JimL Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Hei, har et trådløst nettverk i huset som består av en Linksys WRT54G router. Dette gjør da at jeg har trådløst nettverk i hele huset. I andre etasje har jeg brukspc, filserver og htpc stående. Grunnen til at dette nå blir litt problematisk er at jeg ønsker høyere hastighet mellom maskinene i andre etasje enn det wlan klarer å gi meg. Derfor tenkte jeg at et trådløst aksesspunkt sammen med en gigabit switch ville gi meg et lite lokalt "høyhastighets-lan" her jeg sitter, mens alle samtidig er koblet til wlan/nettet. Vet jeg kunne brukt en maskin med trådløst nettverkskort og to gigabitkort til det samme, men av enkelte årsaker har jeg ikkel lyst til å route trafikken gjennom noen av de tre pcene jeg har her oppe. Men hvordan gjør jeg dette? Har kabla det opp som vist i illustrasjonen under, men har problemer med å konfigurere aksesspunktet. Regner med jeg stopper opp ved å velge riktig modus for APet. Har følgende å velge i: Access Point PtP Bridge (regner med denne skal brukes, point to point bridge?) PtMP Bridge Ap Repeater AP Client I tillegg har Linksysen ip 192.168.1.x, mens aksesspunktet kjører med 192.168.0.x. Vil dette ha noe å si? Skal jeg ha DHCP kjørende på accesspunktet? (regner nesten med det). Håper noen kan ta seg tia, jeg føler meg fryktelig dum her jeg sitter. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Prøv med AP Client, da vil du kunne koble deg opp mot routeren. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Hvordan blir det da med tilgang videre ? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Jeg har ikke erfaring med dwl-2100 men fungerer det så kan du bare plugge en av lanportene til switchen. Lenke til kommentar
nree Skrevet 24. mai 2007 Del Skrevet 24. mai 2007 Vil anbefale å sette opp alt opp med "samme ip". Altså f.eks: 192.168.0.x Jeg fikk problemer når jeg ikke gjorde dette, men når alt er satt opp slik funker det fint. Lenke til kommentar
JimL Skrevet 24. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2007 Har forsøkt nå. Har tvunget APet over på 192.168.1.x men får visst ikke koblet dette til routeren. Så lenge jeg setter statiske IPer så fungerer det å koble til APet med ethernetkabel, men prøver jeg å motta fra ip via dhcp i routeren så får APet tydeligvis ikke IP adresse. Er ikke noe linksys / dlink konflikt? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 25. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2007 Blææ. 192.168.1.1 statisk Linksys WRT54G DHCP enabled 192.168.1.100-255 wlan enabled wep enabled key 1 active 192.168.1.2 statisk DWL-2100ap dhcp disabled wlan enabled (ssid matching wrt54g) wep enabled key 1 active (key matching wrt54g) mode: ap client (også testet ap repeater, ptp bridge) Med det oppsettet fungerer wan/lan på alle maskiner koblet til wrt54g'n. Det fungerer også å koble seg til aksesspunktet men kun med maskiner koblet til dette via ethernet. Aksesspunktet vises heller ikke på lan / wan surveys på wrt54g'n. Sia jeg mistenkte at dette var fordi aksesspunktet har statisk IP fant jeg ut at det kunne være lurt å sette dette til å motta ip automatisk. Da må gudene vite hvordan ip det fikk, for det kom ennå ikke opp i wrt54g'n. Så forsøkte jeg å sette aksesspunktet opp som en statisk IP på wrt54g'n, men den trengte ip / mac / hostname, og fant ikke ut av hva hostnamet til aksesspunktet var. Får prøve meg med litt command-greier når jeg kommer hjem, er vel mulig å finne via nbtstat eller noe. Og en siste ting. Med en PC koblet til aksesspunktet så vil ikke dette dele ut ip-adresser om jeg slår på dhcp i APet og setter PCen til å motta ip automatisk. Fryktelig frustrerende. Noen som har satt opp noe sånt? Er nesten frista til å bare pælme d-link greiene og skaffe meg fullt sett med linksys i steden. Det får jeg i hvert fall til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå