dro med.

Nomaden har veldig mye kult du bør ha med deg. Nå fant jeg ikke alt i webshopen dems så jeg bare nevner ting du burde ha med. Jeg kan ikke annet enn anbefale deg å ta turen innom Nomaden hvis du bor på østlandet, eller ringe hvis du ikke er det. De folka der har vært ute en tur tidligere og vet hva som er lurt.

Følgende geniale ting kan jeg anbefale:

- Pengebelte! Passet ditt er livsviktig. Kjøp gjerne en som du har på innsiden av bokseren for passet og et annet et for penger og litt div ting. Kjøp gjerne også et belte som du kan putte litt penger i.

- klespose. Nomaden har noen bra luft/vanntettet poser på 10, 20 og 30 liter. Greit å holde rene og skitne klær fraskilt. Har du rene klær i posen slipper du at de blir forpeset av illeluktene sokker.

- Håndkle alltid genialt å ha et håndkle som tar liten plass og tørker fort.

- Strømadapter alltid greit å ha mulighet til å lade mobilen din.

- Førstehjelpskit! Greit med litt plaster og stash når gnagsårene kommer, og du vet aldri når du får bruk for saks!

- karabinkrok er genialt for å henge det ekstra skoparet på utsiden av sekken.

Sikkert mer også, men nå er hodet litt tomt.

Lenke til kommentar

Jeg var på en 1mnd backpacktur i Nord-Russland. Det holdt fint med en 110 liter for meg. Men da hadde jeg også en del hengende utenpå sekken i vanntette poser og i carabinkroker. I tillegg har jeg en 80 liter Telemark fra Bergans som jeg bruker på fjellturer. Kjøp Berganssekk, de er utrolig gode og slitesterke.

Gode klær i Kinas fuktighet er nok klær lagd av batikk (skrives det sånn?). Kjøpte masse skjorter i stoffet batikk i Malaysia. Kjøpte meg også en utrolig fin Camel Trophy-vest med haugevis av lommer til diverse på en sportsbutikk i Penang. Mye slikt er billig der nede, å går du i ordentlig butikker er det ikke fake. Om du skal sove mye ute vet jeg ikke, men vi hadde noen netter hvor vi feilberegnet litt å ikke kom fram til destinasjonen vi hadde tenkt oss. Etter mange timer og km på veien kan det være godt å få seg en times søvn - om så i under åpen himmel. Myggnetting var derfor noe av de lureste vi tok med. Etter en natt på en hard bakke føles det dessuten ekstra godt å legge seg i en seng på et hotell/motell.

Min 110 liters sekk ble dessverre frastjålet i et øyeblikks uoppmerksomhet på et marked i Murmansk.. :( Egen dumhet. Heldigvis lå det meste igjen på hotellrommet, å jeg fikk bare frastjålet sekken til 4000,- og det jeg hadde kjøpt denne dagen. Klær å alt lå igjen for at jeg skulle slippe å dra på så mye vekt i byen. Fikk det heldigvis dekket av reiseforsikringen, å nå sikler jeg på en Viking 2 på 110 liter fra Bergans :love:

Lenke til kommentar

Som alle sier så er det jo en god del å tenke over :) Det er derfor jeg er planlegger såpass lenge før. Vil helst lære av dere andre.

Jeg har iallfall kjøpt med en sekk nå. Jeg var i sportsbutikken i rund en time og diskuterte/testet frem og tilbake med flere av de ansatte. Kom til slutt frem til å kjøpe bergans alpinist I 130. Altså den utgående modellen.

At den var utgående gjorde meg skeptisk, men den satt ekstremt godt, selv med 30 kilos pakning. Og det var lett å komprimere den, selv når sekken var halvfull.

Foreslår at du kikker på den Buxa, den er helt enkelt utrolig deilig på ryggen.

Og siden den er utgående er den satt ned en god del de fleste steder.

Pass og penger skjønner jeg at man må finne gode løsninger for. Så en skjult lomme skal jeg nok skaffe.

Som alle sier er det vel like greit å finne en del av klærne i landet man skal til siden det ofte er langt billigere og fortsatt relativt god kvalitet.

Planlegger engentlig å sove inne hele tiden, men selvsagt kan det være at dette ikke alltid virker, så tror dere at det er lurt å ta med liggeunderlag/sovesekk etc uansett?

Noen som har gode tips til mygnett som ikke tar mye plass?

Lenke til kommentar
Pass og penger skjønner jeg at man må finne gode løsninger for. Så en skjult lomme skal jeg nok skaffe.

8772469[/snapback]

SJekk pengebelter hos Nomaden. Skjult lomme i sekken eller jakke funker dårlig, da dette er slikt som fort forsvinner og du trenger fort tilgang til passet mens du er ute å reiser. Jeg anbefaler et pengebelte som du enten har over hoftene under buksa eller under boksern. SJansen for at du står igjen i boxern hvis du blir rana skjer og det skjer skremmende "ofte". At de ber om mer skjer sjeldent.

Edit: Penger er ikke livsviktig. Det er viktig å ha ~100 USD og et ekstra VISA-kort sammen med passet ditt så du kan komme deg et sted å få penger hvis du skulle vært uheldig. Husk også å ha småpenger i lokal valutta tilsvarende ~200NOK i "ransutbytte" dersom du skulle være så uheldig å bli ranet. Ofte er de fleste fornøyd med å såpass med penger.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Etter å ha reist "jorden rundt" i 5 måneder er det noen ting jeg syntes var viktigere enn andre ting. Pakket selv ganske mye feil og måtte derfor bruke masse penger på å sende ting hjem igjen.. Eller kjøpe nytt. Veldig irriterende siden reisebudsjettet ikke liker slike utgifter..

Ta med en lakenpose - gjerne en i silkestoff som er kjølende når det er varmt og varmer når det er kaldere. Denne brukte jeg hver eneste natt, både på sovesaler og på campingturer. Ville aldri reist uten dette og den tar ingen plass i sekken. Helt uunnværlig, siden det ikke alltid frister like mye å legge seg i sengene der du kommer. Er det varmt så trenger du ikke mer enn denne og dersom det er kaldt om natten kan man låne ulltepper til å ha over seg de fleste steder. Posen vaskes hver gang du vasker klærne dine.

Hadde selv med myggnett - dette åpnet jeg ikke. De har myggnett omtrent alle steder der du trenger det. (var bla på Tonga, Fiji, Thailand, Australia) Hadde også med sovepose som jeg ikke brukte en eneste gang.. Var bla på bushcamp i australia, men da får man låne soveposer.

Ytterjakke: ta med en sportsjakke, gjerne både vind- og vanntett. (da slipper man regnjakke) Husk at denne bør ha hette i tillegg. Tynn regnbukse (tar liten plass) er også lurt - dette måtte jeg kjøpe og fikk god bruk for..

Ta med en varm ullgenser (gjerne tynn) og minst en ekstra langarmet genser. Jeg så for meg 5 måneder med sol og sommer, men slik er det ikke alltid. Og det er helt forferdelig å fryse når man ikke har flere varme klær.

To par sko er nok. Ett par gode sandaler og ett par solide "fjellsko" eller lignende.

Lite reiseapotek med imodium (viktig..), gnagsårplaster og diverse andre ting. Det er lett å tenke at man kjøper det man trenger, men av og til så trenger man det FORT..

Jeg anbefaler også kopi av pass og billetter i tilfelle man blir frastjålet noe. Magebelte er en selvfølge - jeg oppbevarte også passet her. Hadde det oppi lakenposen hver natt. :yes: Kopiene oppbevarte jeg for seg selv. Var selv heldig, men traff folk som hadde blitt frastjålet det meste. Alt gikk lettere med kopier av papirer.

Ta ellers med lite klær! Vi reiste til både storbyer og mindre avsides steder. Det var aldri noe problem å finne ett vaskeri. Å få vasket klær en gang i uka var null problem. Har du ett lite lager med t-skjorter og truser så klarer du deg lenge. Man blir veldig lite kresen etter noen uker på tur.. :whistle:

Dersom du skal leie bil er det greit å skaffe seg ett internasjonalt førerkort hos NAF. Du trenger det egentlig ikke, men jeg opplevde at det var en stor fordel både i USA og Australia når man skulle leie bil.

Husk å ta med en mindre sekk som du bruker på kortere turer. Du trenger alltid noe å ha vannflaske o.l i.

Lenke til kommentar

Takk hanvar. Mange gode tips. Hva tror du om militære effekter? Siden jeg kommer rett fra forsvaret når jeg er ferdig så ser jeg det veldig lett å bruke armyboots, hansker abcværn(perfekt regntøy) ol. Ingen ting med kamuflasje\typisk norskt. Men vet det kan være litt sært noen ganger.

Og hvor lett er det å få tak i vann? altså drikkevann på falske.

Jeg har planer om å ta tog fra Bangkok-Singapore. Har du noen tips her?

Håper du har tid til flere sp.;)

Jeg er valdig lang(2m) og i asia er det veldig korte folk... noen tips her?

Samt tror du jeg unngår bråk\ran ved å være 2m hvit og passe kraftig?

Landene det gjelder for min del:

Kina, Thailand, Malaysia, Singapore, Australia, NewZealand, Fiji, USA.

Lenke til kommentar
Takk hanvar. Mange gode tips. Hva tror du om militære effekter? Siden jeg kommer rett fra forsvaret når jeg er ferdig så ser jeg det veldig lett å bruke armyboots, hansker abcværn(perfekt regntøy) ol. Ingen ting med kamuflasje\typisk norskt. Men vet det kan være litt sært noen ganger.

8782385[/snapback]

Du kan reise i akkurat de klærne du måtte ønske. Tror jeg så det meste i løpet av 5 måneder. Ingenting er mer rett eller feil enn andre klær. Reis med klær som du føler deg komfortabel i - det er det viktigste. De klærne du tenker på som litt spesielle virker sikkert helt normale når du har reist en stund. Da har du nok sett det meste.. Å havne i bråk de ulike stedene hadde jeg aldri bekymret meg for. Du kommer til å møte masse normale, hyggelige folk.

Vann får du tak i overalt. Hadde aldri problemer med å finne dette, heller ikke på de mest øde stedene. Det kan imidlertid være en ide å ta med rensetabletter til vann dersom du skal til mindre steder f.eks i Asia. Jeg brukte aldri dette selv, men faren for å få mageproblemer er klart til stede på mindre plasser. Jeg var nok ganske forsiktig selv, bestilte brus uten isbiter i Kina og sånn..

Du kan ellers glede deg til Kina.. Særlig dersom du er 2m høy ;) Forvent mange blikk og spørsmål om å bli tatt bilder av sammen med kinesere. Fnisende kinesere.. Jeg er i hvert fall i mange fotoalbum til folk jeg ikke kjenner - var ganske irriterende å bli beglodd uansett hvor man gikk. Jeg trodde de var vant med turister i Bejing, men.. Ellers er det omtrent ikke ett menneske som snakker noe annet enn lokale språk i Kina. Ta for all del med deg reisehåndbok (lonely planet) der du finner kinesiske tegn på alt av severdigheter i storbyen i hvert fall. Da er det bare å peke når du ønsker å reise ett sted. Vi brukte taxi for å komme til muren og sommerpalasset, leide den billig en hel dag. Du må bare huske å betale mat for sjåføren, som du selvsagt ikke kan snakke med.. Synes ellers det var vanskelig å være i Bejing uten å ha med guide eller noen lokale folk som kunne hjelpe oss. Å spise på restaurant var håpløst, både fordi menyen er helt uforståelig og fordi man ikke kan få noen forklaring annet enn på kinesisk. Man visste aldri hva man fikk og vi havnet ofte på mcDonalds for å si det sånn. Husk også å ALLTID ha med papir i den lille sekken din. Doene i Kina orker jeg ikke en gang å tenke på. Ekle hull i gulvet uten tilgang på annet enn en skvett vann i en kanne. Gå aldri noe sted uten dopapir altså. Dersom du skulle være så heldig at det finnes vanlige do der du bor, må du normalt aldri kaste papiret i doen. Bare i en bøtte på siden.. Ellers kan du bli krevd for store summer dersom systemet tetter seg.. Seriøst ja..

Har ikke reist med toget på strekningen du nevner, men derimot togturen tur/retur HongKong - Bejing. 36 timer hver veg.. Anbefalingen min er nok å gå til innkjøp av en iPod med plass til 10 000 sanger.. Det hadde ikke jeg..

Kunne ellers sagt masse om Australia, New Zealand (reis for all del til Rotorua - må ikke gå glipp av det), Fiji (anbefaler en tur til Taveuni, som er den 3 største av Fijiøyene) og ikke minst USA. Men det spørs hvor i disse landene du skal reise? Og hvor lang tid du har de forskjellige stedene?

Glemte ellers at det er en stooor fordel å ha med ørepropper når du skal prøve å sove på sovesaler med masse folk rundt deg..

Lenke til kommentar

8782385[/snapback]

Jeg kjenner ikke alle landene du skal til (jeg kjenner nok helst mindretallet av de:p), men det er en del land hvor det ikke alltid er like lurt å gå rundt i "militære"-klær. Vet blandt annet i Colombia er dette mindre lurt, da man har gerilja og militærstyrker som konstant er i kamp. Gerilja'n tar seg som militær, og soldatene tar deg som gerilja der hvertfall. Ofte uvisst hva som er verst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...